2022-09-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Rysslands hatobjekt Liz Truss blir ny premiärminister i Storbritannien.

Tråkigt för ryssen. Putin och hans lilla sekt har antagligen hoppats att någon mesig fjant skulle ta över den posten. Nu blev det ist en av Rysslands mest hårdföra motståndare.

För den som önskar fördjupa sig:
"Liz Truss is the contender the Russians fear the most."

https://www.telegraph.co.uk/news/2022/08/26/liz-truss-contender-russians-fear/
Boris var ju ovanligt populär i Ukraina tack vare stödet och kompisrelationen med Zelenskyj. Hur kommer denna kvinna agera politisk tro. Att hon är anti-Putin är givetvis positivt och tyder på en sund och balanserad kvinna med båda fötterna på jorden och ingen kvinnlig Chamberlain. Men hur kommer hon agera i Ukrainafrågan, har hon gjort några uttalande nu eller tidigare?
Citera
2022-09-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ja, för det har ju fungerat jättebra hittills.

När man stänger av det sista påtryckningsmedlet och börjar prata om förhandlingar, så verkar det fungera enligt mig.
Tycker du att det utstrålar styrka?
Citera
2022-09-05, 15:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Handlas för fullt just nu. Morgondagens spotpris kl.13.30 blir intressant.
https://www.elbruk.se/

Men är det så lätt att köpa gas för att det är t.ex. billigt? Man måste ju ha plats att lagra den i speciella kylbehållare som gör den flytande. Eller om det är tryck på den?
Citera
2022-09-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Vad har det med något att göra, jag pratar itne om sanktioner på sony playstation, utan isoloering.

Nej. ekonomisk kollaps, svält, elände, armode, död. tills de vänder sig med mössan i hand till FN och vi sätter upp ett protektorat (tänk forna jugoslavien)

så det du säger är altså att om ryssland ger , tex att lämna hela ukraina (som fn resulution es-1/11 dikterar) så ska vi "ge något"....

vad sägs om att först ta allt från dem , så kan de byta kärnvapen och 1-2 generationer av slavarbete (de är ju skyldiga ukraina ett nytt land....)i utbyte mot en eventuell framtida för deras deras barnbarn.
Utan energi så faller samhället samman. Europa har energikris, Ryssland har inte det. Så länge man har energi så klarar man sig, vi har inte energi. Vi håller på att förlora energikriget pga att folk som du är så jävla obildade och naiva. USA använder just nu Europa som slagträ mot Ryssland och de skiter fullständigt i om Europa kraschar i processen.

Jävla idioter är ni allihop. Våra barn kommer leva i fattigdom för att ni är så dumma i huvudet.
Citera
2022-09-05, 15:16
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ja, för det har ju fungerat jättebra hittills.

Verkar ju fungera rätt bra då Ryssen både ber om hävda sanktioner och förhandlingar om ev fred. Inte ber man väl om förhandling om allt är frid och fröjd och allt går som tåget
Citera
2022-09-05, 15:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag kollade på det ryska originalet. Ryssarna kallar alla de trupper (ca 30 taktiska bataljonsstridsgrupper) som de har norr om floden för samlingsnamnet "Dneprgruppen". Bra att veta som referens. Hoppas att det kan bli en rysk motsvarighet till general Paulus 6 armé.
Intressant. Men de kroniskt underbemannade BTG (avs. infanteri) som ryssarna kör med är väl knappast lämplig organisation för försvarstrid i grävda ställningar?

Jag trodde hela poängen med BTG var koncentration av eldkraft i rörliga förband för att överbelasta och nöta ner ett frontavsnitt.
Citera
2022-09-05, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
När man stänger av det sista påtryckningsmedlet och börjar prata om förhandlingar, så verkar det fungera enligt mig.
Tycker du att det utstrålar styrka?
Ja, eftersom prognoserna säger att stora delar av europeisk industri riskerar att stängas ner i vinter och folket får frysa i rullande elavbrott. Putin bjuder in till förhandlingsbordet eftersom han har fyrtal i ess. Förhandlingarna kommer vara på hans villkor enbart.
Citera
2022-09-05, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Verkar ju fungera rätt bra då Ryssen både ber om hävda sanktioner och förhandlingar om ev fred. Inte ber man väl om förhandling om allt är frid och fröjd och allt går som tåget
Jo, när man sitter på energin som kan rädda Europa från ekonomisk kollaps så bjuder man in till förhandling där man sitter på alla trumfkort. Europa har inget att erbjuda, ingen hävstång.
Citera
2022-09-05, 15:20
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag undrar om Ryssarna "krigsspelade" operationen innan de började och fuskade som Yamamoto gjorde när japanerna spelade Operation MI (Midway). Han tog tillbaks två sänkta japanska hangarfartyg.

Japanerna spelade även ut WWII två gånger innan de gick till anfall. Båda gångerna slutade det med en amerikansk seger ungefär som de gjorde i verkligheten. (Då fuskade de inte)

Amerikanerna har också fuskat i sina krigsspel. En pensionerad Am marinkårsgeneral spelade Iran. Han krossade amerikanerna så de startade om spelet.

Det är ju uppenbart att ryssarna hade en felaktig bild av verkligheten. Till ex Putin med kompisar levde i det förgångna (2014 Krim).

Hur som helst vet jag inte hur detta slutar. Om jag är tvungen att satsa pengar så skulle jag göra det på Ukraina. Ett problem är att vi vet inte vad en vinst är för varken Ryssland och Ukraina.

Ang den amerikanska övningen "Millenium Challenge 2002" så fanns det en hel del begränsningar som blåa sidan var tvungen att hålla sig till, ex att de höll sig strandnära för att inte vara i vägen för kommersiell trafik, och den röda sidan kunde "teleportera" mängder av kryssningsmissiler som då överbelastade den blå sidans försvar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Millennium_Challenge_2002
Citera
2022-09-05, 15:24
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ja, eftersom prognoserna säger att stora delar av europeisk industri riskerar att stängas ner i vinter och folket får frysa i rullande elavbrott. Putin bjuder in till förhandlingsbordet eftersom han har fyrtal i ess. Förhandlingarna kommer vara på hans villkor enbart.

Nä, han har precis lagt sitt sista kort han har att spela om vi bortser från domedagskortet.

Funkar inte detta för honom så kommer vi inom 2-3 veckor få en repris på bunkerscenen i Downfall. För samtidigt som man stängda gasen så uteblir ju ersättningen och de ekonomiska kollapsen är här. Till och med dåren Kadyrov har insett att det är över...
Citera
2022-09-05, 15:26
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Utan energi så faller samhället samman. Europa har energikris, Ryssland har inte det. Så länge man har energi så klarar man sig, vi har inte energi. Vi håller på att förlora energikriget pga att folk som du är så jävla obildade och naiva. USA använder just nu Europa som slagträ mot Ryssland och de skiter fullständigt i om Europa kraschar i processen.

Jävla idioter är ni allihop. Våra barn kommer leva i fattigdom för att ni är så dumma i huvudet.

Har du det så klent ställt att du kommer att få leva i träldom efter i vinter behöver du nog se om ditt eget hus först. Energi finns och blir över i Sverige vi exporterar ofantliga mängder el till andra länder. Vi saknar dock infrastrukturen i elnätet att skicka överskottet söderut och det inget som löser det långsiktiga problemet med elnätet genom att
fortsätta vara beroende av Rysslands energi. Bättre en gång för alla riva av plåstret än att lita på en sådan opålitlig Partner som Ryssland.
Citera
2022-09-05, 15:27
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Intressant. Men de kroniskt underbemannade BTG (avs. infanteri) som ryssarna kör med är väl knappast lämplig organisation för försvarstrid i grävda ställningar?

Jag trodde hela poängen med BTG var koncentration av eldkraft i rörliga förband för att överbelasta och nöta ner ett frontavsnitt.

Så är det, men jag har försökt räkna ihop vad ryssarna har och då har jag haft BTGs som utgångspunkt. Jag fick ihop 30 före det att offensiven började.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in