2022-09-06, 07:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Trafik och körkortsfrågor --> Bilar
/Moderator
Citera
2022-09-06, 08:09
Medlem
PeterNosters avatar
Man kanske skulle göra en luftaffär.

INGO: Ingen service.
Cirkle K: Skåp och slang
OKQ8: Bärbar luft.
Citera
2022-09-06, 08:20
Medlem
ormbitens avatar
I takt med att det som senaste 10-15 åren har försvunnit väldigt många bensinstationer och att vissa har blivit automatstationer så har luftpumparna så sakteliga försvunnit.
Egentligen inget konstigt då det inte finns någon som helst ekonomisk vinning för mackarna i att investera i utrustning för att pumpa luft.
Citera
2022-09-06, 08:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Helt klart, kör alltid med det hemma. Cykeldäck tar flera ggr trycket bildäck tar, har ex 6 bar i mina cykeldäck men 2.8 i bilen.

Trycket är väl ett mindre problem. Det är ju mängden luft som skiljer mellan cykel och bil.
Citera
2022-09-06, 08:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
I takt med att det som senaste 10-15 åren har försvunnit väldigt många bensinstationer och att vissa har blivit automatstationer så har luftpumparna så sakteliga försvunnit.
Egentligen inget konstigt då det inte finns någon som helst ekonomisk vinning för mackarna i att investera i utrustning för att pumpa luft.

Ehh, om någon behöver luft så åker de väl helst till en mack som både har bensin och luft än till en som bara har bensin?

Har macken också en verkstad finns ju tryckluft i verkstan som man ändå behöver där.
Citera
2022-09-06, 09:08
Medlem
Soperents avatar
Tack och lov har man inte tagit bort luftminorna på bemannade mackar i mitt område. Även om man har kompressor hemma så känns det bra att de finns tillgängliga.
Citera
2022-09-06, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ehh, om någon behöver luft så åker de väl helst till en mack som både har bensin och luft än till en som bara har bensin?

Detvär ju inte givet att man behöver bensin när man behöver luft... luft finns ju också hos en del självtvättar, men man får betala med en polett om man vill fylla på (tryckkontroll och att minska trycket är gratis).

Eftersom det rekommenderade trycket avser kalla däck bör man ju heller inte ha för långt till närmaste ställe.
Citera
2022-09-06, 09:50
Medlem
I regel så skall ju däcken hålla trycket mellan bytena sommar/vinterdäck så kanske bra att kolla om det läcker aldrig så lite om däcket ser ut att tappar trycket.
Köpte själv en kombinerad pump/starthjälp för att slippa krånglet om ett däck skulle få pyspunka, något som ju enligt lagen om alltings jävlighet troligen oftast upptäcks på morgonen när man skall iväg.
Citera
2022-09-06, 09:58
Medlem
killawifes avatar
Pga att tokstollar stjäl luftpumparna så brukar man ha dessa inne i butiken numera. Detta är givetvis värdelöst då man först och främst inte ser att macken har en luftpump, man måste även fråga efter den och den är alltid tom så man måste stå och glo i nån minut medans den fyller.

Man kan faktiskt köpa en liten elektrisk luftpump som går på bilens 12v uttag. Finns på biltema. Givetvis slö och kass som fan men den gör jobbet. Jag tror t.o.m att min mosters V50 hade en som originaltillbehör istället för reservhjul, hur fan de nu tänkte där ingenjörerna.
Citera
2022-09-06, 10:14
Medlem
zoombos avatar
För mig är detta ett icke-problem då jag har egen kompressor och dessutom litar jag inte på den utrustning som man hittar där man ska dra ut en slang och ställa in önskat värde på en display, har kontrollmätt på en däckverkstad och det skilde flera hekto...
De flesta mackar i stan verkar ha luftpåfyllning, vissa med dom gamla klockorna som man flyttade runt (och fick återfylla massa gånger om trycket var lågt) så här är det inget problem. Ännu.
Citera
2022-09-06, 10:23
Medlem
Har aldrig stött på en bemannad station utan luft, pumpar dock hemma oftast.

Beror kanske på vart i landet man bor.
Citera
2022-09-06, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Enligt en kompis som jobbat på mack hela livet så går det inte att ha luftpåfyllning längre. Det började med att de lösa luftpåfyllarna stals och när dom bytte ut till inbyggd kompressor med slang ut ur väggen så slets den sönder. Det kostade massor att hålla systemet igång och dom fick inget betalt samt att "kunderna" alltid var förbannade för att det sällan funkade. Dom funderar numer att ta bort vattenpåfyllningen då även den missbrukas.

Tuill TS; köp en minikompressor för någon hundring, alltid bra att ha. Har du garage kan du lägga några hundra till och köpa en liten sexliters kompressor, alltid bra med tryckluft.

För i helvete. Tillåt brottsprovokation, dvs ställ ut saker man vet stjäls eller vandaliseras och övervaka. Avliva sen slöddret på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in