2022-09-06, 17:38
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Det har pratats om Sverigepriser i media för att jämna ut priserna över hela landet och det är dessutom mer rättvist. Varför ska Malmö betala mer än Luleå? Det bästa är att snitta alla 4 priser till 1 så blir det samma pris i alla 4 zoner.

Går åt rätt mycket mer el i norr under vintern när det är -20 grader ute. Folk i Malmö vet väl knappt vad en motorvärmare är?
Citera
2022-09-06, 17:42
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixon1969
Kommunalskatterna kan du väl inte jämföra med elprisområden?
Alla kommuner har sin egen ekonomi.
Sen har du den så kallade utjämningsskaten där rika kommuner som Stockholm får skicka en del av sina intäkter till fattigare kommuner.

På samma sätt som Norrland skickar energi till Södra Sverige och mer därtill.

Om du kollar noga så ser du att det inte var jag som gjorde jämförelsen utan det var något ljushuvud som ville ha samma elzon över hela Sverige.
Senast redigerad av MrMadoff 2022-09-06 kl. 17:44.
Citera
2022-09-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Om vi önskar att hela Sverige ska leva så måste man ge ekonomiska fördelar med att bo i glesbygd.
Norge ger skattelättnader till dom fylken som anses vara landsbygd.

Sverige måste välja, ska hela landet leva eller ska vi bo i storstäder enbart.

När det gäller el så bör den kosta samma överallt. Hus på landet har oftast kamin jämfört med lägenheter i städerna.
Citera
2022-09-06, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Går åt rätt mycket mer el i norr under vintern när det är -20 grader ute. Folk i Malmö vet väl knappt vad en motorvärmare är?

Man kan värma på andra sätt. Ni har ju gott om skog där uppe. I städerna har de sällan kamin och i söder är det begränsat med fri skog.
Citera
2022-09-06, 17:59
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
När det gäller el så bör den kosta samma överallt. Hus på landet har oftast kamin jämfört med lägenheter i städerna.

Jag tror folk på landet vill leva på 2000 talet med och gärna kör en bergvärmepump istället för att hugga ved hela semestern.
Citera
2022-09-06, 18:37
Medlem
Citat:
Det har pratats om Sverigepriser i media för att jämna ut priserna över hela landet och det är dessutom mer rättvist. Varför ska Malmö betala mer än Luleå? Det bästa är att snitta alla 4 priser till 1 så blir det samma pris i alla 4 zoner.

Jo det är därför jag är intresserad och satt och försökte tänka lite kring implikationerna samt argument som är bra/dåliga.

Rättvise-argumentet är en riktig luring tror jag. Jag är väldigt skeptisk till att detta kommer ut nu och ska vara någon solidarisk handling.

Jag tror folk av ilska och desperation köper grisen i säcken här. Man utnyttjar att folk inte får korrekt information. Jag förutspår att alla som bor i SE3 och SE4 skulle få ett högre elpris i ett sådant system. Stackarna uppe i Norrland skulle då "rättvist" Det är alltså en lose-lose situation.

Vad är det som gör att elpriset kan skilja så mycket ifrån bara ett par år sedan? Priset på produktion har väl inte blivit högre per kw/h tänker folk. Svaret är att priset har stigit signifikant på grund av våra politikers satsningar på vindkraft samtidigt som man krigat mot fossila bränslen. Men signifikant är inte var vi befinner oss idag. Vi befinner oss i en situation där marknaden har kollapsat.

Det här kommer kanske låta hårt för folk. Malmö och södra Sverige ska betala mer. När priset stegrar sker en självreglering då folk inte har något val. Det som händer om vi gör det "rättvist" är följande; vi exporterar hela södra landets elpriser till våra industrier och familjer i Norr HELT utan anledning. För fysikens lagar har inte ändrats. Strömmen kommer inte ner till södra Sverige, eftersom ingenting har förändrats. Priset kommer dock komma upp till norra Sverige eftersom priset till skillnad från produktionen kan manipuleras av klåfingriga politiker.

Det skulle leda till en situation då industrier måste lägga ner produktionen för att bristen på el i Skåne har förvärrats ännu mer,, TROTS att det finns mer tillgänglig el än vad man kan göra av med uppe i norr. Du skulle också få en mindre effekt, men ändå en effekt; bristsituationen i söder skulle artificiellt döljas en aning och inte reflektera den lokala verkligheten.

Summan av kardemumman blir lustiga husets energimarknad där allt är snett och ingenting stämmer. Jag vet inte säkert. MEN.... jag är nästan 100% säker på att man är ute efter att slå ut Norrlands industrier.

Jag vet att "inkompetens" är lättare att svälja. Men nu går det till nivåer som inte GÅR att tro på. Om politikerna förstår att MINDRE energi per kapita driver UPP priserna då efterfrågan (behovet) är relativt konstant och svårt att på allvar göra någonting åt. Det är därför en liten minskning i utbudet kan ha en enorm hävstångseffekt på priset då ingen vill minska sin levnadsstandard.

Så om vi nu ska applicera detta faktum på Ryssland och de ekonomiska besluten kring rysk energi. Vad händer om man saboterar tillgången på energi (från Ryssland)? trots att efterfrågan i väst är högre än någonsin? Well... folk bjuder över varandra och priset på energi exploderar.

Vill man skada Putin är det PRISET som ska attackeras, detta görs genom effektivare system, mer produktion. Vill man skada Europa så går man på utbudet (Rysslands energisektor)

Vad händer om man via en byråkratisk metod tvingar Norrland att betala södra landets energipriser? Folket i Norrland kanske får göra en deal med vattenkraftssektorn, så de får sin energi till
Citera
2022-09-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Spotpriset i norrland har sista åren legat runt 40 öre men i veckan har det snittat strax norr om 2 kronor, vad har hänt?

marknadsmanipulation?

https://www.fi.se/sv/marknad/om-marknadsmissbruk/
Citera
2022-09-06, 18:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Finns överrepresentation av vänsteranhängare i Norrland. Nu får man "Sverigepriser" som vänstern utlovade.

Första steget bort från priser på 20kr/kWh (vilket det kommer att bli) är att se till att de vänstergröna tappar all makt.
Citera
2022-09-06, 18:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Nejdå. Regionerna där MP är starkt kan ta hela notan.
Citera
2022-09-06, 18:55
Medlem
Citat:
Det är väl inte rättvist att de som inte har elbrist ska betala för de som har elbrist? Det är ju så orättvist det kan bli.
Citera
2022-09-06, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nejdå. Regionerna där MP är starkt kan ta hela notan.

Vad har MP med detta att göra? Nej, alla ska betala samma taxa oavsett var de bor. Rättvisa gäller ser du!
Citera
2022-09-06, 18:58
Medlem
What-the-hecks avatar
Citat:

Jag tycker att det borde införas två zoner. Dela Sverige i norr och söder, gränsen borde ligga strax norr om Gävle. Däröver är mer glesbyggd. Det är då inte så många som bor i zon "Norr", så inga stora förluster. Låt säga att prissättningen får vara max dubbelt i söder än i norr.

Svenska Kraftnät försöker tuta i folk att det är transmissionsproblem i överföring av el. Varför överförs inte då max effekt söderut konstant? Mellan SE2 och SE3 ligger överförings-toppen (vad jag sett) på drygt 7 GW, mellan SE3 och SE4 på drygt 4.5 GW. Istället stryper de flödet söderut och låter sedan stor effekt flöda ut via kabel till continenten. Svenskarna tror då att vi har elbrist. Tacka f-n för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in