2022-09-05, 09:35
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Problemet med rapporteringen från Kherson-offensiven är att man på den ukrainska sidan tydligen lagt locket på. Så man får förlita sig på pro-ryska källor men det finns faktiskt de som anstränger sig att ha lite bredare analyser. Här två som jag antar inte håller måttet för många i tråden men som jag vet inte far med direkta lögner och uppenbar propaganda. Ta det för vad det är:

Russians With Attitude
@RWApodcast
Small update on the Kherson front (didn't have the time to follow everything today). After Ukrainian forces managed to semi-encircle the Russian forward positions at Vysokopolye, they have been pushed back again & Russian troops have reversed most or all Ukrainian gains there.
After getting cut off, Ukrainian forces managed to either recapture or create a new bridgehead around Andreevka, and they keep pouring reinforcements into the area, by now mostly on foot. 24/7 Russian airstrikes & artillery, Sukhoy Stavok described as "one huge graveyard".
On the Nikolayev-Kherson highway, RU forces have regained most of the ground that was lost during the initial UKR attacks; the villages of Novogrigorovka and Lyubomirovka were fully destroyed along with entrenched UKR units. UKR now on the defensive here
There is very little information coming out due to heavy fighting, OPSEC and communications jamming from both sides, especially visual proof of territorial control is lacking. I try to be careful with sources, but still, take everything with a grain of salt.
Promised it a few days ago but I've been busy, more detailed updates on Kherson & the other fronts coming tomorrow, hopefully with more information
https://twitter.com/RWApodcast/status/1566590158278983680?s=20&t=nCfTf36G0UtJ74tvEC9HQA

Den här kom flera timmar tidigare än ovanstående:

Baron of the Taiga
@baronichitas
⚡️🇺🇦: Update from the Colonel, I will abbreviate

1) Wind in Ukraine's sails for most of the day in northern Kherson. It seems there is a counterattack underway by Russia in the last few hours, but outcome still uncertain. (the Ukrainian 'source' is dubious)
2) In Kodema, Ukraine continues counter-attacks, but Wagner are now firmly in the western half of the settlement. Talks of Kodema having fallen weeks ago were premature, but 50/50 is no longer accurate either.
3) Ozernoye was a PR stunt similar to the Kharkov border pole. The settlement sits in the gray zone (probably indefensible). Ukrainian troops left as soon as they got their photos.
4) Ukraine suffers heavy losses in Kostromka and Suhoi Stavok, which provide no cover, but the supply to the bridgehead remains open.
5) Intensification of RU strikes on Kharkov are to prevent buildups with an intention of offensives towards Udy, Borshcheva and other areas under Russian control.
Tillfälligt låst konto: https://twitter.com/baronichitas/status/1566533237777768449

Det verkar bli som jag trodde tyvärr. Ukrainarna ger sig inte utan upprepar det vi har sett på flera håll senast i Zaporizjzjas kärnkraftverk där man i fredags kväll gjorde ett nytt försök att inta kärnkraftverket. Totalt fruktlösa försök med enorma förluster istället för att göra taktiska reträtter och överge operationer som är dömda att misslyckas.

Så det här kommer att pågå några dagar till skulle jag tro.

Ryssarna kan inte retirera för då blir de skjutna av kadyrovs https://twitter.com/Flash43191300/status/1566453094971482112?s=20&t=MXzmLsx16sbqH7iDsjVGyw
Citera
2022-09-05, 09:37
Medlem
Hur ser Tjetjenien på saken? De vet ju själva att de påverkar deras folk på sikt angående relationen världen över, lär ju försvåra för dem att få utöva sin idrott i tex brottning och mma.
Citera
2022-09-05, 09:39
Medlem
crusades avatar
Citat:
Jag ska faktiskt anstränga mig och lägga en kommentar till detta att ryssarna bombar befolkningen i Donbass medvetet.

Fotarbete utförs till stor del av separatiststyrkor. Alltså folk från trakten i många fall och som har anhöriga som bor på olika platser i Donbass.

Och allt tyder på att man tas emot på ett positivt sätt av invånarna. Det är ju en av anledningarna Kiev är så rädd för de folkomröstningar ryssarna har sagt att man ska genomföra.

Kiev är säkert oroliga för mycket, falska omröstningar är inte en av dem, det kan jag garantera dig.
Citera
2022-09-05, 09:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det verkar bli som jag trodde tyvärr. Ukrainarna ger sig inte utan upprepar det vi har sett på flera håll senast i Zaporizjzjas kärnkraftverk där man i fredags kväll gjorde ett nytt försök att inta kärnkraftverket. Totalt fruktlösa försök med enorma förluster istället för att göra taktiska reträtter och överge operationer som är dömda att misslyckas.

Nu förmedlar du ryska trollfantasier. Enligt Wagner-gruppen, som dels har koll och dels inte vill medverka i de ryska lögnerna, så existerar inte ukrainska försök att inta kärnkraftverket i Zaporizhzhya. Det är rysk desinformation.

Citat:
"As for the Kakhovka reservoir: there was no landing near Energodar. Neither by sea nor by air. Although this is already understood by many. But in defense of our side’s version of the enemy’s activity on the Kakhovka reservoir and a wide part of the mouth of the Dnieper River, I can say that there really is uncontrolled movement by water from one side to the other. This is done by both hucksters who transport people back and forth from one controlled territory to another, and smugglers. But there have also been cases of Ukrainian DRGs penetrating the side controlled by us, forcing usually takes place at night on an unequipped shore using an IR lantern by the receiving side."

https://t.me/grey_zone/14887

Se även detta inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
(...)

Så vad Wagner har kommunicerat de sista 48 timmarna är till exempel att meddelandena om att ukrainarna försökte sig på en amfibieoperation mot kärnkraftverket i Zaporizhia var en ren bluff; att ryska uppgifter om ukrainska förluster i Chersonoffensiven kan divideras med 5 (alltså ryska uppgifter om 250 dödade ukrainare innebär i praktiken 50 stycken), samt att ukrainska styrkor mycket riktigt har säkrat och lyckats bredda brohuvudet i anslutning till Davydiv Brid. Framstöten har alltså inte inneburit den dödskittel som den ryska propagandan pratar om.

Förstå mig rätt: jag anser att varenda Wagneropertör förtjänar en kula för pannan, men jag måste medge att många är skickliga yrkesmän - och jag uppskattar framför allt att de talar klarspråk.

https://t.me/grey_zone/14887
Citera
2022-09-05, 09:43
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vilka länder i Europa är det som tvingas av usa att krossa Ryssland? Serbien ja, men det räknas inte riktigt.

Resten är väl snarare tacksamma att usa hjälper oss att stoppa nazisterna redan i Sudet den här gången

Ja en sak har vi lärt från andra världskriget, stoppa förtryckarna direkt, låt inte Ukraina bli ett nytt Polen.
Citera
2022-09-05, 09:47
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Korrekt!

Det har jag inte förstått. Eller sett någon tillstymmelse till.
Du är ju mer en lovligt hjärntvättad! 😂😂😂

Stackare…
Citera
2022-09-05, 09:47
Medlem
donald12s avatar
Härligt att se Bayraktars slakta orcher! Nu när Ukraina kunnat rensa ryzzens luftförsvar med anti radar missiler så är Bayraktars tillbaka!

https://twitter.com/UAWeapons/status/1566548024301592577
Citera
2022-09-05, 09:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Totalt fruktlösa försök med enorma förluster istället för att göra taktiska reträtter och överge operationer som är dömda att misslyckas.

Enligt både Igor Girkin och Wagner-gruppen så går offensiven relativt bra för Ukraina och relativt dåligt för Ryssland. Både Girkin och Wagner-gruppen är bekymrade.

Det mesta från ryskt håll är desinformation, lögner och fria fantasier men dessa två verkar ligga ganska nära verkligheten i alla fall. Och enligt dem ser det ganska illa ut för Ryssland när det gäller Kherson.

Det är dock för tidigt att säga hur det kommer att sluta, men hittills har det gått ganska bra för Ukraina under denna offensiv. Vi får hoppas att det fortsätter så.
Citera
2022-09-05, 09:50
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Det är tvärtom mer troligt om man ska gå på de ukrainska planerna för den fortsatta Kherson-offensiven.
Och hur kom du över de ukrainska krigsplanerna? Du har väl vidarebefordrat dessa till Putin?
Citera
2022-09-05, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Det fraktas flytande naturgas från USA till EU genom LNG-fartyg, det har pågått under ett antal år och den importen beräknas att öka. I juni importerade EU mer gas från USA än från Ryssland. Före krigsstarten var runt 40 procent av all gas som förbrukades inom EU importerad från Ryssland.

I slutet av detta år börjar Baltic Pipe transportera naturgas från Norge och Danmark till Polen.
Tyskland fyller på sin gas primärt från Norge och Nederländerna.

Den gasen är mycket dyrare och gör att Europas industrier inte blir konkurrenskraftiga.
Citera
2022-09-05, 09:56
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Den gasen är mycket dyrare och gör att Europas industrier inte blir konkurrenskraftiga.
Så du tror att de europeiska industrierna kommer att bli utkonkurrerade av den fantastiska ryska industrin? 😂😂😂
Citera
2022-09-05, 09:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det jag talat om är ett sammanbrott av försvarslinjen österut i Donbass.

Ukraina planerar en offensiv även i Donbass längre fram i tiden:

Citat:
Ukraine braces to launch counter-attack against Russia in east to take back Donbas - BBC News

Government forces in Ukraine are trying to seize the initiative from Russian troops before the arrival of winter, with a counter-offensive is already under way in the south. Ukrainians are now preparing to expand this tactic in the east to take back land lost in Donbas and around Kharkiv in the north.

https://www.youtube.com/watch?v=Dg_L-q3caA8

Ryssen ska köras ut även från Donbass.

Det här kriget är inte slut på långa vägar. Än återstår många slag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in