2022-09-05, 09:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Härligt att se Bayraktars slakta orcher! Nu när Ukraina kunnat rensa ryzzens luftförsvar med anti radar missiler så är Bayraktars tillbaka!

https://twitter.com/UAWeapons/status/1566548024301592577
Besättningen ligger såvitt jag kan se och sover till vänster om BMPn, så inga personskador förmodligen.

Det jag har reagerat på är det till synes usla taktiska uppträdandet av ryska förband. Gång på gång ser vi filmer på strv, psk-fordon eller bandhaubitsar som står grupperade i terrängen utan maskering. I just detta fallet på natten med IR-kamera kan det kanske bli knepigt att gömma sig, men om motorn är avstängd så borde ett nät dämpa IR-signaturen något i alla fall. På dagen är det ju en no brainer för att åtminstone dölja sig för satellitkamera.
Citera
2022-09-05, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag ska faktiskt anstränga mig och lägga en kommentar till detta att ryssarna bombar befolkningen i Donbass medvetet.

Fotarbete utförs till stor del av separatiststyrkor. Alltså folk från trakten i många fall och som har anhöriga som bor på olika platser i Donbass.

Och allt tyder på att man tas emot på ett positivt sätt av invånarna. Det är ju en av anledningarna Kiev är så rädd för de folkomröstningar ryssarna har sagt att man ska genomföra.

Folkomröstningar som sker under ockupation strider mot folkrätten. Du gillar ju att prata om folkrätt när du anser att Ukraina bryter mot den, så jag tänkte att det är bäst att jag upplyser dig om detta brott. Eventuellt kan ju Ryssland rättsligt ställas till svars för detta och att i efterhand förneka att en genomförd omröstning har genomförts kan ju bli svårt för ryssarna...

Och jag tror inte Ukraina bekymrar sig en enda sekund över denna s.k. omröstning. Det är mycket sannolikt att resultatet är fastställt redan nu (eller så håller man just nu på att bestämma resultatet), även fast det är några månader kvar till det att omröstningen ska äga rum. Sannolikt är ryssarnas största problem med denna typ av omröstningar just att bestämma hur resultatet ska bli. Det är ju inte helt lätt att avgöra vilket resultat som är bäst....om 99% röstar för ser det ju jättetjusigt ut (Putin blir glad). Men kanske bättre om bara 91% röstar för? Det sistnämnda resultatet kan ju kanske trots allt öka sannolikheten för att hemmapubliken övertygas.
Citera
2022-09-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Besättningen ligger såvitt jag kan se och sover till vänster om BMPn, så inga personskador förmodligen.

Det jag har reagerat på är det till synes usla taktiska uppträdandet av ryska förband. Gång på gång ser vi filmer på strv, psk-fordon eller bandhaubitsar som står grupperade i terrängen utan maskering. I just detta fallet på natten med IR-kamera kan det kanske bli knepigt att gömma sig, men om motorn är avstängd så borde ett nät dämpa IR-signaturen något i alla fall. På dagen är det ju en no brainer för att åtminstone dölja sig för satellitkamera.

Dålig utbildning och dålig moral = slarv och misstag i fält.
Citera
2022-09-05, 10:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Härligt att se Bayraktars slakta orcher! Nu när Ukraina kunnat rensa ryzzens luftförsvar med anti radar missiler så är Bayraktars tillbaka!
https://twitter.com/UAWeapons/status/1566548024301592577

Ryssarna verkar alltid att vara ett steg efter. Ukraina gör något nytt som Himars eller dessa antiradarrobotar, och Ryssland saknar svar. Det känns som Ryssland planerat för krig mot någon som har lika dålig utrustning som de själva, inte må en bättre motståndare än de själva. De klarar bara små koloniala utrotningskrig mot försvarslösa människor i Tjetjenien eller Syrien.
Citera
2022-09-05, 10:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
3: Ryssland har i hemlighet fraktat dit förstärkningar

Igen då, hur kan du veta att Ryssland gjort detta - i hemlighet?

Samtidigt ska alltså Ukraina, USA och övriga västliga länder ha missat det. Men just du, med en tolvårings resonemang är informerad?

Va?
Citera
2022-09-05, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Den gasen är mycket dyrare och gör att Europas industrier inte blir konkurrenskraftiga.

Åh. Jag tycks ha missuppfattat dig. Jag trodde du höll på Ryssland, Men nu förstår jag att du i själva verket vill att Ryssland ska fortsätta vara ett fattigt och underutvecklat land som levererar billiga råvaror till vår västerländska lyxkonsumtion!
Citera
2022-09-05, 10:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Dålig utbildning och dålig moral = slarv och misstag i fält.
Kruxet med taktiskt uppträdande är ju att man måste göra rätt varje förflyttning, varje gruppering, varje natt. Slarvar man en enda gång och grupperar en bandhaubits för eldgivning på en åker utan maskering, då kan det vara det sista misstag man gör.

I det här fallet undrar jag varför BMPn syns så bra på IR. Om man parkerat för natten så borde väl vagnen svalna rätt snabbt? Jag vet att IR-kameror kan upptäcka små skillnader i temperatur, men vagnarna syns ju bättre (i svart) än människorna.
Citera
2022-09-05, 10:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Som sagt Rysslands speciella militära operation har endast goda avsikter, inget folkmord som ni nassar verkar fantisera om.

Ja, vi såg i Butja att ryssarna bara har goda avsikter.
Citera
2022-09-05, 10:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det är tvärtom mer troligt om man ska gå på de ukrainska planerna för den fortsatta Kherson-offensiven.

Så du känner dig stäkt i din substanslösa tro, även när Putins nazister avfärdat dem?
Citera
2022-09-05, 10:16
Medlem
Citat:
Kruxet med taktiskt uppträdande är ju att man måste göra rätt varje förflyttning, varje gruppering, varje natt. Slarvar man en enda gång och grupperar en bandhaubits för eldgivning på en åker utan maskering, då kan det vara det sista misstag man gör.

I det här fallet undrar jag varför BMPn syns så bra på IR. Om man parkerat för natten så borde väl vagnen svalna rätt snabbt? Jag vet att IR-kameror kan upptäcka små skillnader i temperatur, men vagnarna syns ju bättre (i svart) än människorna.

Det tar nog ett par timmar för signaturen att blekna. Sen så kan dom ju precis nyligen ha parkerat ekpiagen.
Citera
2022-09-05, 10:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hur ser Tjetjenien på saken? De vet ju själva att de påverkar deras folk på sikt angående relationen världen över, lär ju försvåra för dem att få utöva sin idrott i t.ex. brottning och mma.

Jag vet inte hur stort stöd Kadyrov har men det är ett klansamhälle så antagligen gynnas hans klan och alla andra hatar honom. Återvändande kadyrovites från Ukraina har också klagat på bristande sjukvård och hjälp. Och tjetjener slåss ju på ukrainska sidan sedan 2014. Det kan nog smälla till rejält med rysslakt i Tjetjenien om Ryssland försvagas inrikes. Alla har släkt som mördades av ryssarna i de två tjetjenienkrigen.
Citera
2022-09-05, 10:22
Medlem
Citat:

Det rör sig ju om en stor metallklump med en förbränningsmotor som blir ordentligt varm innuti.
Det tar rätt lång tid innan hela åbäket tempersturjämnviktat med omgivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in