2022-09-06, 21:52
  #1
Medlem
oresundsbroens avatar
Hej. Påbörjat en antibiotikakur på 7 dagar nu. Känner mig redan lite slö och lite ont i magen sedan jag tog min första tablett för några timmar sedan.

Kan man gymma under den här tiden eller är det strikt förbjudet att anstränga sig om man tar antibiotika? Min läkare har inte sagt något iaf.
Citera
2022-09-06, 21:58
  #2
Medlem
Det beror helt på varför du får antibiotika. Har du halsfluss ska du givetvis ge fan i att träna.
Citera
2022-09-06, 21:59
  #3
Medlem
vemsfels avatar
Går utmärkt, men kontraproduktivt om du tränar för styrka och massa. Försök underhålla, träna ”lagom” och mata egot sen kör du som vanligt dag 8.
Citera
2022-09-06, 22:08
  #4
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Det beror helt på varför du får antibiotika. Har du halsfluss ska du givetvis ge fan i att träna.
Beror på bakterie i magen. Är inte sjuk och så. Är bara ett långvarigt problem som jag nu fått antibiotika för. Alltså ingen förkylning eller sånt.
Citera
2022-09-06, 22:10
  #5
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Går utmärkt, men kontraproduktivt om du tränar för styrka och massa. Försök underhålla, träna ”lagom” och mata egot sen kör du som vanligt dag 8.
Så man kan inte dö? Typ som penicillin
Citera
2022-09-06, 22:23
  #6
Medlem
zjCztVys avatar
Värt att nämna att jag inte tränar eller är läkare, men antar att det inte är jättegivande att anstränga sig allt för mycket då det påverkar immunförsvaret.

Så jag hade gjort så att jag hade gjort min gymrutin som vanligt men tagit det lite lugnare, så man får de reps man behöver men samtidigt inte förtar sig. Viktigt med rutin och att man inte stör det hela, men samtidigt får man ha i åtanke att man inte är på topp sas.

Så kör på, men tar det lugnt är väl mitt tips.
Citera
2022-09-06, 22:30
  #7
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zjCztVy
Värt att nämna att jag inte tränar eller är läkare, men antar att det inte är jättegivande att anstränga sig allt för mycket då det påverkar immunförsvaret.

Så jag hade gjort så att jag hade gjort min gymrutin som vanligt men tagit det lite lugnare, så man får de reps man behöver men samtidigt inte förtar sig. Viktigt med rutin och att man inte stör det hela, men samtidigt får man ha i åtanke att man inte är på topp sas.

Så kör på, men tar det lugnt är väl mitt tips.
Precis. Det viktigaste för mig är att jag inte tappar den formen jag är i nu.

Så då kör jag lite lättare vikter helt enkelt.
Citera
2022-09-06, 23:09
  #8
Medlem
JaraHierarkiTemples avatar
Det bästa är ju inte att träna när man har en infektion då det påverkar kroppen och särskilt mot en bakterie infektion som man äter penicillin för. Men vissa infektion att träna är bättre än andra och sen beror det på vilka symptom du har, t.ex. feber så är det no no. Vilken mag infektion har du?
Citera
2022-09-07, 08:24
  #9
Medlem
oresundsbroens avatar
f
Citat:
Ursprungligen postat av JaraHierarkiTemple
Det bästa är ju inte att träna när man har en infektion då det påverkar kroppen och särskilt mot en bakterie infektion som man äter penicillin för. Men vissa infektion att träna är bättre än andra och sen beror det på vilka symptom du har, t.ex. feber så är det no no. Vilken mag infektion har du?
alltså har bara gastrit inflammation som orsakats av en bakterie. Jag har alltså haft det här i flera år och ändå tränat och inte varit sjuk... det är inte så att jag har feber, ont i magen, förkylning eller sånt
Citera
2022-09-07, 12:43
  #10
Medlem
KlappMungons avatar
Det finns väl ingen anledning att inte träna bara för att man äter antibiotika. Det är snarare infektionen i sig som kan ge anledning att inte träna annat än mycket lätt.

Det enda mer specifika jag kan komma på direkt är nog Ciprofloxacin (och andra nära besläktade antibiotika) som ger en ökad risk för rupturer av senor. Jag skulle nog avstå från styrketräning med tunga vikter då, speciellt om man är lite äldre, äter kortison för något osv. Då bör man iofs avstå under en lite längre period efter antibiotikakuren också om man vill vara på den säkra sida.
Citera
2022-09-07, 16:11
  #11
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Det finns väl ingen anledning att inte träna bara för att man äter antibiotika. Det är snarare infektionen i sig som kan ge anledning att inte träna annat än mycket lätt.

Det enda mer specifika jag kan komma på direkt är nog Ciprofloxacin (och andra nära besläktade antibiotika) som ger en ökad risk för rupturer av senor. Jag skulle nog avstå från styrketräning med tunga vikter då, speciellt om man är lite äldre, äter kortison för något osv. Då bör man iofs avstå under en lite längre period efter antibiotikakuren också om man vill vara på den säkra sida.
Är inte antibiotika penicillin? Jag har alltid hört att det är livsfara att anstränga sig om man äter penicillin.
Citera
2022-09-07, 16:37
  #12
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Är inte antibiotika penicillin? Jag har alltid hört att det är livsfara att anstränga sig om man äter penicillin.

penicilliner (det finns olika sorter) är en av många sorters antibiotika.

Du har säkert hört att det är livsfarligt att bada direkt efter att man har ätit också. Det betyder inte att det är sant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in