2022-09-03, 17:00
Medlem
Trodde EU att ryssland skulle vänta med att stänga av gasen fram tills EU behagade sig att stänga av hela importen.
Citera
2022-09-03, 17:03
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Har Putin lagt ner våra kärnkraftverk?
Har regeringen lagt ned Nordstream 1?

Som svar på din fråga: Nej, och de europeiska länder som fortfarande har kvar sina kärnkraftverk (som Frankrike och Finland) lider lika mycket av extrema elpriser som alla andra europeiska länder.
De numera nedlagda kärnkraftverken hade inte gjort din strömräkning mindre, eftersom strömmen oavsett hade exporterats ut till den europeiska marknaden till marknadspris.
För att svenska kärnkraftverk skulle få ned prisnivån så måste de mätta hela den europeiska marknaden.

Problemet är att svensk ström läggs ut på den europeiska marknaden, vilket betyder att svenska konsumenter betalar europeiska priser på svensk ström.

Ett pristak på svensk ström är den enda riktiga lösningen.
Senast redigerad av kato85 2022-09-03 kl. 17:13.
Citera
2022-09-03, 17:06
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Du tillhör en av dom som kommer vara jävligt svår att väcka

Hoppas du får elräkningar som totalt sänker dig
Det hade varit tuffare om inte regeringen lagt till dessa pengar som försäkring till svenska bolag på Måndag morgon, eftersom de annars inte kunnat betala sina lån, vilket gjort att börsen kollapsat och företag konkat snabbare än du får en burgare på donken.

De nedlagda svenska kärnkraftverken hade inte ändrat elkrisen i Sverige eftersom vi fortf. hade exporterat denna ström till Europa.

Problemet på kontinenten är kriget i Ryssland.
Problemet i Sverige är att vi exporterar strömmen och har europeiska marknadspriser på den svenska strömmen.

Att subventionera strömförbruket (ge bidrag för varje krona ström) leder enbart till att folk konsumerar mer ström.

Det enda som kan få stopp på detta är att sätta ett pristak på svensk ström, till svenska strömkunder.
Senast redigerad av kato85 2022-09-03 kl. 17:08.
Citera
2022-09-03, 17:11
Medlem
Vad hade EU förväntat sig? Detta borde varit självklart så fort EU började med restriktioner mot Ryssland.
Citera
2022-09-03, 17:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Det är så världen fungerar förstår du väl? Du misshandlar mig när jag gör mig själv illa. Men det är egentligen du som gör mig illa, förstår du inte det?

Jag kanske slår mig själv i ansiktet och bryter mina egna fingrar men det är ditt fel då det är dina handlingar som får mig att göra så här. Har jag chansen kommer jag förstås rikta våldet mot dig.

Skämt åsido. Är det inte så här en manipulativ hustrumisshandlare brukar agera? *TITTA VAD DU FICK MIG ATT GÖRA! VARFÖR TVINGAR DU MIG ATT FÖRSTÖRA DITT VACKRA ANSIKTE?*

Allting som går bra är någonting som jag ligger bakom och allting som är dåligt är något som du ligger bakom. Gör jag något dåligt är det ditt fel.

Sverige och Eu är minst sagt duktiga på att förstora upp saker ”en gasläcka är helt plötsligt ett krig” Men och andra sidan Ryssland får väl fan gör som dom vill med sin gas. Vi kan hålla käft och eller åtminstone ta vårt ansvar att lösa det själva.
Senast redigerad av Menea 2022-09-03 kl. 17:15.
Citera
2022-09-03, 17:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Har regeringen lagt ned Nordstream 1?

Som svar på din fråga: de numera nedlagda kärnkraftverken hade inte gjort din strömräkning mindre, eftersom strömmen oavsett hade exporterats ut till den europeiska marknaden till marknadspris.
För att svenska kärnkraftverk skulle få ned prisnivån så måste de mätta hela den europeiska marknaden.

Problemet är att svensk ström läggs ut på den europeiska marknaden, vilket betyder att svenska konsumenter betalar europeiska priser på svensk ström.

Ett pristak på svensk ström är den enda riktiga lösningen.
Nej all el som kärnkraftverken hade producerat hade inte kapacitetsmässigt gått att föra på export och därför hade elpriserna i SE3 och SE4 varit betydligt billigare. I nivå med SE1 och SE2, faktiskt. Svenska konsumenter i södra Sverige får betala Europapriser på grund av att vi inte längre har denna överproduktion som vi hade behövt för att inte smittas av Europapriserna.
Citera
2022-09-03, 17:16
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej all el som kärnkraftverken hade producerat hade inte kapacitetsmässigt gått att föra på export och därför hade elpriserna i SE3 och SE4 varit betydligt billigare. I nivå med SE1 och SE2, faktiskt. Svenska konsumenter i södra Sverige får betala Europapriser på grund av att vi inte längre har denna överproduktion som vi hade behövt för att inte smittas av Europapriserna.
Intressant, har du källa för ditt påstående? Tack
Citera
2022-09-03, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Intressant, har du källa för ditt påstående? Tack

I detta program som gick imorse säger bl a en strateg från Svenska kraftnät att det är södra Sveriges underproduktion av el som skapar de höga priserna i södra Sverige, dvs att södra Sverige behöver ha en högre elproduktion för att priserna ska sänkas. Någon annan expert förklarar detta med exportkapaciteten.

https://www.svtplay.se/video/36457765/sverige-mots/sverige-mots-sasong-3-31-aug-20-00
Citera
2022-09-03, 17:28
Medlem
Se där ja. Nu får ungarna stänga av datorn och spela monopol, Fia med knuff, kortspel och andra spel som inte kräver ström. Varm mat byts ut mot tex kall potatissallad med lika kalla tillbehör.
Elcykeln och elbilen får stå still.

Ingen politiker tycks i ord kunna förklara hur vi ska mildra den situation som nu uppstått pga elbrist nu och i vinter.
Ny blå regering i höst tycks inte hjälpa. Vars mantra ny kärnkraft i bästa fall blir klar om ca 10år
Men Vad ska vi göra tills dess?
Senast redigerad av Tavelramskrok 2022-09-03 kl. 17:33.
Citera
2022-09-03, 17:30
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunray
Lite intressant att det har blivit väldigt tyst från Sossarna och Miljöpartiet om vedeldningsförbudet dom ville genomföra.
Ved ger mycket moms i statskassan nu
en hårdvaluta nästan ..
130 sek för en liten säck(Typ 3 vedbitar kluvna ) på Jula
Tänk dig själv att håva in 30 sek i skatt på varje säck ved sålt

blir inget förbjud där inte
Citera
2022-09-03, 17:32
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Ännu en rysskramare som försöker få att det här beror på oss. Hoppas du blir hemlös.

Nyttiga idiot. Du verkar för en rik elit. Förräderi av värsta sorten. Usch.
Citera
2022-09-03, 17:35
Medlem
zjCztVys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Ännu en rysskramare som försöker få att det här beror på oss. Hoppas du blir hemlös.

Precis. Var ju Putin som lade ned våra kärnreaktorer och sade åt Tyskland att sluta handla gas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in