2022-09-05, 23:21
Medlem
pyroclasms avatar
Hur är psykologin bakom att vara höger och för fortsatt rasindelning och ökat stöd till terrorbrottslighet? Har de ingen självbevarelsedrift? Förstår de inte att de sätter sina egna anhöriga och sig själva i riskzonen för att bli utsatta? Har aldrig förstått detta.
Citera
2022-09-05, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Hur är psykologin bakom att vara höger och för fortsatt rasindelning och ökat stöd till terrorbrottslighet? Har de ingen självbevarelsedrift? Förstår de inte att de sätter sina egna anhöriga och sig själva i riskzonen för att bli utsatta? Har aldrig förstått detta.

Vi är alla otillräckliga på olika vis. Själv förstod jag ingenting av detta.
Citera
2022-09-05, 23:28
Medlem
grungewhores avatar
Du bygger halmgubbar. Finns inget som säger att Höger har med något av det du säger. Tvärtom är vänstern de som är besatta av ras och kön. De problematiserar något som varit fullständigt normalt fram tills 2020.

Vill du att dina barn ska växa upp i ett samhälle som premierar psykisk ohälsa? Som ser hudfärg och kön som något som automatiskt gör dig till offer? Grattis, du är duktigt indoktrinerad.
Citera
2022-09-05, 23:35
Medlem
Manorms avatar
Jag kan dela en psykologisk aspekt som gör att högern lockar. Tidigare i livet hade jag kunnat tänka mig att bo i en segregerad förort, ett utsatt område. Det finns något annorlunda med det som jag gärna hade provat. Men sen jag fick barn har det förändrats helt. Nu kommer tryggheten för min familj först och jag skulle aldrig bosätta mig i ett område med hög kriminalitet.

Den insikten gör att jag nu känner mig mån om att politiken tar tag i det eskalerande våldet. För om inte jag vill bo i ett våldsutsatt område med min familj då måste jag också strida för andra familjer som kanske tvingas att bo på en plats där gängen styr och det skjuts var och varannan dag. Hårdare tag helt enkelt för ordningens skull.

/Månorm
Citera
2022-09-05, 23:37
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursäkta, men du ställer det på den högra sidan, när det är vänstern som vill ha rasindelning och fler terrorhandlingar. Var fan har du fått det ifrån? 😂
Citera
2022-09-05, 23:40
Medlem
Citat:

Först måste vi till att börja med reda ut några saker för att kunna diskutera din t s

Du tänker att högern, som jag tolkar som att du menar de som röstar på moderaterna , sd, kd etc vill ha ett samhälle där vi har rasindelning,

Vad för sorts rasindelning tänker du att dom vill ha? Apartheid? Eller någon annan variant, beskriv gärna hur du menar mer exakt.

Du tänker sen att de, högern altså, vill ge mer stöd till terrorbrottslighet

Har du sett eller hört el etc ngt som säger att dom vill det? Var då?

Sen tänker du att högern, altså högerpartiernas väljare, inte har någon självbevarelsedrift

Vad är det du observerat eller läst etc , som fått dej att tänka så?

Sist tänker du att de sätter sej ioch sina anöriga i riskzonen för att bli utsatta,

Utsatta för vad?
Citera
2022-09-06, 00:19
Bannlyst
Citat:

Samma sinnesslöa mentala agerande kan föras över på mycket runtomkring oss i samhället, efterblivna människor krigar om vad som är bäst mellan exempelvis Samsung/iphone, eller varför inte anala teslaförare som påstår att en sneaktesla utan instrumentpanel är bäst.

Exemplen är många, och jag kopplar dett beteende till tomma och innehållslösa människor utan riktigt djup och personlighet, din identitet bygger på vad du tycker snarare än vem du är.

Och låt oss vara ärliga, det spelar ingen roll om det är becknande tenstakostymer ute i orten, eller trollande skinnskallar i Sveg, det som förenar dessa båda ytterligheter är avsaknaden av utbildning och ambitioner/mål i livet…..
Citera
2022-09-06, 06:48
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Själv har jag mognat med åren och gått från vänster till höger eftetsom jag inte gillar rasindelning och nazisamarbeten samt kommunismens historia.
Vissa mognar tyvärr aldrig utan fastnar i vänsterträsket.
Citera
2022-09-07, 14:51
Medlem
Huvudleds avatar
Psykologin bakom att rösta höger:

Du kan tänka självständigt och har inget behov av att någon annan ska bestämma vad du tycker.

Du fattar beslut utifrån fakta/logik och inte känslor.

Du är driven och vet att du kan nå dina mål.

Du har kunskaper om hur ekonomi och samhälle fungerar.

Du är källkritisk.

Du har framförhållning och konsekvenstänk.
Citera
2022-09-07, 15:53
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Enligt undersökningar har högerpersoner mindre tilltro till vetenskaplig metod men mer tilltro till narrativet som beskriver den upplevda situationen, alltså mer tomtar och troll än analys.

Citat:
Ursprungligen postat av SVD
Anhängare till SD tror mer på de konspirationsteorier som presenteras i undersökningen och nästan varannan sverigedemokrat anser att mänskligheten består av olika raser med medfödda personlighetsegenskaper.

SD-anhängare har betydligt fler som inte tror att mänskligheten påverkat den globala uppvärmningen

Citat:
Ursprungligen postat av SVD
Kristdemokrater tror också oftare på religiösa föreställningar och paranormala fenomen som en högre makt, änglar, liv efter döden och healing, samtidigt som de tillhör de största skeptikerna till evolutionsläran.

https://www.svd.se/a/5GOxLW/det-har-tror-svenskarna-pa

Citat:
Ursprungligen postat av Fri Tanke
Forskare på SOM-institutet vid Göteborgs universitet har nyligen konstaterat att den typiske svenske klimatförnekaren är en man som är medelålders eller äldre, som saknar längre utbildning, står klart till höger i politiken, sympatiserar med Sverigedemokraterna, har ett svagt intresse för miljöfrågor och inte alls känner sig oroad för förändringar i jordens klimat.
Personer som står till höger är också långt mindre benägna att vaccinera sig mot covid-19, ett samband som gäller i praktiskt taget hela västvärlden.

https://fritanke.se/sans/2022-nr-1/politisk-konservatism-och-synen-pa-vetenskap/

Psykologin bakom högerpersoner är i högre utsträckning rädsla, otillräcklighet, låg självkänsla, bristfälliga färdigheter till kritisk analys vilket lättare gör dom till offer för konspirationsteorier.
Högerpersoner är faktiskt väldigt rädda av sig, därav deras iver till kontroll och makt över andra.
Citera
2022-09-08, 08:47
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Den lägre bildningsnivån tillsammans med taskig självkänsla gör vissa män till höger, ett desperat rop på hjälp helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in