2022-09-03, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lursan
Och det har inte hållits samtal och försök till förhandling menar du? Exakt vad skulle vi förhandla med tänker du? Det skulle isåfall vara hot om att väst lägger sig i och skickar in trupp Eller tror du kanske att några shots vodka ska lösa problemen?

Om bara NATO inte lovar Ukraina medlemskap.
Citera
2022-09-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är det för gnäll jag läser här?
De allra flesta svenskarna ville ha sanktioner mot Ryssland.
Nu har ni det, är ni inte glada nu?

Trodde ni sanktioner skulle vara smärtfritt o inte kosta något?
Då trodde ni fel

Pengarna till er sommarsemester nästa år kommer gå åt till att betala elen och drivmedel denna vinter.
Ni får nog hoppa över semestern nästa år o jobba istället för att ha råd att betala elräkningen.
Men var det inte detta alla ville?
Var lite glada nu för fan.

Nej, jag var aldrig med på sanktionståget. Jag har hela tiden varit för att prata med ryssarna istället för att stänga dem ute.
Tyvärr får jag vara med o betala för er dumhet.

Släpp på sanktionerna så ryssarna kan underhålla sina gasledningar.
Öppna northstream 2.

Håller helt med. Lite som att mucka gräl och ge en snubbe på krogen en käftsmäll. Sen när snubben slår tillbaka och knockar förövaren skriker förövaren: Han slog mig!!

Börjar man spela fulspel och sanktionera vilket väst/EU gjort i över 10 års tid så får man smaka tillbaka minsann.

Lycka till EU som är fähund åt sengångaren Biden
Citera
2022-09-03, 20:49
Medlem
Jan-As avatar
Angående sanktionerna.

Tyskland kommer att få frysa på sina håll i vinter, i de områden där det värms mycket med gas. De kommer att få spara på gasen, hålla 10-15°C inne osv.
En del andra idiotiska länder som likt Tyskland har byggt in ett beroende av rysk gas får också skylla sig själva. De har ändå lyckats fylla sina depåer och har påbörjat någon slags löpande gasleverans från USA, Canada och nåt till land som ag inte mins nu... de får spara på det de har och får.

Svenska staten kommer dock att tjäna enorma summor på det stigande elpriset.
Så faktum är at Sverige som land tjänar på gaskriget.

Sedan är bara frågan hur mycket av vinsterna staten låter hamna i de svenska konsumenternas fickor.
En hel del åter det som, men ingen vet hur mycket. Vi ska nog tacka för att det är val om en vecka.

Men Sverige är INTE tvingade att sälja el till EU om vi har brist! Vi är bara tvingade att sälja överskottet.
Men visst finns det en risk för roterande nedstängning någon timma på morgonen en eller ett par dagar i veckan, det kan jag leva med.

Det viktigast av ALLT är att vi HELT slutar köpa gas från ryssland, NADA! Inte ett gram! Det får vara ett slut på europas gasberoende ab rysk gas.
Senast redigerad av Jan-A 2022-09-03 kl. 20:53.
Citera
2022-09-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Källa?

Vet inte varför mitt inlägg med en länk har raderats, får man inte skicka länkar längre på FB? men bara gå in på t.ex. Aftonbladet och kolla i nyhetsspalten till höger.
Citera
2022-09-03, 21:08
Medlem
Polis2010s avatar
Enligt Aftonbladet vid 17.30-tiden.
Gasledningen Nord stream 1 ska vara igång igen, enligt ryska Gazeta.ru.

Enligt Gazeta.ru ska nyhetsbyrån Reuters hänvisa till uppgifter på Gazproms hemsida.

Det skriver man i en tweet.

En liten notis i AB som att det skulle vara hemligt och pinsamt för västmakterna.
Citera
2022-09-03, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Håller med till 110%. Förstår inte alls problemet. Tycker snarare att ryssen varit på tok för snäll mot Europa. Vi skickar vapen till Ukraina och Ryssland skickar gas till oss som tack. Nä. Kan Ivan bli av med gasen på annat håll förstår jag honom.
Troligtvis är detta bara trams som vanligt och gasen är på snart igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Enligt Aftonbladet vid 17.30-tiden.
Gasledningen Nord stream 1 ska vara igång igen, enligt ryska Gazeta.ru.

Enligt Gazeta.ru ska nyhetsbyrån Reuters hänvisa till uppgifter på Gazproms hemsida.

Det skriver man i en tweet.

En liten notis i AB som att det skulle vara hemligt och pinsamt för västmakterna.

I bland tröttnar jag på att alltid ha rätt.
Citera
2022-09-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Angående sanktionerna.

Tyskland kommer att få frysa på sina håll i vinter, i de områden där det värms mycket med gas. De kommer att få spara på gasen, hålla 10-15°C inne osv.
En del andra idiotiska länder som likt Tyskland har byggt in ett beroende av rysk gas får också skylla sig själva. De har ändå lyckats fylla sina depåer och har påbörjat någon slags löpande gasleverans från USA, Canada och nåt till land som ag inte mins nu... de får spara på det de har och får.

Svenska staten kommer dock att tjäna enorma summor på det stigande elpriset.
Så faktum är at Sverige som land tjänar på gaskriget.

Sedan är bara frågan hur mycket av vinsterna staten låter hamna i de svenska konsumenternas fickor.
En hel del åter det som, men ingen vet hur mycket. Vi ska nog tacka för att det är val om en vecka.

Men Sverige är INTE tvingade att sälja el till EU om vi har brist! Vi är bara tvingade att sälja överskottet.
Men visst finns det en risk för roterande nedstängning någon timma på morgonen en eller ett par dagar i veckan, det kan jag leva med.

Det viktigast av ALLT är att vi HELT slutar köpa gas från ryssland, NADA! Inte ett gram! Det får vara ett slut på europas gasberoende ab rysk gas.
Hade vi haft politiker i vårt land som känt minsta absvar för sina handlingar och det folk som satt dem där, hade de aldrig monterat ner de energikällor vi så väl behöver för att säkra upp vårt egna behov.

Nu har vi inte haft det, utan ett gäng pellejönsar som enbart förvärrat situationen även när det gäller vår energi förutom allt annat de lyckats förstöra!
Med rätt politiker hade vi inte behövt bry oss om andra länders inkompetenta politiker. Så är det!
Citera
2022-09-03, 21:22
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas

Citat:
I förvissning om att ett sådant drag har mycket liten risk att driva världen mot ett kärnvapenkrig?
Och skulle ett kärnvapenkrig ändå olyckligen uppstå utan att någon kunde ana det, så stoppar vi det innan det hunnit skada för mycket?

Efter 5 år med Putin hade vi lite koll på mannen, men vi försökte. Handel med honom kommer göra honom demokratisk, vi tänkte det kommer blidka honom... det gjorde det inte riktigt, men visst om vi släpper in honom i "rummet" och respekterar honom som vilken annan världsledare så kommer han till slut bli en av oss (demokratisk ledare, som kommer se att folket behöver en demokratisk regering).
Inget av detta hände... Han smidde planer redan innan Yeltsin var alkoholist, han stod så nära Yeltsin att det är faktiskt inte ens omöjligt att det var han som bjöd på spriten i slutet...

Det jag vill mena är att INGEN kan lita på Putin (och hans enorma följe som är lätt 50-100 miljoner personer vid detta laget)... Kan vi verkligen bara stå och se på?
Eller skall vi agera, han har ju gjort det första draget... vi kan antingen bara se på och prata eller faktiskt göra shack matt direkt. Just nu (har pratat om denna mannen sedan 2010 lätt) är det dags att agera...

Vi har bättre (annorlunda) vapen för tillfället (om vi väntar 2-3 år så kommer vi troligen inte ha ens en chans för då kommer samarbetet med Kina get dom teknologi och tillsammans med ryska resurser vara oslagbara).

Troligen kan vi ta ut ryska kärnvapen ganska enkelt, gäller inte alla länder dock givetvis. Och det kommer bli ett blodbad... men bättre att göra det nu än att vänta tills det är för sent.

Citat:
Att Chamberlain inte fungerade vid andra världskriget betyder inte att en nutida Chamberlain skulle misslyckas.
MER står på spel nu, och det får inte sopas under mattan i de mediatriggade känslostormarna.

De-eskalering är den rätta vägen om världen inte ska bli en enda stor självmordsbombare.
Rättvist?
Nej.
Bästa utifrån de facto förutsättningar och rimliga prioriteringar?
JA

Vi har haft så många Chamberlains de senaste 20 åren och alla har ju uppenbarligen misslyckats att vända Putin till en sansad demokratiskt ledare. Det är ju fullständigt uppenbart för alla. Vi behöver en Churchill idag som faktiskt drar en linje i sanden.

De-eskalering är för sent, det var för sent redan 2014 när Putin miste sin puppet i Ukraina. Då skulle världen reagerat. Nu behöver vi reagera och hota Putin på riktigt och visa att vi har tröttnat på hans eviga hot.

Hans kärnvapen emot våra kärnvapen, och Putin får helt enkelt välja om han vill att Ryssland skall utplånas (tillsammans med stora delar av Europa) eller välja sitt eget folks bästa...
Citera
2022-09-03, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Att prata med ryssen innebär att Putin kommer se motparten som svag, och kräva mer och mer i framtiden.

Putin kan strypa vilka kranar han vill. Till slut kommer han inse att han måste få in pengarna på ett eller annat sätt.

Ryska armén krackelerar. Gör knappt några framryckningar och soldater dör som flugor. Ryssland är isolerat. Att i det här läget snacka med Putin, göra en Chamberlain 1938 och ge ryssen fortsatt andrum är otroligt korkat. Då lever jag hellre i ett litet kallare hus i en eller två vintrar.

Era ”demokratiska” länder med ”yttrandefrihet” stänger ut ryska rösten och litar blind på Ukrainas media! Vem dör som flugor? Igår skickades 1200 ukrainska soldater som gick till motattack till himlen, visste du om det? Nej, aldrig! Ni hör bara ”Kim Jong Il dog, nån annan spelar...”, ”Putin är sjuk”, ”Putin är död...” Kanske roligt att lura sig själv?
Citera
2022-09-03, 21:34
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Många kommer bli arbetslösa när företag får lägga ner. En del får gå från hus och hem och vi kommer se en våg av självmord.

Detta kommer ha stor effekt på samhället. Alla kommer bli fattiga och vår standard kommer störtdyka. Läste igår att det nu börjar bli så dyrt att man inte längre ämnar trycka förpackningar till varor längre bl a till mediciner:
" Med fortsatt höga elpriser och om bristen på elförsörjning förvärras, riskerar vi en situation där vi står utan förpackningar till samhällskritiska varor inom livsmedel och läkemedel, då produkterna helt enkelt inte får säljas utan produktinformation.
https://www.packnews.se/absurt-sammanfattar-hur-skane-foretag-ser-pa-elpriserna/

Det kommer alltså inte finnas mediciner längre fram t ex.

Lantbruk mm kommer läggas ned och då är risken att vi står utan mat...

Den som inte fattar hur illa läget är kommer få sig en rejäl kalldusch.

Ja det kommer ha en stor effekt, men Europa har en buffert... vi kommer ha det tufft... men vi är lite "feta", vi har haft det otroligt bra i många år (generellt. Vi kommer dock också hjälpa varandra, vi har en gemenskap och resurser kommer gå där de behövs. Jag är inte så hutlöst oroligt men jaaa... det kommer bli tufft...

Men Ryssland kommer få det tuffare, Ukraina har det redan betydligt tuffare.

Numero uno är att hjälpa Ukraina så mycket som det bara går (det är numera våran front), sedan hur "tufft" vi kommer ha det så kan vara lugnt att veta att Ryssar om 6 månader (ja inte Moskva ryssar, eller ens kanske Sankt Petersburg ryssar men resten av de 125 miljoner) kommer ha det riktigt jävla tufft.

Jag är inte rik, men har ett överflöd av prylar... 1-2 år utan detta överflöd kommer inte döda mig...

Men Ryssland (allmänt, alltså inte Moskva osv) har inget överflöd dom är redan nästan svältgräns.

Det kommer bli någon form av revolution tillslut får man anta, förhoppning är väl en demokratiskt och ingen ny Lenin variant...
Citera
2022-09-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Den där gasen är ryssarnas gas. Och de gör givetvis som de vill med den. Nu börjar folk fatta att energi är det som håller igång allting i samhällena.
Undrar vad MP har för nya fina idéer. Plötsligt blir det kallt i deras lägenheter inne i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av PleasureBox
De ska alltså pumpa in hundratals miljarder i likviditetsgarantier och rädda företag.

Någon ekonom som kan förklara detta? Är det bra och vart kommer pengarna ifrån? Statskassan? Hur många miljarder finns där?
Vad är det negativa med detta beslut?

Företagen behöver mycket pengar på kontot för att handla på elbörsen.
Om elpriserna pga Rysslands gaskrångel går upp till taket behöver elhandelsbolaget lagen väldigt mycket pengar i cash. Fixar dom inte det och behöver låna pengar av bankerna kan dom gå i putten.
Det tror Magda kommer leda till att bankerna får problem och finanskris. Det tror inte jag. På sin höjd går några elhandelsbolag och gör dåliga affärer. Då är det deras problem ingen annans.
Staten ska inte gå in och stötta företag som tar risker och går i putten för då råkar staten ut för problem.
Citera
2022-09-03, 21:38
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usten88
Era ”demokratiska” länder med ”yttrandefrihet” stänger ut ryska rösten och litar blind på Ukrainas media! Vem dör som flugor? Igår skickades 1200 ukrainska soldater som gick till motattack till himlen, visste du om det? Nej, aldrig! Ni hör bara ”Kim Jong Il dog, nån annan spelar...”, ”Putin är sjuk”, ”Putin är död...” Kanske roligt att lura sig själv?
Jag är inte en sån där slava ukraini tönt om du tror det.

Jag hade gått med på att snacka med ryssarna om ryssarna nöjde sig med att Ukraina inte skulle gå med i NATO. Problemet är att Putin vill ha hela Ukraina under sitt imperium. Om han bara verkligen brydde sig om etniska ryssar i öst så hade han inte gått in mot Kiev för att byta landets styre. Ryssen misslyckades med Kiev och föll vidare österut. Att då förlåta idioten genom att snacka med honom och ge upp Donbass när Ryssland ligger i skiten är komplett idiotiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in