Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Jag säger inte att USA är världens främsta land men lite nyansering får du väl allt ha i dina ställningstaganden. De två största krigen som USA har varit med i senaste andra världskriget är Koreakriget och Vietnamkriget.
Kan du vara vänlig att redogöra hur dessa två krig startade? Vilken sida gjorde vad?
Det är de två största krigen, ja. Men USA och CIA har gjort väldigt mycket saker världen över. Jag levde inte när USA invaderade Vietnam och Korea. Men jag antar att det handlade om att kommunister försökte ta över i länderna. Vietcong i Vietnam och Kim Jong-Sung i Korea. USA ville inte att detta skulle ske då dessa länder då skulle alliera sig med Sovjet. Samma sak gäller Rysslands invasion av Ukraina. NATO är emot Ryssland, och därför vill de givetvis inte ha ett NATO-land precis vid sin gräns. Menar du att Vietnam eller Korea attackerade USA först? Det är i så fall helt ny information för mig.
Däremot levde jag när USA invaderade Irak och Afghanistan, och inget av dessa länder gjorde någonting mot USA. Usama Bin-Laden gömde sig i Afghanistan, men det var inte dit de skickade större delen av sin militär. Dessutom behöver man inte invadera ett land för att leta efter en terrorist (som de uppenbarligen ändå inte ville hitta). Framförallt inte ett primitivt fattigt land som inte ens har en riktig militär.
Men det är detta jag menar. När Ryssland invaderar ett land, då är det en ondskefull invasion, punkt slut. Vad deras motiv till invasionen var spelar ingen roll. Men när USA invaderar länder ska jag alltså behöva redogöra varför? Deras attack på Japan var rättfärdig rakt av, då Japan attackerade dem först. Men så vitt jag vet har inget annat land attackerat USA sedan dess. USA har invaderat länder och utfört statskupper så att länderna ska vara allierade med dem och spela efter deras regler. Ryssland verkar ha gjort samma sak med Ukraina? Vad är skillnaden? Den enda skillnaden jag kan se är att USA har gjort detta betydligt fler gånger än Ryssland.