2022-09-06, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi har två OU idag som visar att SD inte tog stryk av att vara en "säkerhetsrisk".

I SIFO fick SD nu 19,6% att jämföra med gårdagens 19,4%

I Novus fick SD nu 20,0% att jämföra med gårdagens 19,8%.

Frågan är, hur många ångrar sig i sista stund och väljer M istället för SD? Ingen vet men SD har en fördel tror jag, man har trogna väljare och man är motiverade att rösta, alltså inga SOFFLIGGARE som många som lutar åt S är.

Förra valet så fick M bättre siffror än vad OU visade, det skall vi inte glömma.
Ja, många fegade ur när de väl var i vallokalen och botaniserade bland valsedlar med allas ögon på sig. I årets val kommer man att välja valsedlar skyddat från insyn vilket kan påverka SD positivt, men å andra sidan kommer många också att resonera så att en röst på M nu i praktiken är en röst på SD eftersom de öppnat för samarbete. Dessutom är det extremt osäkra och turbulenta ekonomiska tider och där har M en track record av att kunna hantera det (2009), medan SD aldrig har regerat.bSå visst kan det komma en sista M-boost på valdagen på SD:s bekostnad.
Citera
2022-09-06, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, många fegade ur när de väl var i vallokalen och botaniserade bland valsedlar med allas ögon på sig. I årets val kommer man att välja valsedlar skyddat från insyn vilket kan påverka SD positivt, men å andra sidan kommer många också att resonera så att en röst på M nu i praktiken är en röst på SD eftersom de öppnat för samarbete. Dessutom är det extremt osäkra och turbulenta ekonomiska tider och där har M en track record av att kunna hantera det (2009), medan SD aldrig har regerat.bSå visst kan det komma en sista M-boost på valdagen på SD:s bekostnad.
SD har ju skickat hem valsedlar i brevlådan - gör som jag och ta med dessa i fickan när du röstar.

Fast i år tänker jag stå i kön och vifta med mina sd-lappar, det känns så härligt om jag provocerar någon hatare...
Senast redigerad av smarT.Trams 2022-09-06 kl. 01:31.
Citera
2022-09-06, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smarT.Trams
SD har ju skickat hem valsedlar i brevlådan - gör som jag och ta med dessa i fickan när du röstar.
Jag har alltid gjort så, men många andra gör bevisligen inte det utan förväntar sig att det löser sig på plats. Jag fick "SD fanns inte så jag tog M istället"-rapporter förra valet och då var en röst på M absolut inte en röst på SD...
Citera
2022-09-06, 01:45
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi har två OU idag som visar att SD inte tog stryk av att vara en "säkerhetsrisk".

I SIFO fick SD nu 19,6% att jämföra med gårdagens 19,4%

I Novus fick SD nu 20,0% att jämföra med gårdagens 19,8%.

Frågan är, hur många ångrar sig i sista stund och väljer M istället för SD? Ingen vet men SD har en fördel tror jag, man har trogna väljare och man är motiverade att rösta, alltså inga SOFFLIGGARE som många som lutar åt S är.

Förra valet så fick M bättre siffror än vad OU visade, det skall vi inte glömma.

Några dagar än tills själva valet. Sedan så tror jag nog att budskapet kommer att "hamras in" i msm tills dess. Reklam och propaganda fungerar. Sist men inte minst : Även M och KD skulle behöva brösta upp sig.., ett par hack till..

(L är en bromskloss, hoppas de åker ut. Det samma gäller ju givetvis MP på den andra sidan)
Citera
2022-09-06, 07:44
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Många jag pratat med senaste tiden har gjort olika valkompasser och alla har fått mest SD. Låter även som de kommer rösta på dem då ingen är nöjd med hur landet ser ut nu.

Hoppas verkligen att MP åker ur och de närmar sig spärren. Tyvärr tror jag de klarar sig men man måste leva på hoppet.

De får gärna rösta på AfS, för att tvinga SD att inte bli alltför liberala.
Citera
2022-09-06, 08:12
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Whoa. Fler än nånsin kommer rösta för förstagången. Runt 430 000 personer talar vi om alltså.

Tidigare i år gladde sig högerdildon åt rapporten som pekade på att många underutvecklade personer gillar konservativa tongångar. Minns jag rätt så var det typ 50/50 -- även där -- mellan blocken. Så det förblir alltjämt omöjligt (utan bättre underlag) att sia om de faktiskt kommer bryta den långlivade trenden och börja rösta brunt istället.

Minns själv första gången jag röstade. Det föll inte väl ut om vi säger så. Får hoppas dagens ungdomar är bättre än mig och inser att det är en väldigt dålig idé att ställa sig på mobbarnas sida.
Citera
2022-09-06, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Tror du att Sverige är ett fyrstjärnigt hotell?

Sverige borde åtminstone klara av att leva upp till FNs barnkonvention (svensk lag) och FNs deklaration om mänskliga rättigheter. Fattigdom, trångboddhet, diskriminering och bristande stöd i skola och utbildning bryter mot dessa.
Citera
2022-09-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Nån som blir mer övertygad om dagliga mätningars relevans efter att ha sett detta svängande mönster?

https://twitter.com/PerRosencrantz/status/1566358984411549697

Den får gärna utveckla varför i så fall.
Blev inte ett dugg övertygad om förträffligheten efter att ha lyssnat på de här två boysen i Morgonstudion:

https://www.svtplay.se/video/36223841/morgonstudion/morgonstudion-6-sep-06-00-5?id=KyXay9o&position=1228&highlight=opinionsunder sokningar-kritik-mot-dagliga-matningar

Folk blir bara förvirrade. Fast jag kanske ångrar mig senare om det i slutändan visar sig att den ökade förvirringen gav svenskarna tillräckligt med motivation för att sparka ut Liberalerna.
Citera
2022-09-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Whoa. Fler än nånsin kommer rösta för förstagången. Runt 430 000 personer talar vi om alltså.

Tidigare i år gladde sig högerdildon åt rapporten som pekade på att många underutvecklade personer gillar konservativa tongångar. Minns jag rätt så var det typ 50/50 -- även där -- mellan blocken. Så det förblir alltjämt omöjligt (utan bättre underlag) att sia om de faktiskt kommer bryta den långlivade trenden och börja rösta brunt istället.

Minns själv första gången jag röstade. Det föll inte väl ut om vi säger så. Får hoppas dagens ungdomar är bättre än mig och inser att det är en väldigt dålig idé att ställa sig på mobbarnas sida.

Att det är fler förstagångsväljare än någonsin i absoluta tal är ganska ointressant.

ANDELEN förstagångsväljare var högre i valen 2006, 2010 och 2014.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/allmanna-val/allmanna-val-valresultat/pong/statistiknyhet/preliminart-rostberattigade-i-2022-ars-allmanna-val-/
Citera
2022-09-06, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
De får gärna rösta på AfS, för att tvinga SD att inte bli alltför liberala.
Att rösta på AfS är en röst på det rödgröna blocket då AfS inte har en chans att ens nå över 1%. Det enda man uppnår med att rösta på Kasselstrands kassako är att den blågula sidan får en röst mindre.
Citera
2022-09-06, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Att det är fler förstagångsväljare än någonsin i absoluta tal är ganska ointressant.

ANDELEN förstagångsväljare var högre i valen 2006, 2010 och 2014.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/allmanna-val/allmanna-val-valresultat/pong/statistiknyhet/preliminart-rostberattigade-i-2022-ars-allmanna-val-/
Hur kan fler motiverade personer än nånsin vara oviktigt om vissa partier tvingas kämpa med omedgörliga soffliggare? Valdeltagandet är vad som räknas.
Citera
2022-09-06, 08:40
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Att rösta på AfS är en röst på det rödgröna blocket då AfS inte har en chans att ens nå över 1%. Det enda man uppnår med att rösta på Kasselstrands kassako är att den blågula sidan får en röst mindre.

Vi har en sjuklöver, så Sverige förlorar i detta val i vilket fall som helst. I detta val är jag mest glad över om vi blir av med MP och "L". Allt annat är sekundärt. Tänk på att det är SD:s fel att AfS ens finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in