2022-09-06, 17:02
Medlem
Finns det något som talar för att vänstern inte vinner valet när dom leder i exakt varenda mätning som gjorts idag?

SIFO Novus Skop Ipsos. I alla leder vänstern....
Citera
2022-09-06, 17:03
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Den behövdes inte. Räkte med Dö och januari avtalet.

DÖ (2014) sträckte sig för övrigt till detta valet 2022.

Plus att M behövdes som "kontrollerad opposition" så att inte SD som inte är EU federalister får äga frågor i oppositionställning.
Och de fick även SD att byta fot om Nato.
(Avskaffningen av Sveriges egna utrikespolitik)
Så nu är damagecontrollen typ klar.
Du tror inte att Putins invasion av Ukraina påverkade SD:s inställning i NATO-frågan?
Citera
2022-09-06, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Du tror inte att Putins invasion av Ukraina påverkade SD:s inställning i NATO-frågan?

Jag tror att de använde de som ett skäl. Men Ms påverkan på SD om stora frågor som Nato började redan 2015.
Citera
2022-09-06, 17:23
Medlem
Jag har slutat att oroa mig för att AFS ska ta viktiga röster från SD. De tre jag känner som var öppna till mig med att de röstade AFS 2018 ska alla rösta SD detta valet. Många 2018 röstade AFS då de a) på allvar trodde de hade en chans att nå riksdagen b) hade bra energi (detta valet är AFS en stor trött suck) c) 2018 var det uppenbart att SD inte skulle få inflytande medan de lär få det nu om högerblocket tar hem det.

AFS pratar om deras lyckade kyrkoval men det är ju ett skämtval ungefär som valet till skolans elevråd. Deras valrörelse är betydligt tröttare 2022 än 2018 så de även nämndes mer i media samt var mer hypade i sociala medier och på Flashback. AFS får max 10000 röster detta valet.

MED kommer heller inte få några större mängder röster till riksdagen, deras väljare står för nära Moderaterna/SD och förstår hur tight det blir.

Men självklart är varje röst på AFS eller MED förlorad sett ur perspektivet att de behövs för ett maktskifte. Men förhoppningsvis tar Nyans fler röster från S/MP/V än vad AFS och MED tar från SD/M/KD.
Citera
2022-09-06, 17:23
Avstängd
Haha. Sverige alltså.4 år till av samma skit. Hur fan kan inte opinionen röra på sig ett dugg knappt.
Citera
2022-09-06, 17:24
Medlem
ronaldo77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Fick just nu svara på en OU från Sifo. Resultatet borde komma snart, bara 5 dagar kvar till valet.
Sifo släpper en mätning varje dag, inget speciellt
Citera
2022-09-06, 17:27
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Jag tror att de använde de som ett skäl. Men Ms påverkan på SD om stora frågor som Nato började redan 2015.
NATO var en mycket liten fråga innan kriget. Tror inte att M skulle ha haft minsta vilja till att hänga upp någon politisk samverkan på denna (då) ickefråga, fr a eftersom hela vänstern var emot det.
Citera
2022-09-06, 17:27
Medlem
Avgjordes blockstriden i förra valet (2018) under SVT:s valvaka?
Citera
2022-09-06, 17:28
Medlem
Grevelesevis avatar
9 senaste mätningarna visar rödgrön röra.
Svenska folket väljer alltså Mogadishu över Bullerbyn. Ridå.
Citera
2022-09-06, 17:28
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Finns det något som talar för att vänstern inte vinner valet när dom leder i exakt varenda mätning som gjorts idag?

SIFO Novus Skop Ipsos. I alla leder vänstern....
Det viktas nog fel. Utlandssvenskar är nog inte rättvist representerade och där kommer nog ca: 60.000 röster gå till högern och 30.000 till de rödgröna om det följer mönstret för tidigare år men jag tror utlandssvenskar har blivit ännu mer höger.

Opinionsundersökningar viktar nog utrikes födda helt fel i år också. En del av dem kommer gå till nyans. Assyrier kommer nog också att stöda M och SD mer än vanligt.

SD verkar ju också mobilisera rätt många soffliggare. Fler går och röstar när det är så pass jämt.

Valhemligheten har förstärkts i år också och nu kan man ta Sd-valseldar i hemlighet bakom en skärm. Miljöpartiet tror jag är överskattade och kan åka ut.

Kan också bli nåt nytt bombdåd eller offentlig skjutning fram till valet som gynnar högern.
Citera
2022-09-06, 17:31
Medlem
skogslugnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trump24
Tänker man långsiktigt så är det bra att sossarna med hjälp av C och V får styra efter valet. Vi går mot rejält hårda tider och de styrande under nästa mandatperiod kommer att vara brända för en lång tid framöver.

Ett SD som är näst störst och ledande oppositionsparti inför valet 2026 där Moderaterna har blivit ett 14% parti permanent är antagligen framtiden.

Ser också hellre att L och Mp åker ut detta valet än att vi får ett regeringsskifte.

Vad tror ni högern ska lyckas med de närmaste fyra åren? Vi går mot en ekonomisk kollaps och den ska inte SD få någon skuld för.

Jag har själv landat i samma slutsats. Vill vi ens att högern ska tvingas regera de kommande 4 åren? De kommer bli svåra tider, riktigt svåra tider till och med, och den sidan som har regeringsmakten kommer få skulden oavsett om det är befogat eller inte. Om högern vinner kan vi därmed nästan utgå ifrån att de rödgröna tar tillbaka makten 2026 med en jordskredsseger och att SD går back flera procentenheter.

Nä, låt sossarna hantera den kommande samhällskollapsen i stället. Det kommer så klart gå åt helvete (det hade det gjort i alla fall). Ekonomisk kollaps, massarbetslöshet, elransonering och skenande elpriser, folk tvingas ur hus och hem, kriminaliteten kommer bli ännu värre, upplopp osv. I ett sånt läge kan SD mycket väl få 30% valet 2026.
Citera
2022-09-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogslugnet
Jag har själv landat i samma slutsats. Vill vi ens att högern ska tvingas regera de kommande 4 åren? De kommer bli svåra tider, riktigt svåra tider till och med, och den sidan som har regeringsmakten kommer få skulden oavsett om det är befogat eller inte. Om högern vinner kan vi därmed nästan utgå ifrån att de rödgröna tar tillbaka makten 2026 med en jordskredsseger och att SD går back flera procentenheter.

Nä, låt sossarna hantera den kommande samhällskollapsen i stället. Det kommer så klart gå åt helvete (det hade det gjort i alla fall). Ekonomisk kollaps, massarbetslöshet, elransonering och skenande elpriser, folk tvingas ur hus och hem, kriminaliteten kommer bli ännu värre, upplopp osv. I ett sånt läge kan SD mycket väl få 30% valet 2026.

I sammanhanget bör påpekas de vanskliga konstellationer som en eventuell rödgrön majoritet vilar på.
Det finns ingen som helst staying power i den.
Man kan onekligen leka med den realistiska tanken kring extraval om de rödgröna skulle vinna.
Blir det mycket tuffa tider framöver,och allt talar ju för det..så talar det allra mesta för att den entuella rödgröna majoritet som finns i riksdagsvalet 2022 inte kommer att hålla särskilt länge.
De inneboende spänningarna mellan V-MP-S-C är alltför stora för att sådan röra skall kunna hålla ihop när det blåser riktigt,riktigt kallt.
Magdalena Andersson vet mycket väl om detta..därav den slappt utsträckta handen till Moderaterna.
Senast redigerad av Lookalike 2022-09-06 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in