2022-09-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag kan förstå att du tycker det och jag ska se om jag kan hitta igen det. Men tänker inte lägga särskilt mycket tid på det. Om du inte tror mig så är det helt ok
Tro bara inte att allt du säger är sant bara för att ingen annan motbevisat det

EDIT: Här är det: RF 4 kap.
Men du känner alltså inte till att riksdagsledamöter har en ganska långtgående straffimmunitet inom ramen för deras uppdrag? Nåja, så är det i alla fall. Du får läsa på lite

Nåja det betyder inte att de kan bryta lagen generellt utan det KAN gälla under mycket specifika villkor.
Citera
2022-09-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Nåja det betyder inte att de kan bryta lagen generellt utan det KAN gälla under mycket specifika villkor.

Som jag skrev så var frågan var gränsen går. Men att kalla en riksdagsmans uppdrag för "mycket specifika villkor", är rätt krystat, det inser nog till och med du.
Det är faktiskt precis tvärtemot vad du påstår; det gäller generellt inom utövandet, och det är bara under ett specifikt villkor det inte gäller.

Nu har du i alla fall lärt dig att det är så att talan inte får väckas mot en riksdagsledamot inom ramen för uppdraget, undantaget ett "mycket specifikt villkor". Tobias Andersson uppbär den immuniteten, hat-sossarnas presschef Juan-Pablo Roa som är tjänsteman gör det inte.
Senast redigerad av Veridictores 2022-09-05 kl. 23:39.
Citera
2022-09-05, 23:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja, det har vi ju till och med sett exempel på i tråden

Som talesättet säger: "Den som representerar sig själv, har en dåre som klient."

Citat:
Instämmer i att politiker får tåla en del. Men det som sägs om dem i ärekränkande syfte måste ändå vara sant, annars är gränsen definitivt passerad, och så uppfattar jag fallet här.
Och precis som du säger, tyvärr behandlas politiker på olika sidor av blockgränserna extremt olika. Den allra största skandalen, eller skandalerna faktiskt, var Åsa Romsons miljöbrott och skattebrott, där åklagaren i alla fall i första fallet uttryckligen sa att Åsas brott inte var straffbart för att det var svårt att hitta på Kemikalieinspektionens hemsida. Och när jag gick in där var det jättelätt att hitta informationen. Det ska bli intressant att se vad de vänsterpartiska åklagarna hittar på för ursäkt för att lägga ned detta alldeles uppenbara case, och även det andra caset som nämnts i tråden mot Ygeman.

Jo, just olikheten inför lagen är ett problem. Detta fall kommer förmodligen att avgöras långt efter valet, så någon större dagsaktuell politisk betydelse lär det väl inte få, men litet uppmärksamhet i valrörelsen förmodar jag det kan åstadkomma.
Citera
2022-09-05, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Som talesättet säger: "Den som representerar sig själv, har en dåre som klient."

Ja, det är så sant som det är sagt.

Citat:
Jo, just olikheten inför lagen är ett problem. Detta fall kommer förmodligen att avgöras långt efter valet, så någon större dagsaktuell politisk betydelse lär det väl inte få, men litet uppmärksamhet i valrörelsen förmodar jag det kan åstadkomma.

Jo, så lär det ju bli. Dock kan noteras att om det varit det omvända förhållandet, att en sosse-riksdagsman anmält en SD-tjänsteman för förtal, jösses vilket mediadrev det hade blivit.
Citera
2022-09-06, 00:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jo, så lär det ju bli. Dock kan noteras att om det varit det omvända förhållandet, att en sosse-riksdagsman anmält en SD-tjänsteman för förtal, jösses vilket mediadrev det hade blivit.

Det får man anta, givet hur det brukar ställas till drev i främst den ena riktningen. Så, vi får väl se hur denna process gestaltar sig både medialt, politiskt och juridiskt.
Citera
2022-09-06, 00:33
Medlem
Citat:
Det får man anta, givet hur det brukar ställas till drev i främst den ena riktningen. Så, vi får väl se hur denna process gestaltar sig både medialt, politiskt och juridiskt.

Ja, jag är mest intresserad av den juridiska processen. Resten är bara sandlåda. Hoppas det går till åtal, eller åtminstone att åklagaren inleder förundersökning, risken/chansen är då stor att det blir ett strafföreläggande som accepteras. Vore extremt klantigt av sossarnas presschef att låta sig fällas i domstol för förtal. För det tror jag lär hända om det blir åtal.
Citera
2022-09-06, 08:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja, jag är mest intresserad av den juridiska processen. Resten är bara sandlåda. Hoppas det går till åtal, eller åtminstone att åklagaren inleder förundersökning, risken/chansen är då stor att det blir ett strafföreläggande som accepteras. Vore extremt klantigt av sossarnas presschef att låta sig fällas i domstol för förtal. För det tror jag lär hända om det blir åtal.

Tja, om inte annat kan man visa på intressanta jämförelse med Ebba-fallet, där läget möjligen var en smula annorlunda men likväl intressant. Vi får väl se vart de juridiska och politiska irrvägarna bär hän.
Citera
2022-09-06, 10:53
Medlem
Citat:
Det är väl till och med så att en riksdagspolitiker inte kan fällas för förtal för det denne säger inom ramen för sitt politiska uppdrag. I detta fall gäller det dock vad jag förstår en tjänsteman, alltså inte en politiker, och det som sägs, sägs knappast heller inom ramen för ett politiskt uppdrag.

Detta förefaller som ett solklart fall av förtal. Skall bli intressant att se vad det vänsterstyrda rättsväsendet hittar på för att rädda sin fotsoldat denna gång.

Du har rätt att det finns skillnader här, sett till om jag har rätt(minne) av att det skiljer sig för en offentlig politiker. Så detta är klart intressant även för oss icke-insatta som tycker politik är..meh inte för mig.
Citera
2022-09-06, 18:05
Medlem
Citat:
Tja, om inte annat kan man visa på intressanta jämförelse med Ebba-fallet, där läget möjligen var en smula annorlunda men likväl intressant. Vi får väl se vart de juridiska och politiska irrvägarna bär hän.

Ja, och den intressanta skillnaden är den att detta är ett mycket mer solklart fall än Ebba-fallet. Ty, dels var det Ebba sa faktiskt sant, det är av allt att döma inte detta, dessutom kan det på goda grunder argumenteras för att Ebba hade skäl att uttala sig, det går svårligen att se några sådana skäl här. I detta fallet rör det sig också om något som spridits i stort omfång via sociala medier liksom i Ebba-fallet, så där finns inte heller någon anledning för åklagaren att inte inte förundersökning eller att inte se förtalet som grovt.

Detta borde vara ett open and shut case.
Citera
2022-09-06, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeO8484
Du har rätt att det finns skillnader här, sett till om jag har rätt(minne) av att det skiljer sig för en offentlig politiker. Så detta är klart intressant även för oss icke-insatta som tycker politik är..meh inte för mig.

Det är riksdagspolitiker som enligt Regeringsformens 4 kap 12 § är i princip åtalsimmuna mot yttranden och gärningar inom ramen för sitt förtroendeuppdrag.
Citera
2022-09-06, 18:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja, och den intressanta skillnaden är den att detta är ett mycket mer solklart fall än Ebba-fallet. Ty, dels var det Ebba sa faktiskt sant, det är av allt att döma inte detta, dessutom kan det på goda grunder argumenteras för att Ebba hade skäl att uttala sig, det går svårligen att se några sådana skäl här. I detta fallet rör det sig också om något som spridits i stort omfång via sociala medier liksom i Ebba-fallet, så där finns inte heller någon anledning för åklagaren att inte inte förundersökning eller att inte se förtalet som grovt.

Detta borde vara ett open and shut case.

Det kan man tycka, men jag undrar jag. Sanningsaspekten tycks tämligen betydelselös, utan det är väl snarare konsekvenserna för den beskyllda som det fästs vikt vid. Men, vi får se. Juridik är alltid en dimma.
Citera
2022-09-06, 18:27
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Tobias Andersson är en tölpig valp. Om det stämmer att han bl.a. infiltrerat tonåriga klimataktivister för att hänga ut dem på nätet är det inget förtal. Varför polisanmäler inte Tobias Andersson etc.se om artikel saknar grund?

Jo. Svensk förtalslagstiftning avgörs inte beroende på om uppgiften stämmer eller ej. Det kan mycket väl vara förtal även om det stämmer. Det är syftet som avgörs. Nu tror jag dock inte det kommer leda någon vart ändå då Tobias Andersson är politiker och offentlig person och de får nog anses tåla mer än gemene man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in