2022-09-05, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om jag inte minns fel, men vad det inte LP som såg två GM...

Så jag tror vi löst det...

Hon ser GM och AB...
Stöds av AB som ser henne och hon tittar på honom. Kan vara hypnosförhöret iofs.

AB : Berusad, skakad, ev lomhörd, perplex

Det kan ta sina sekunder efter att röken har lagt sig och GM gett sig av.

De vittnen som ser honom måste lokalisera händelsen också. Läs JA tex
Citera
2022-09-05, 07:49
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Om jag inte minns fel, men vad det inte LP som såg två GM...

Så jag tror vi löst det...

Hon ser GM och AB...

Ja, jag är övertygad om att hon såg båda. LP uppfattade två smällare som inte kom från nära håll, dvs hon kunde inte lokalisera var dom kom ifrån. AB sa att han inte fattade vad som hänt förrän han såg OP hamnat i framstupa efter skotten och han såg efter det att mannen tog två steg och försvann ur blickfånget. Vidare såg han att LP böjde sig ner bredvid OP. Efter det hoppade han instinktivt in i porten.

Om NF sett mördaren och om har helt rätt och inte ljusförhållandet ställt till med något, gick det två stycken med väldigt lika jacka några meter efter varandra strax innan skotten. Ingen hade något rockliknande som var knälångt.

JA vara säker på att mördaren hade en knälång ytterrock som fladdrade mycket, bl a YN och AD säger något likande. Enskilt så trumfar deras vittnesmål ut det från NF, läggar man ihop dom krossar dom det NF säger i mitt tycke.
Citera
2022-09-05, 08:29
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, jag är övertygad om att hon såg båda. LP uppfattade två smällare som inte kom från nära håll, dvs hon kunde inte lokalisera var dom kom ifrån. AB sa att han inte fattade vad som hänt förrän han såg OP hamnat i framstupa efter skotten och han såg efter det att mannen tog två steg och försvann ur blickfånget. Vidare såg han att LP böjde sig ner bredvid OP. Efter det hoppade han instinktivt in i porten.
Om NF sett mördaren och om har helt rätt och inte ljusförhållandet ställt till med något, gick det två stycken med väldigt lika jacka några meter efter varandra strax innan skotten. Ingen hade något rockliknande som var knälångt.
JA vara säker på att mördaren hade en knälång ytterrock som fladdrade mycket, bl a YN och AD säger något likande. Enskilt så trumfar deras vittnesmål ut det från NF, läggar man ihop dom krossar dom det NF säger i mitt tycke.

Om vi utgår från den fakta och substans vi har så hamnar vi inte alls där du vill att vi ska hamna.

Du glömmer att en hel del andra centrala vittnen säger jacka/täckjacka i sina tidiga förhör. Antagligen en längre sådan. En oknäppt längre täckjacka fladdrar förstås också.

HJ: mörk jacka.
JÅS: mörk jacka.
LJ: mörk dunjacka.
LP: blå täckjacka, ej midjejacka
JN: brun skinnjacka.
CA: täck-jacksaktig jacka.
NF: blå jacka, Tensonjacka, lårens mitt
och även
MP: blå täckjacka ganska lång.

Du glömmer också bort att LP beskriver mannen som springer in i Tunnelgatan. Hon säger INTE att hon beskriver någon som backar bakåt på Sveavägen.

LP beskriver också en halvlång täckjacka av gammal modell och mörkblå.
AB är precis motsatsen, [b] i sin moderna midjekorta täckjacka i mellanblå färg./B]

Ingenting i LP:s beskrivning stämmer in på AB.

Vi kan fortsätta. LP säger att mannen som springer in i gränden är mörkhårig. Inte kolsvart som en sydlänning, men typ svensk mörkhårig/brunhårig.(tyder också på att hon såg en barhuvad gm)

AB var klädd i en ljus mössa. Stämmer alltså inte heller med LP:s beskrivning om mörk/mörkhårig.

Sammantaget finns det i stort sätt inget i LP:s beskrivning som överensstämmer med AB.
Senast redigerad av niokilometer 2022-09-05 kl. 09:15.
Citera
2022-09-05, 09:28
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Om vi utgår från den fakta och substans vi har så hamnar vi inte alls där du vill att vi ska hamna.

Du glömmer att en hel del andra centrala vittnen säger jacka/täckjacka i sina tidiga förhör. Antagligen en längre sådan. En oknäppt längre täckjacka fladdrar förstås också.

HJ: mörk jacka.
JÅS: mörk jacka.
LJ: mörk dunjacka.
LP: blå täckjacka, ej midjejacka
JN: brun skinnjacka.
CA: täck-jacksaktig jacka.
NF: blå jacka, Tensonjacka, lårens mitt
och även
MP: blå täckjacka ganska lång.

Du glömmer också bort att LP beskriver mannen som springer in i Tunnelgatan. Hon säger INTE att hon beskriver någon som backar bakåt på Sveavägen.

LP beskriver också en halvlång täckjacka av gammal modell och mörkblå.
AB är precis motsatsen, [b] i sin moderna midjekorta täckjacka i mellanblå färg./B]

Ingenting i LP:s beskrivning stämmer in på AB.

Vi kan fortsätta. LP säger att mannen som springer in i gränden är mörkhårig. Inte kolsvart som en sydlänning, men typ svensk mörkhårig/brunhårig.(tyder också på att hon såg en barhuvad gm)

AB var klädd i en ljus mössa. Stämmer alltså inte heller med LP:s beskrivning om mörk/mörkhårig.

Sammantaget finns det i stort sätt inget i LP:s beskrivning som överensstämmer med AB.

Läs mina sista inlägg och förhören (framförallt de tidigaste), ett par varv till. Läs vad Hovrätten säger. Googla vad vittnesmålsexperter säger. Det är inte ens det minsta styrkt att Grandmannen följt efter makarna Palme fram till S44. Det som däremot är fakta, är att SE lämnat S44 och på något sätt hamnat på mordplatsen, ett X antal sekunder efter mordet.
Citera
2022-09-05, 09:38
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Läs mina sista inlägg och förhören (framförallt de tidigaste), ett par varv till. Läs vad Hovrätten säger. Googla vad vittnesmålsexperter säger. Det är inte ens det minsta styrkt att Grandmannen följt efter makarna Palme fram till S44. Det som däremot är fakta, är att SE lämnat S44 och på något sätt hamnat på mordplatsen, ett X antal sekunder efter mordet.

Vad har det med mitt inlägg att göra. Byter du ämne nu? Jag utgår från den fakta och substans vi har, främst förhör.

Varför stämmer ingenting av LP:s beskrivning mot AB?

Ni anhängare tycks vilja övertyga er själva om att det gör det. Men det gör helt enkelt inte det. På i stort sätt på varenda punkt i eran jakt på Engström så har ni inget som backar upp vad ni säger. Fakta och substans visar hela tiden hur erat resonemang spricker så fort det granskas.
Citera
2022-09-05, 09:53
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Vad har det med mitt inlägg att göra. Byter du ämne nu? Jag utgår från den fakta och substans vi har, främst förhör.

Ni anhängare tycks vilja övertyga er själva om att det gör det. Men det gör helt enkelt inte det. På i stort sätt på varenda punkt i eran jakt på Engström så har ni inget som backar upp vad ni säger. Fakta och substans visar hela tiden hur erat resonemang spricker så fort det granskas.

Nej, du åtgår ifrån att Grandmannen är mördaren och hänvisar till två vittnesuppgifter som du tycker stämmer med honom och som vi inte ens vet att dom sett mördaren. Det är inte fakta, det är spekulationer. Tycker du att det är en bra argumentering att hänvisa till dom?

Läs mina sista inlägg och förhören (framförallt de tidigaste), ett par varv till. Läs vad Hovrätten säger. Googla vad vittnesmålsexperter säger om LPs uppgifter, sen kan du snacka.
Citera
2022-09-05, 09:59
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Nej, du åtgår ifrån att Grandmannen är mördaren och hänvisar till två vittnesuppgifter som du tycker stämmer med honom och som vi inte ens vet att dom sett mördaren. Det är inte fakta, det är spekulationer. Tycker du att det är en bra argumentering att hänvisa till dom?

Läs mina sista inlägg och förhören (framförallt de tidigaste), ett par varv till. Läs vad Hovrätten säger. Googla vad vittnesmålsexperter säger om LPs uppgifter, sen kan du snacka.

Du byter ämne. Jag pratar inte om någon man någonstans ifrån. Jag pratar om LP:s beskrivning som du tog upp i ditt inlägg.

Citera
2022-09-05, 10:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
När SE enligt egen utsago kommer tillbaka till brottsplatsen efter sin språngmarsch efter poliserna som jagat efter GM för att lämna signalement på GM, säger SE att ambulansen kört iväg med OP och kvar finns bara blodpölen och en oanvänd slemsug!

Hur kan SE bedöma att den apparat/medicinska utrustning han ser framför sig, vid blodpölen, är en slemsug och dessutom att den är oanvänd (har han studerat foton och läst bildtexter i efterhand)?

Vad utesluter att han sett den på riktigt samt läst i tidningen?
Citera
2022-09-05, 10:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du tror inte att GM Engström vill få RB till att åka in till kontoret för att själv få tiden ?

Att det är det han eg är ute efter ?

Nej, jag ser ingen poäng för GM SE att behöva den tiden.
Citera
2022-09-05, 10:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Men om Engström verkligen ville hjälpa till med tiden för skotten så behövde han eg inte RB väl ?

Han stod faktiskt och kollade just klockan vid skotten och den tiden är fan mkt bättre än stämpeluret....

Tiden för stämpeluret var bara viktig för honom själv för att veta vilken tid han skulle förhålla sig till om det krävs någon lögn....

Som sagt, när jag är på väg till kollektivtrafiken och har en avgångstid att passa kollar jag min klocka ett antal gånger. Men jag lägger inte tiden på minnet, jag checkar bara att jag är on track.

När du kollade på klockan sista gången innan du åt middag igår, vad var klockan då? Vill ha exakt minut.
Citera
2022-09-05, 10:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, det där med Grandbiografen och vad som försiggår innan utstämplingen är ju mer osäkert. Jag tror nog att det kan ha gått till precis som TP beskriver det, men SE själv förnekar väl att han skall ha varit vid Grand när filmen slutar. Åtminstone ingår det inte något sådant grandbesök i SE:s egen berättelse.

Däremot är mycket av händelseförloppet efter utstämplingen utrett och helt oomstritt: SE stämplar ut för att ta sig hem, och en stund senare går han bakom makarna Palme på Sveavägen. I början går han på den breda trottoarens ytterkant nära körbanan, men när de närmar sig korsningen Sveavägen/Tunnelgatan sneddar han in och går närmare husväggen. Han går fort, nästan småspringer. Framme vid korsningen försätter han Palme i något han själv kallar "framstupa sidoläge", och springer sedan bort från den liggande kroppen och in i gränden. Tjugo minuter senare dyker han upp vid Skandia igen och vill bli insläppt.
Senast redigerad av Draifos 2022-09-05 kl. 10:23.
Citera
2022-09-05, 10:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Två osäkra vittnen som inte har stöd i vad de absolut flesta säger är inte starkt för fem öre, det är svagt. YN och AZ kan vi lätt hacka in däremot.

Vittnetsmålet från LP passar inte in i ekvationen helt enkelt, varken längd- eller tjockleksmässigt när vi snackar plagg. Jag hävdar bestämt att hennes beskrivning stämmer in på AB, men du får naturligtvis tycka annat.

Det passar faktiskt bra med längden, om man ser till helheten av det hon säger.

Han var iklädd en blå, något lite "bullig" täckjacka som gick en bit nedanför midjan.

Han bär mörkblå jacka. Den är inte midjelång, inte heller väldigt lång.

Han var iklädd mörkblå/marinblå jacka som gick nedanför midjan, dock ej till knäna, och han hade mörka byxor.

Det hon säger i första citatet utesluter inte det hon säger i tredje citatet. När du läser dessa tre citat, kan det då alltså inte vara en person där jackan slutar mellan knä och media? Dvs längre än den AB ser. Om du är objektiv.

Sen säger hon att den är "lite bullig", det betyder egentligen väldigt lite, en jacka som jag menar GM hade med en tunn stoppning är lite bulligare än en rock. En tjock rock är lite bullig jämfört med en tunn rock. Eller du kanske menar att GM måste ha haft en tunn rock?

Två osäkra vittnen? Nyss betydde osäkra att man inte bestämt sett mördaren. Har inte LP sett mördaren?

När de som är närmast säger blå lång jacka så kan det ligga nåt i det. Det som flest säger är rätt??? Säg att NF, LP och LJ sagt att mördaren hade armbandsur men resterande vittnen sagt att han inte hade det. Då hade GM inte armbandsur?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-05 kl. 10:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in