2022-09-02, 16:27
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Fan, den här låten har jag helt glömt bort. Den är ju riktigt bra, lite Chuck Berry stuk på den.
Johnny Rock
https://www.youtube.com/watch?v=1V9svXUpuWM

Fattar dock inte varför jag har glömt bort den låten. Men tyvärr är skivorna Harley Davidson och Silver Wheels lite i skymundan från de övriga skivorna Errol gjorde. Skivorna är verkligen inte dåliga alls, men det blir lite som att i alla fall jag mest fokuserar på de klassiska skivorna från 80-talet eller hans kassetter.

Själv spisade jag de skivorna ständigt innan man hade telefon och Internet så att man kunde kolla upp på vad man är mest sugen på att höra för stunden.
Fina skivor de, lite lätt att man glömmer dem då de mer eller mindre alltid har varit lättillgängliga tack vare skivbutiker eller Ginza och så vidare.
Citera
2022-09-02, 16:56
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanthandelRecords
Vem fanken gillar Stockholm?

Eddie går i bräshen för oss alliohop.
Citera
2022-09-02, 19:14
Medlem
https://youtu.be/9vksDy7Hd6M

September är här, dags för denna låt!
Citera
2022-09-04, 17:44
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Själv spisade jag de skivorna ständigt innan man hade telefon och Internet så att man kunde kolla upp på vad man är mest sugen på att höra för stunden.
Fina skivor de, lite lätt att man glömmer dem då de mer eller mindre alltid har varit lättillgängliga tack vare skivbutiker eller Ginza och så vidare.

Ja, förr lyssnade jag mycket på skivorna. Speciell då de var nyköpta och vilken lycka det var varje gång som jag hittade en skiva som jag inte hade i samlingen. Nu för tiden blir det mest från youtube som jag lyssnar och det känns smidigt då sparar jag på skivorna och kan välja vilka låtar som vil höra.
Citera
2022-09-04, 17:46
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Norge är det land där Errol är näst störst, det finns gott om raggare där också, man ser många norska kommentarer på Youtube när man söker upp Errol och folk i sydöstra Norge är välbekanta med honom, så ja Errol är stor i Norge.

Jag kan tänka mig att han är rätt stor där. Och tack vare dig så börjar han väl bli stor i Danmark nu.
Citera
2022-09-04, 17:47
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
De sketcherna finns där, nyinspelningarna från E. Hilter & Luftkaffe Nr. 1.
Åfan så de finns trots denna rådande PK.-hysteri. Men det var ju kul.
Citera
2022-09-04, 17:51
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Jo med tanke på att vi har några exempel på när Errol har satt ihop en melodi och sedan skrivit mer än en text till det så är det en intressant tanke.
Och hör och häpna, Jan-Åke kan bekräfta din teori.

Han berättade för mig om när Errol skrev musiken till låten Gasen I Botten så fanns det mer än en text till den. Dels den som vi alla är bekanta med, sedan fanns där en kukronkartext och sedan fanns där även enligt Jan-Åke en fantastisk text och naturen och allt det bär med sig, nu är visserligen Gasen I Botten min favoritlåt av Errol, fast den om skogarna, ängarna och naturen hade varit något att få höra om den finns inspelad eller om man skulle kunna hitta texten.

Okej, det lät ju intressant. Blev det några inspelningar med de två versionerna, eller blev det bara låttexter? Hade varit kul att få höra de versionerna.

Errol var då väldigt skicklig på att skapa melodier.
Citera
2022-09-04, 17:56
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Jo Errol kände garanterat till Kalle Sändare, han var väl medveten om vad som gick i nöjes-TV och nöjes-Radio, många pratar gärna om Errols musikaliska influenser som Chuck Berry, The Beatles och Elvis Presley, fast jag skulle gärna vilja se en djupdykning i vad Errol hade för humorförebilder.
Hasse å Tage kan vi ju nämna, de var enormt stora på den tiden när det begav sig, Povel Ramel är också en, Monty Python har sonen Anders nämnt att Errol älskade, Martin Ljung nämner Errol i intervjun med Bodil Furu så vi har lite ledtrådar här och där.

Ja, precis när det gäller humorförebilderna så är ju verkligen Monty Python. Han gjorde t.om en pardi på sketch med Monty Python när han spelar med näsan. Och Povel Ramel känns också som en förbild.

Här finns Errols top 5 lista över de bästa skivorna. Då nämns Povel på första plats och Chucken på andra plats.
https://www.luftkaffe.se/images/Gallerier/Artiklar/basta_skivor_slitz.jpg
Citera
2022-09-05, 17:19
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja, precis när det gäller humorförebilderna så är ju verkligen Monty Python. Han gjorde t.om en pardi på sketch med Monty Python när han spelar med näsan. Och Povel Ramel känns också som en förbild.

Här finns Errols top 5 lista över de bästa skivorna. Då nämns Povel på första plats och Chucken på andra plats.
https://www.luftkaffe.se/images/Gallerier/Artiklar/basta_skivor_slitz.jpg

Vad finns den sketchen??
Dock måste jag säga att jag är lite förvånad över hans skivval.
Även om Povel Ramel & Chuck Berry är så klart med eftersom det är en del förebilder
Citera
2022-09-05, 17:55
Medlem
Rebali179s avatar
Meduzas Hantlangare – En Upphottad Tribut Till Eddie Meduza
Någon som sitter på den eller kan lägga upp den på Youtube.
Det ska vara 9 låtar men på Youtube finns det bara 6 st om man söker
Skulle vara intressant att höra den.
Citera
2022-09-06, 13:46
Medlem
Citat:
Jag kan tänka mig att han är rätt stor där. Och tack vare dig så börjar han väl bli stor i Danmark nu.

Danmark är det land som ligger på fjärde plats på vart jag får flest visningar ifrån på min Youtubekanal. Fast det hade varit intressant att få veta hur det ligger till med den officiella Eddie Meduza-kanalen hur mycket lyssningar/visningar de får från övriga länder, jag skall se om jag kan ta reda på det.
Citera
2022-09-06, 13:49
Medlem
Citat:
Åfan så de finns trots denna rådande PK.-hysteri. Men det var ju kul.

Jo, de var med på kassetten Greatest Hits som de har lagt upp på Spotify och den innehåller inslag från E. Hilter & Luftkaffe Nr. 1 och E. Hitler & Luftwaffe Nr. 2, dock bara sketcher och mellansnack från de kassetterna, låtar hade jag väldigt gärna önskat att man la upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in