Citat:
Ursprungligen postat av
niokilometer
Tiden är inte flera år efter mordet viktig för Enström. Initialt var den där för han vill hjälpa till.
Fast detta är ju rena spekulationer från ditt håll. Lite ironiskt att du anklagar alla som ser något värde i SE-spåret för spekulationer och hitte-på i alla dina inlägg när du själv lägger fram sådant här.
För att komma till slutsatsen att SE inte ser någon vikt med tiden i tingsrätten (även om han ljuger om att han har kollat upp den tiden några dagar tidigare) och att han bara initialt "vill hjälpa till" måste man ta på sig hyfsat subjektiva glasögon. Nu är jag fullt medveten om att du sedan dag 1 har extremt subjektiva glasögon. Men du kan väl iaf försöka ta av dem ibland? Ovanstående är ju fortfarande rena spekulationer utan någon som helst grund.
Citat:
Ursprungligen postat av
niokilometer
Det intressanta med RB är att han säger att Engström redan 1 mars säger att polisen inte hade signalement eller felaktigt signalement på gm och sprang efter dom.
Hur kunde Engström veta detta om han inte var där just då?
Varför är detta intressant? Förutom att ingen har sett honom på plats (nej, Chevamannen LJ är inte trovärdig någonstans. Läs hans första förhör och jämför med allt svamlet i media runt 2018. Han har ju ändrat sig på alla punkter. Både gällande SE samt signalementet) och ingen har sett denna tjusiga språngmarsch.
Jag citerar (från RB): "Så sprang han in efter dom (poliserna) in på Tunnelgatan och motivet att han sprang efter det var att han fick uppfattningen att de hade fått ett felaktigt signalement. Just det där med kepsen och trenchcoat. Så sade han "Så var ju jag klädd och sprang efter dem för att tala om att det var fel".
Hur kunde Engström veta vad?
Framför allt: Hur fasen kunde SE veta att GM faktiskt INTE hade en rock och keps på sig?
Det är ju inte världens mest ovanliga klädsel direkt. Jag själv går klädd så på höst och vinter!
Enligt mig verkar SE besatt av att förminska de första signalementen och istället peka mot sig själv.
"Det är fel signalement! Det är ju jag!".
Menar du att det är bekräftat att de första poliserna faktiskt fick fel signalement?
Av vem då? LP har vad jag vet inte gett något signalement alls på plats.
Och igen - Hur fasen vet SE att det är ett felaktigt signalement? Han har ju inte sett mördaren säger han själv.
Signalementet fick han ju reda på morgonen efter (om man för stunden vill bortse från möjligheten att han faktiskt hörde något på brottsplatsen)...Både i SvD samt Rapport kl 10.
Han visste alltså (precis som alla andra i världen som hade lyssnat på nyheterna) att merparten av de signalement som gick ut pekade mot någon som var klädd som honom.
SvD
Signalement 1: Två män. Ena hade mörkt hår och lång mörk rock
Signalement 2: En man, 30-40, mössa eller keps, mörk jacka eller mörkbrun dunjacka eller skinn. Ev mörkhårig
Två kvinnor utförde livräddning
Mordtid: 23.30
Rapport 10.00 - 11.00
Polisen: 30-45. 175. mörka byxor.mörk täckjacka, möjligen mörkblå.
Första gången (när det har dokumenterats) SE börjar prata om sin "förväxlingshypotes" är ju runt 11:30 - 11:40 när han ringer RBs hemtelefon. Han har alltså haft hela morgonen på sig att koka ihop sitt förväxlingstrams (om man nu vill se honom som GM).
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Roland-Bergstr%C3%B6m.pdf