2022-09-04, 16:49
Medlem
ariberts avatar
Det här är ju för fan helt befängt MP 7,6%, och dom bedriver inte ens en valrörelse värd namnet.
Citera
2022-09-04, 16:49
Medlem
I sina senaste mätningar uppger Demoskop, Novus, Sifo och Ipsos samtliga att skillnaden mellan de rödgröna och de blågula är 1,6 PE eller mindre, dvs dött lopp och inom den statistiska felmarginalen:

Demoskop: rödgröna +1,6 (21-29 aug)
Novus: rödgröna +1,3 (1-3 sep)
Sifo: blågula +1,0 (1-3 sep)
Ipsos: blågula +1,1 (26-30 aug)

Sedan har vi Skop och Sentio som uppger helt sanslöst avvikande siffror, där Skop säger att de rödgröna leder med ca 10 PE och Sentio att de blågula leder med ca 10 PE:

Skop: rödgröna +9,9 (31 aug-3 sep)
Sentio blågula +10,1 (25-29 aug)
Citera
2022-09-04, 16:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Skop frågar vilket parti man bäst tycker om, inte vilket man ska rösta på. Där är skillnaden.
Det gör väl saken bara ännu konstigare. Skulle 7% tycka bäst om Mp? Jag köper att Mp kommer över spärren pga stödröster, men skulle fler än 4% tycka bäst om Mp skulle de inte ens behöva stödröster.
Citera
2022-09-04, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Instämmer i ovanstående. Ofattbartbart om siffrorna stämmer. Är Skops undersökningar tillförlitliga?

Nej.
De är antagligen det minst tillförlitliga institutet..de är närmast på hobbynivå.
De brukar vara sämst i klassen.
Citera
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Hoppas trenden för L fortsätter och att de sakta sjunker ner under 4%. Jag har aldrig förstått varför folk stödröstar. KD får ju tydligen också en del stödröster från M, precis som sossar och vänsterpartister försöker rädda kvar MP.

Är du seriös?

Om en stödröst ökar chansen för en moderatledd regering så tacka fan för att en del moderater stödröstar.
Citera
Medlem
Fangfaces avatar
Man kan ju alltid hoppas på att MP ligger på "säker" mark strax innan valet så att folk skiter i att stödrösta på dom.
Jag tror att 50% av deras siffror är just stödröster, för jag vägrar att tro att så stor del av svenska folket faktiskt ÄR efterblivna.
Citera
2022-09-04, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Det här är ju för fan helt befängt MP 7,6%, och dom bedriver inte ens en valrörelse värd namnet.
Stödröster från mindre mediabegåvade, som ju trots allt, dessvärre, har rösträtt, som nappat på det manipulativa narrativet att rösta på Mp så att dom håller sig kvar i riksdagen och motverkar SD
Citera
2022-09-04, 16:57
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det gör väl saken bara ännu konstigare. Skulle 7% tycka bäst om Mp? Jag köper att Mp kommer över spärren pga stödröster, men skulle fler än 4% tycka bäst om Mp skulle de inte ens behöva stödröster.

Ligger något i det ja, fast många kanske tycker partiet har en god agenda (lurade) men inte kan rösta på partiet i valet för det kommer ruinera dom?

Det enda jag kan tänka mig.
Citera
2022-09-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
7.6%? Det är nog dags för dom här tomtarna på Skop att fimpa jointen och komma in i matchen igen.

Osannolikt att MP skulle vara långt över 5%. Speciellt inte när vi har MP-priser på elen...

Senaste för MP från...

Novus - 4,8 %
Sifo - 4,8 %
Ipsos - 5,7 %
Sentio - 4,4 %
Demoskop - 5,3 %

Troligt att sanningen ligger strax under eller runt 5%. Kanske 4.5%.

Men min dröm om att MP ska åka ut, den tycks gå i kras.
Mest sannolikt klarar sig MP, ja, men låt oss inte glömma att din sammanställning ovan ligger lägre än vid samma tid förra valet.

https://val.digital/AllSurveys/?year=2018

Om du scrollar ner till en vecka före förra valet 9/9 så ser du att MP runt den 3/9 fick mellan 5 och 6,5%, men valresultatet blev bara 4,4%. Om de är lika överskattade denna gång är 3,9% ingen omöjlighet…
Citera
2022-09-04, 17:00
Avslutad
MP på 7,6% bör bero på den senaste tidens skräckpropaganda mot SD, samt de höga elpriserna.

Jag får inte ihop den logiken men det svenska kollektivet är ett kollektiv för sig.

Svenne i banan.
Citera
2022-09-04, 17:01
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Skop frågar vilket parti man bäst tycker om, inte vilket man ska rösta på. Där är skillnaden.

Tyvärr frågar dom från och med Augusti vilket parti man tänker rösta på (källa: wikipedia)

Citat:
”Vilket politiskt parti tycker du bäst om i rikspolitiken?”(före aug 2022)
På vilket parti kommer du att rösta på (har du röstat på) i riksdagsvalet?

Därmed inte sagt att scop känns rimlig.
Senast redigerad av Awkwardman 2022-09-04 kl. 17:04.
Citera
2022-09-04, 17:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert

Tycker snarare det är befängt att KD än en gång verkar klara spärren. Lyssna på namnet KRIST-demokraterna! 2022?! Really?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in