Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Ja, jag är övertygad om att hon såg båda. LP uppfattade två smällare som inte kom från nära håll, dvs hon kunde inte lokalisera var dom kom ifrån. AB sa att han inte fattade vad som hänt förrän han såg OP hamnat i framstupa efter skotten och han såg efter det att mannen tog två steg och försvann ur blickfånget. Vidare såg han att LP böjde sig ner bredvid OP. Efter det hoppade han instinktivt in i porten.
Om NF sett mördaren och om har helt rätt och inte ljusförhållandet ställt till med något, gick det två stycken med väldigt lika jacka några meter efter varandra strax innan skotten. Ingen hade något rockliknande som var knälångt.
JA vara säker på att mördaren hade en knälång ytterrock som fladdrade mycket, bl a YN och AD säger något likande. Enskilt så trumfar deras vittnesmål ut det från NF, läggar man ihop dom krossar dom det NF säger i mitt tycke.
Om vi utgår från den fakta och substans vi har så hamnar vi inte alls
där du vill att vi ska hamna.
Du glömmer att en hel del andra centrala vittnen säger jacka/täckjacka i sina tidiga förhör. Antagligen en längre sådan. En oknäppt längre täckjacka fladdrar förstås också.
HJ: mörk jacka.
JÅS: mörk jacka.
LJ: mörk dunjacka.
LP: blå täckjacka, ej midjejacka
JN: brun skinnjacka.
CA: täck-jacksaktig jacka.
NF: blå jacka, Tensonjacka, lårens mitt
och även
MP: blå täckjacka ganska lång.
Du glömmer också bort att LP beskriver mannen som
springer in i Tunnelgatan. Hon säger INTE att hon beskriver någon som backar bakåt på Sveavägen.
LP beskriver också en
halvlång täckjacka av gammal modell och mörkblå.
AB är precis motsatsen, [b] i sin moderna midjekorta täckjacka i mellanblå färg./B]
Ingenting i LP:s beskrivning stämmer in på AB.
Vi kan fortsätta. LP säger att mannen som springer in i gränden är
mörkhårig. Inte kolsvart som en sydlänning, men typ svensk mörkhårig/brunhårig.(tyder också på att hon såg en barhuvad gm)
AB var klädd i en
ljus mössa. Stämmer alltså inte heller med LP:s beskrivning om mörk/mörkhårig.
Sammantaget finns det i stort sätt inget i LP:s beskrivning som överensstämmer med AB.