2022-09-05, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Hälften v investerarna gått med förlust? Läs på igen om realised value, realiserad kontra orealiserade förluster samt kolla bitcoins utveckling över tid och återkom. Hur du sedan kan läsa ut antal investerare ur market cap är också spännande.

Eller så har du verkligen noll koll på detta.

Nu har jag ju angett källa så är ju inte jag som påstår det. Dessutom påpekar de ju följande:

Citat:
As of Feb. 8 roughly 55% of Bitcoin investors were underwater, according to cryptocurrency investment firm 21Shares. That’s actually an improvement from several weeks ago, when Bitcoin was trading about $35,000. At that time, more than two out of every three Bitcoin investors were in the red, according to 12Shares' Head of Research Eli Ndinga.

21Shares’ insights into Bitcoin investors are thanks to the transparent nature of the blockchain, the digital ledger technology that underpins Bitcoin and many other cryptocurrencies.

“Each address has essentially a timestamp attached to the transaction, so if you bought in 2014, we would know that [someone] bought at 5pm CDT on a certain day two bitcoin, and that’s your cost basis,” says Ndinga. By collating all such timestamps, Ndinga’s firm can aggregate the cost basis for every bitcoin transaction on record.

Ganska komiskt att du anser att det är ”uppenbart” att Bitcoin är en bra investering när mer än 50% ligger back och Bitcoin är ner över 71% sedan ATH.

Och återigen, Bitcoins utveckling över tid behöver inte säga något om Bitcoins framtid. LUNAs utveckling över tid såg också fantastisk ut. Fram tills katastrofen … Ett ypperligt exempel på att utvecklingen bakåt i tiden vare sig bevisar eller ens ger en fingervisning om något i framtiden.

Bitcoin kanske blir som NIKKEI som inte återhämtat sig ens efter 30 år …
2022-09-05, 08:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Bitcoin kanske blir som NIKKEI som inte återhämtat sig ens efter 30 år …
Ja, eller så går Bitcoin upp flera hundratals procent, så som den alltid gjort när den backat runt 60%.
2022-09-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, eller så går Bitcoin upp flera hundratals procent, så som den alltid gjort när den backat runt 60%.

Kanske, men sannolikheten är nog väldigt låg för det … Särskilt efter att Bitcoin mer och mer börjar följa andra index.

Men visst, om man tror att Bitcoin hade ett magiskt minne och kommer ihåg att den ”alltid” har gått upp flera hundra procent efter att den backat runt 60% så framstår det säkert som sannolikt …
2022-09-05, 14:24
Medlem
Citat:
Kanske, men sannolikheten är nog väldigt låg för det … Särskilt efter att Bitcoin mer och mer börjar följa andra index.

Men visst, om man tror att Bitcoin hade ett magiskt minne och kommer ihåg att den ”alltid” har gått upp flera hundra procent efter att den backat runt 60% så framstår det säkert som sannolikt …

Grejen är ju att man blir lite trött på att höra varje gång Bitcoin har en korrektion att Bitcoin är död, att den aldrig kommer att gå upp igen, att det är tulpanlökar, att det var en bubbla, att det är ett pyramidspel och att den ska gå till noll.

Men även om Bitcoin är spekulatilt och volatilt så består ju fundamentan som gör Bitcoin intressant, dvs dess egenskaper och de problem som Bitcoin löser:

Bitcoin är just nu mänsklighetens bästa hopp för att kunna demokratisera pengar och bygga ett rättvist ekonomiskt system. Makt korrumperar, alla mänskliga interaktioner som sker genom en central styrning drar till sig makthungriga individer som vill sitta på den centrala nivån och kontrollera, styra och censurera och tjäna pengar.

BTC löser detta problem som är ett av mänsklighetens värsta. Därför är Bitcoin viktigt, viktigare än väldigt mycket annat här i världen.
2022-09-05, 16:02
Medlem
benjaminjuhlins avatar
För den som, mot förmodan, inte fått nog av mig gästar jag senaste avsnittet av Bitcoinpodden: 63. Bitcoin – ett misslyckat projekt?
2022-09-05, 16:45
Medlem
Citat:

Nu behövs i och för sig inget magiskt tänkande för att tro att bitcoins värde kommer att öka med tiden.

Tillgången till bitcoin är strikt begränsad, som bekant. Antal nya bitcoin per år som går ut på marknaden halveras var fjärde år för att till sist nå taket på 21 miljoner bitcoin.

Om efterfrågan består eller växer över tid, så kommer priset alltså att öka.

Finns det då rationella skäl att tro att efterfrågan kommer att stiga?

Ja, det finns det. Här följer några saker som är pågående, kan komma att hända eller troligen kommer att hända och som kan förväntas driva folk till bitcoin:

- Fiatpengarna kommer att öka i mängd och därmed sjunka i värde. Frestelsen att skapa mer av en fiatvaluta är för oemotståndlig. Även dollarmängden lär börja stiga igen, kanske så snart som inom några månader.

- Kontrollfreaksen som styr världen kommer att göra det allt besvärligare att använda det traditionella banksystemet. Redan i dag är det många som tvekar att använda swish, till exempel, eftersom man inte vill riskera frågor från eller problem med banken. Det görs även allt svårare att använda kontanter.

- Användningen av banksystemet för sanktioner av länder nästan tvingar fram bitcoinbaserad handel mellan stater.

- Användningen att banksystemet för sanktioner av individer och politiska grupperingar nästan tvingar in individer och grupper i bitcoin.

- I många länder är banksystemet fullständigt fallerat och finns inte ens som ett fungerande alternativ.

- För många (typ hälften av jordens befolkning) är det utom räckhåll att överhuvudtaget få ett bankkonto, medan vem som helst kan skapa en bitcoinwallet, om man har tillgång till internet och en smartphone, vilket alltfler har.

- Lightning är numera fullt fungerande, något som dock är okänt för de allra flesta, till och med bland bitcoinägare, vilket innebär en stor tillväxtpotential i takt med att kännedomen om detta sprider sig. Detta rycker även undan existensberättigandet för många altcoins och torde driva in mer kapital från såväl resten av kryptovärlden som från fiatvärlden. Bitcoin har helt enkelt blivit mycket mer användbar, men nästan ingen vet om det än.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-09-05 kl. 16:59.
2022-09-05, 17:11
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
För den som, mot förmodan, inte fått nog av mig gästar jag senaste avsnittet av Bitcoinpodden: 63. Bitcoin – ett misslyckat projekt?

Kul att lyssna på dina utläggningar. Det lät inte som att programledarna hade något direkt motargument förutom att de är med för teknologin ()

Också kul att bli omnämnd på slutet!

Jag kan tillägga eftersom frågan kom upp att jag för många år sedan var någorlunda intresserad och nyfiken på bitcoin men har sedan tänkt igenom saker och ting, bildat mig inom nationalekonomi och kommit fram till att allt är skräp.
2022-09-05, 17:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Har lyssnat och det var väl intressant. Det går väl att helt enkelt sammanfatta att din åsikt är att det går för långsamt. Du är mer stressad och ville att allt skulle hända på en gång, och det var jag inne på häromdagen någon gång. Jag har mer förståelse för att något sådant här omvälvande kommer behöva betydligt mer tid på sig för att få växa in.

Analogin, med internet -95 där du drog en poäng att det hänt mer på internet tio år senare, 2005 än vad det hade hänt med Bitcoin 10 år senare 2018, tycker jag var orättvis.
Internet uppfanns trots allt 1967 och hade funnits länge innan Poddcast hosten fick sitt första modem -95.

Så på så sätt kan man ju diskutera om Bitcoin skall jämföras med Internet någon gång kring tidigt -80 tal? Eller om man skall jämföra Windows -95 med Lightnings prodsättning 2018, eller kanske El Salvador gör Bitcoin till legal tender -21 eller kanske något som händer om ett år ett fem...?

Kul att du hänvisade folk till denna delen av Flashback. Vore kul om fler hitta hit och kunna bidra i diskussionerna.
Senast redigerad av Leaston 2022-09-05 kl. 17:43.
2022-09-05, 17:43
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Kul att lyssna på dina utläggningar. Det lät inte som att programledarna hade något direkt motargument förutom att de är med för teknologin ()

Jag kan tillägga eftersom frågan kom upp att jag för många år sedan var någorlunda intresserad och nyfiken på bitcoin men har sedan tänkt igenom saker och ting, bildat mig inom nationalekonomi och kommit fram till att allt är skräp.
Intressant att du idag la en timme, minst, på bitcoin. Från 0 till en.

Härlig shoutout till dig, taxichaffisen och polisenörebro.

En fråga till er grupp med skeptiker. Vid vilket värde per bitcoin och vid vilken procent användare globalt kommer ni omvärdera och erkänna att ni hade fel?
2022-09-05, 23:22
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes

Roligt att du tog dig igenom hela avsnittet! Intressant. Anade att du sysslade med nationalekonomi på något sätt.
2022-09-06, 00:21
Medlem
Citat:

Tack, det var ju ett trevligt program! Jag hade missat den podden.
2022-09-06, 00:45
Medlem
Intressant diskussion med Lyn Alden om lightning mot bakgrund av hur Visa och Mastercard fungerar:

https://www.whatbitcoindid.com/podcast/why-bitcoin-is-the-best-monetary-network
https://www.youtube.com/watch?v=i9timulsE4o&t=36s
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-09-06 kl. 00:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in