2022-09-06, 22:19
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fast nu virrar du bort dig långt från en fråga som är väldigt enkel:
Vad är värst, att M+KD+SD+L har makten nästa mandatperiod, eller att S+MP+V+C har den?
Det är alternativen.

Det finns inget realistiskt tredje alternativ där M+KD+SD får majoritet utan L. Så det är bra om du slutar leva i en fantasivärld där du kan få SD utan L på köpet. Den fantasin dog när Sabuni byttes mot Pehrson vilket gav dominoeffekten att ett uträknat MP blixtsnabbt parkerade sig över spärren.
Såvida inte Skop har rätt så finns faktiskt möjligheten att vi blir av med MP på söndag.
Inte stor, men den finns. De överskattades sist.
I det läget så vore det absolut bäst att L rök också, såklart.
Lite önskedrömmande, men chansen finns.
Citera
2022-09-06, 22:24
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Nu handlade mitt inlägg om valkompasserna. Resten var en liten personlig passus, bara. Jag rekommenderar valkompasser gjorda av smarta människor med bra koll. Gör ett par stycken för säkerhets skull.
Ja, och lite mer. Därför jag replikerade dig.

Håller med dig för en gångs skull.
Alla borde göra 3 olika valkompasser och rösta utifrån svaren de ger.
Lägg all ideologi åt sidan och rösta sakpolitiskt.
Citera
2022-09-06, 22:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Var är dåren som huserade i tråden för ca ett halvår sedan och som skällde ut var och varannan människa som opponerade sig mot budskapet att C ALDRIG NÅGONSIN kommer kunna komma överens med V, som att det var någon typ av grundlag.

Vart tog han vägen?

Tror han det fortfarande?
Svåraste frågan om C och V ska sitta ihop i regering blir turk/ NATO.

Nooshi kommer inte att backa från att kräva ministerposter med mindre än att S drar tillbaka ansökan. Jag tvivlar på att AL går med på det, men vi får se. Suläterskan är ganska lättöverkörd. Mot det står förstås att S trivs bäst med kapitalistiska nyliberaler, men makten går förstås först som bekant.

Sitter V med i regeringen får Nooshi koll på vilka avtal regeringen vill ha med turkarna. Detta är den främsta anledningen till Nooshis påstridighet även om V även har andra skäl (de slåss med bankmaffian om S). Nu vet vi ju att S inte ens vill gå med i NATO egentligen, utan det var bara en inrikespolitisk manöver, men med C i båten och med den insats som ligger på bordet är det tveksamt om MA kan backa för kurderna i NATO-frågan.

Jag tippar ändå att Maggan fixar det. S är duktiga på att blåsa någon eller några på konfekten i sista stund.
Citera
2022-09-06, 22:27
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Vad är värst, att M+KD+SD+L har makten nästa mandatperiod, eller att S+MP+V+C har den?
Det är alternativen.

Det finns inget realistiskt tredje alternativ där M+KD+SD får majoritet utan L. Så det är bra om du slutar leva i en fantasivärld där du kan få SD utan L på köpet. Den fantasin dog när Sabuni byttes mot Pehrson vilket gav dominoeffekten att ett uträknat MP blixtsnabbt parkerade sig över spärren.

De är båda dåliga, för att ingenting kommer att förändras.

Att du tycker att det gör en sådan skillnad bara Statsministern heter Kristersson säger väl mer om dig.

Jag ser i det läget bättre att vi under kommande mandatperiod samlar en kraftfull och mer samspelad opposition än att vi får regeringskriser som avlöser en efter den andra.
Citera
2022-09-06, 22:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Njaa, till hälften då.

Ja. Vi måste bygga nytt nu, igår.
Otroligt mycket hänger på det. Vårt elnät är på väg att kollapsa. Folk förstår inte.
Det blir antagligen kollaps oavsett, men självklart måste spaden ändå i backen snarast. Det är skillnad på 10 år och 14 år när vi snackar misär och återuppbyggnad.
Senast redigerad av LadySweden 2022-09-06 kl. 22:44.
Citera
2022-09-06, 22:29
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Njaa, till hälften då.

Ja. Vi måste bygga nytt nu, igår.
Otroligt mycket hänger på det. Vårt elnät är på väg att kollapsa. Folk förstår inte.

Helt rätt. Känner att det är ett avgörande beslut för framtidens elförsörjning.
Vi kan komma en bra bit med de förnybara alternativen vind/vatten/sol men det givna komplementet för den planerbara energin är kärnkraften. Ser detta personligen som ett av valets viktigaste frågor.
Även om vi inte får ut effekten under den kommande mandatperioden så ser jag helst någon som har lite perspektiv längre än så.
Citera
2022-09-06, 22:30
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Svåraste frågan om C och V ska sitta ihop i regering blir turk/ NATO.

Nooshi kommer inte att backa från att kräva ministerposter med mindre än att S drar tillbaka ansökan. Jag tvivlar på att AL går med på det, men vi får se. Suläterskan är ganska lättöverkörd. Mot det står förstås att S trivs bäst med kapitalistiska nyliberaler, men makten går förstås först som bekant.

Sitter V med i regeringen får Nooshi koll på vilka avtal regeringen vill ha med turkarna. Detta är den främsta anledningen till Nooshis påstridighet även om V även har andra skäl (de slåss med bankmaffian om S). Nu vet vi ju att S inte ens vill gå med i NATO egentligen, utan det var bara en inrikespolitisk manöver, men med C i båten och med den insats som ligger på bordet är det tveksamt om MA kan backa för kurderna i NATO-frågan.

Jag tippar ändå att Maggan fixar det. S är duktiga på att blåsa någon eller några på konfekten i sista stund.

Alltså jag tvekar inte en sekund på att C, V och säkert även Mp kommer ställa till problem igen men inget som inte går att lösa. Dock med spretigare och sämre politik (ur S synvinkel). Kanske inte direkt efter valet men en bit in i mandat perioden blir de små mer och mer greedy. Kanske inga större katastrofer med borgliga budgetar dock den här gången.

Exakt samma problem för M, Sd, Kd och L.
Senast redigerad av greta75 2022-09-06 kl. 22:33.
Citera
2022-09-06, 22:32
Medlem
Citat:
Såvida inte Skop har rätt så finns faktiskt möjligheten att vi blir av med MP på söndag.
Inte stor, men den finns. De överskattades sist.
I det läget så vore det absolut bäst att L rök också, såklart.
Lite önskedrömmande, men chansen finns.
Absolut, och då ska jag fira hela natten som en fjortis.

Men ett troligare scenario är att rödgröna väljare mobiliserar runt det överordnade målet att rösta mot SD till varje pris. De är drivna av heta känslor. M-väljare som pliktskyldigt förbarmar sig över L för att rädda blågula maktövertagandet har mer fisljumma drivkrafter. Och med tanke på hur tajt det är kan allting sluta med att L hamnar under spärren och då blir det automatisk landslide för Annie och Märta.
Citera
2022-09-06, 22:38
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Det är alternativen.

Jag tror att många som röstar på (SD) inte förstår att de därmed även röstar på Reinfeldt. Reinfeld-klubben ligger bakom såväl Kristersson som Lööf, och Lööf & co är den trojanska hästen vilken ska säkerställa att ett visst mått av avvälfärdisering ska ske även om det blir en vänsterregering.

Rösta på (SD) så röstar du för Reinfeldt 3.0.
Citera
2022-09-06, 22:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Alltså jag tvekar inte en sekund på att C, V och säkert även Mp kommer ställa till problem igen men inget som inte går att lösa. Dock med spretigare politik (ur S synvinkel). Kanske inte direkt efter valet men en bit in i mandat perioden blir de små mer och mer greedy. Kanske inte större katastrofer med borgliga budgetar dock den här gången.

Exakt samma med M, Sd, Kd och L dock.
Jag tror att du har rätt, som sagt.

Ingen kärnkraft, mer vindkraft som inte hjälper ett dugg (vi är redan nettoexportörer för bövelen! Tänker inte folk öht längre?) miljardlån, dealer med banker, fullständigt slapp kriminalpolitik, massinvandring medan Maggan babblar om "inga kineser på våra gator"... Allt det går ihop fint. Mp får glömma strandskydd i glesbygd mot att vi översvämmas av vargar (ingen arbetarklass bryr sig. Ingen medelklass heller om man nu kan hitta någon om 4 år). Miljardregn över no go zoner och problemskolor. Den som säger att rödgröna röran inte har någonting gemensamt vet inte vad hen pratar om.

Det är turk/ kurd- frågan det hänger på, men det kan som sagt lösas genom att köra över rödskrikan och dra tillbaka ansökan.

Givetvis blir det kaos med SD och L som ska samsas. De står betydligt längre ifrån varandra än V och C, som mest bara skiljer sig i den ekonomiska politiken och kring huruvida kurdisk nationalism är ok nu när vi ska krama Biden.
Citera
2022-09-06, 22:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Absolut, och då ska jag fira hela natten som en fjortis.

Men ett troligare scenario är att rödgröna väljare mobiliserar runt det överordnade målet att rösta mot SD till varje pris. De är drivna av heta känslor. M-väljare som pliktskyldigt förbarmar sig över L för att rädda blågula maktövertagandet har mer fisljumma drivkrafter. Och med tanke på hur tajt det är kan allting sluta med att L hamnar under spärren och då blir det automatisk landslide för Annie och Märta.
Just därför behöver vi få in varenda parti som inte tar rygg på SD på samma planhalva i polariseringen.

Trots allt har vi endast en minoritet som röstar emot SD.
Citera
2022-09-06, 22:44
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Helt rätt. Känner att det är ett avgörande beslut för framtidens elförsörjning.
Vi kan komma en bra bit med de förnybara alternativen vind/vatten/sol men det givna komplementet för den planerbara energin är kärnkraften. Ser detta personligen som ett av valets viktigaste frågor.
Även om vi inte får ut effekten under den kommande mandatperioden så ser jag helst någon som har lite perspektiv längre än så.

Kärnkraften i Sverige är inte ett komplement.
Det ihop med vattenkraften är grundstommen vi inte kan vara utan.
Vi kan bygga 100.000 vindkraftverk och lägga 100.000.000 M2 solceller. Det skulle bara förstöra än mer.
Se detta klipp. ALLA som vill förstå energifrågan ska se det.
https://youtu.be/0Oh_w5KrEVc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in