2022-09-05, 16:41
Medlem
Madagascars avatar
Moderaterna tycker SVT/Novus' dagliga undersökningar är skräp:

https://omni.se/kritik-mot-svts-matning-djupt-bekymmersamt/a/KnBRGo, idag
Citera
2022-09-05, 16:45
Medlem
Haddock93s avatar
I typ hela Göteborg har folk klottrat samma gamla vanliga på SDs reklam

Orka.
Citera
2022-09-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
C är inte så stora på landsbygden längre. Deras arv till trots. Det har gått undan.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
L flirtar just nu febrilt med stockholmsmoderaterna. Samtidigt står majoriteten av Ms väljare redo att gå till SD om Ulf svänger i invandringsfrågan.

Stackars Ulf. Om L nu får liberaler från M som kompensation för de förvirrade stödröstare de tappade efter Johans utfrågning återstår att se, men att M allvarligt riskerar att fullständigt implodera de närmsta åren står klart.

Något jag märkt sen jag började hänga lite i trådarna. Vilket är rätt kul och ibland lärorikt. Är faktiskt hur dålig koll jag har på den andra "sidan". Kanske inte direkt vad partierna står för utan snarare vad som händer mellan partierna. Att väljarflykten är massiv från S till Sd är uppenbar. Behöver bara se mig om i mina egna kretsar. Likaledes det massiva stödröstandet på Mp.

Fick för mig att man gjorde likadant inom högerblocket. Men verkar inte alls vara samma uppslutning och L verkar betydligt mer avskydda än någonsin Mp.

Är förvånad över att L har så lite acceptans i högerblocket . Trodde snarare de flesta skulle jublat med åtföljande stödröster när de bytte sida. Ska bli intressant att se om de klarar sig.

Själv är jag inte alltför passionerad kring svensk inrikespolitik. Förutom L då. Fullständigt snöat in på det där förbaskade partiet.Lär sitta klistrad vid deras meningslösa valvaka😿
Citera
2022-09-05, 16:54
Medlem
Skulle fan vilja att högern går om i en utav dessa 3 mätningar (Skop/Sifo/Novus) för att fortfarande ha hoppet uppe.

Nu känns det nattsvart när ALLA TRE institut med dessutom ett par procents marginal har vänstern som vinnare.

Alla tre kan inte ha fel varenda dag senaste veckan.
Citera
2022-09-05, 16:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ungefär 1 av 3 väljare är statligt anställda. Det är där du finner Sossarnas väljarkår. Bolånetorskar som är tungt investerade i att upprätthålla systemet, fram för allt kvinnor inom offentlig sektor.

Statligt anställda är 280 000 personer. Röstberättigade är 7 712 103 personer. Ca 3% är alltså statligt anställda av väljarkåren.

Misstänker dock att du kanske menar offentlig sektor som även innefattar kommunal- och regionverksamhet. Då är vi uppe i 1 400 000 personer ungefär eller ca 18%. Privatanställda är ca 3 500 000 personer som jämförelse.
Citera
2022-09-05, 17:00
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Dessa dagliga opinionsundersökningar är rätt meningslösa. Skillnaderna de uppvisar ryms inom felmarginalen.

Vad man kan utläsa är att skillnaderna mellan blocken bara sett små förändringar under mandatperioden, detta trots att blocken består av andra partier idag än 2018.

Ser man till de ursprungliga blocken så ligger de rödgröna oftast bättre till än i valet medans de som utgjorde alliansen tappar märkbart.

L och MP tycks klara sig kvar vilket inte överraskar då det är ovanligt att etablerade partier missar 4%.

Regeringsbildningen blir svår oavsett vilken sida som vinner ( knappt). Vare sig S/MP/V eller M/KD/SD får egen majoritet. C vill hålla V kort och L lär inte acceptera att SD får ett stort inflytande.

Om opinionen ligger som den gör så är det troliga utfallet att Magdalena A fortsätter som statsminister i en S enpartitegering. Det är också måhända det bästa för landet i dessa kristider.

Rent personligt kommer jag isåfall att glädjas över den vrede och besvikelse som lär infinna sig hos högerväljarna.
Citera
2022-09-05, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Skulle fan vilja att högern går om i en utav dessa 3 mätningar (Skop/Sifo/Novus) för att fortfarande ha hoppet uppe.

Nu känns det nattsvart när ALLA TRE institut med dessutom ett par procents marginal har vänstern som vinnare.

Alla tre kan inte ha fel varenda dag senaste veckan.

Jodå, det är fullt möjligt. Nu är det inte så många företag inblandade här men det finns moment av "herding" i såna här undersökningar, dvs. att man börjar vikta liknande. Det är endast några procentenheter vi pratar om här. Går det över 5% då börjar det bli svettigare för då befinner man sig i regel bortanför felmarginalen.
Citera
2022-09-05, 17:13
Avslutad
Mp 4,3% i Aftonbladet/demoskop idag!

Kanske kanske…
Citera
2022-09-05, 17:15
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Ett litet miniljus i opinionsmörkret. Tidningen travrondens läsare, där är SD klart störst .

Anmärkningsvärt tycker jag är hur små Centerpartiet är. Travet är ändå ett intresse som är större på landsbygden.

https://www.travronden.se/travsport/politik/a/sa-rostar-travrondens-lasare-i-valet-2022

SD: 28,21%
S: 17,68
M: 17,14
L: 6,61
KD: 5,36
V: 5,18
C: 4,11
MP: 1,96
Blankt: 1,07
Vet ej: 12,68

Låter ju onekligen trevligt Då den ligger bakom betalvägg så kan jag inte läsa hela artikeln. Hur många har vart med och röstat, står det?
Citera
2022-09-05, 17:17
Moderator
v50s avatar
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning publicerad idag som jämförs med mätningen från 2022-08-29

S 29,2% (-0,4)
V 8,3% (+0,5)
MP 4,3% (-1,0)
C 8,1% (+0,6)

SD 20,5% (-0,1)
M 18,3% (+0,3)
L 5,3% (+0,7)
KD 5,3% (-0,1)

Övriga 0,7% (-0,5)

S+V+MP+C 49,9% (-0,3)
SD+M+KD+L 49,4% (+0,8)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQR6Mx/mp-nara-riksdagssparren-i-ny-matning-fran-aftonbladet-demoskop
Citera
2022-09-05, 17:17
Medlem
solstrålars avatar
Har inte riktigt följt med på senaste men kan någon ge mig rödpillret, det är kört för SD och högern va? Behöver veta snabbt för annars röstar jag blankt om högern ändå kommer förlora. Orkar inte rösta på förlorarna igen.
Citera
2022-09-05, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Har inte riktigt följt med på senaste men kan någon ge mig rödpillret, det är kört för SD och högern va? Behöver veta snabbt för annars röstar jag blankt om högern ändå kommer förlora. Orkar inte rösta på förlorarna igen.
Vad är det för jävla inställning?

Och nej. Det är absolut inte kört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in