2022-09-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det väsentliga är inte vilket vapen som användes utan vem och varför.
Det är ett grovt krigsbrott.

Att ryssarna ljög om Himars visar att de var skyldiga. De var också de enda med motiv.
Citera
2022-09-03, 17:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det väsentliga är inte vilket vapen som användes utan vem och varför.
Så inget svar på varför ryssarna ljög om hur attacken gick till. Chocken...
https://www.youtube.com/watch?v=N4vIBijzg4w
Citat:
Det är ett grovt krigsbrott.
Där är vi helt överens!
Citera
2022-09-03, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag läser väldigt lite Kreml-propaganda och tycker bl.a. att RT är en urusel kanal kvalitetsmässigt. Däremot har jag ganska god insyn både i historiskt avseende och dagens geopolitiska rörelser.

Det är nog du som har svalt en massa propaganda. Jag har bestämt sagt att Ryssland kommer att ta stryk här. Det finns inga vinnare på det som händer. Det jag säger är att Ryssland och ryssarna är betydligt bättre rustade att ta detta. Det ska verkligen bli en intressant höst i EU när det gäller ekonomin och framförallt det politiska livet framöver.

Och ja, den ryska militären är helt överlägsen den ukrainska. Men den ukrainska armén får man inte underskatta. Den hade klarat sig alldeles utmärkt mor valfri NATO-armé utom USA:s då. Vad många inte vill förstå är att Ryssland går in med en begränsad styrka och maler ner en armé som är topptränad på en nivå som ingen armé i Europa är med åtta års förberedelse och med erfarenheter av verkliga strider. Även om Ryssland är överlägset så innebär detta naturligtvis förluster för Ryssarna. Det är den bistra verkligheten i krig särskilt när de stridande är på någorlunda jämbördig nivå. Men man har tydligen tagit beslutet i Kreml att man kan ta detta och föredrar en begränsad styrka och med det vissa offer. Slutresultatet är dock givet. Ryssland kommer att avgå med en militär seger.

Det är dock oerhört sorgligt att propagandan i väst försöker få det till att Ukraina kan gå vinnande ur detta. En fruktansvärt massa liv går till spillo. Och kom bara inte med snacket att det här handlar om Ukrainas framtid och vår kära demokrati. Målet har alltid varit att avsätta Putin. Det som politiker och beslutsfattare i EU och USA gör är rent av kriminellt. De senaste veckans händelser borde ha fått någon att vakna. Men inte det. Ukraina ska offras i ett försök att försvaga Ryssland. Och det är framförallt det ukrainska folket som får betala för det. Och det europeiska folket som går en dyster framtid till mötes om inte detta avslutas snarast.

Och ja, jag anser det fullständigt befängt att tro att Ryssland inte skulle kunna se till att ha sina jordbruksmaskiner igång och fortsätta ta hem rekordskördar många år framöver. Det är t.ex. Ryssland som sett till att vi överhuvudtaget haft någon rymdverksamhet igång sedan rymdfärjorna togs ur bruk. Varför i hela fridens namn skulle de inte klara av en jordbruksmaskinindustri?

Och Sverige har aldrig varit direkt hotat av Ryssland. Att anfalla ett annat land eller t.o.m. invadera är ett mycket dyrt företag som nästan alltid slutar med olycka vilket de tre senaste decenniernas äventyr i MÖ borde ha lärt oss. Jag kan därför inte för allt i världen se att Putin ens skulle ha några planer i skrivbordslådan för detta så länge vi inte utgör ett hot. Han kommer dock antagligen ha det nu om vi går med i NATO skulle jag tro.

Vad du med många inte förstår är att den monumentala kunskapsflykten från Ryssland kommer att sänka landet.
Rysslands ingenjörer har en medelålder av 55+ och återväxten är nästan obefintlig.

Rysslands industri kommer under väldigt många år att vara svårt sargad, jag har haft en stor del av min inkomst av rysk industri så jag full förståelse för det mörker Ryssland industri står inför.
Jag har dessutom under alla mina år i Ryssland sett hur alkoholmissbruket ger extremt låg produktivitet i all industri.

Att ersätta den från väst installerade produktionsutrustningen kommer att ta decennier så att börja tillverka jordbruksmaskiner eller annan teknisk utrustning är inte gjort i en handvändning.

Ryssland har ingen eller väldigt liten, nästan obefintlig, erfarenhet och kunskap av att utveckla någonting tekniskt på egen hand, de kan i bästa fall kopiera idéer och sätta dem i produktion.

Att Kina eller Indien skulle hjälpa Ryssland på fötter är osannolikt.

Det är kört för rysk industri.
Citera
2022-09-03, 17:03
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Jaha, så därför bombade Ryssarna dem?

Är det inte lite tidigt att öppna spritflaskan?
Antagligen lyckdes de inte "övertala" Azov att vittna "korrekt". Då var de inte längre till någon nytta för ryssen.
Vänd på det. Ukraina har NOLL motiv att döda sina egna.
Citera
2022-09-03, 17:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Ryssarna har denna vecka fullständigt slagit tillbaka två offensiver med enorma förluster för Ukraina.

Nej. Så ligger det inte till. Men man varnade redan i förväg att den ryska propagandan skulle försöka vinkla det just så där.

Citat:
SW: "Stor rysk kampanj med desinformation"

Samtidigt som Ukraina i veckan inledde sin motoffensiv i den södra landsänden med Cherson som strategiskt mål, startade en omfattande rysk desinformationskampanj. Det hävdar den amerikanska tankesmedjan ISW (Institute for the study of war).

”Ukrainare och väst ska inte falla för informationen att motoffensiven i Cherson omgående misslyckats och skildringen av Ukraina som en marionett till västländer som drivit på för angreppet," skriver man.

Många militära bloggare på den ryska sidan, även de som tidigare varit kritiska mot Kreml, ingår enligt ISW i kampanjen som förmedlar narrativet.

https://www.svd.se/a/ja1n9q/konflikt...r-senaste-nytt
Citera
2022-09-03, 17:06
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
De ryska fascisterna mördade Sofia 6 och Ivan 1.
Först lät de dem dock skrika i sina plågor i en timme innan de dog.

https://mobile.twitter.com/OTregub/s...93402234470401

Fullkomligt vidrigt. Civila mördas urskillningslöst av ryssarna och det är deras narrativ.

https://www.google.com/amp/s/amp.the...ssian-invasion
Citera
2022-09-03, 17:10
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ser ut som en grillad Pantsir-S1 i staden Kherson. Den har egen radar så kan ha varit en Harm-missil som slagi till där.

https://twitter.com/NATO_SITCEN/stat...78874366218241
Citera
2022-09-03, 17:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Ett bra reportage från BBC. De påstår att Ukraina planerar en liknande offensiv i Donbas som den i Kherson.
https://www.youtube.com/watch?v=Dg_L-q3caA8
Citera
2022-09-03, 17:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det väsentliga är inte vilket vapen som användes utan vem och varför. Det är ett grovt krigsbrott.
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Jaha, så därför bombade Ryssarna dem? Är det inte lite tidigt att öppna spritflaskan?
Citat:
Att ryssarna ljög om Himars visar att de var skyldiga. De var också de enda med motiv.

Och ryssarna har fortfarande inte gett Röda Korset tillträde till fängelset (trots deras tidigare löften om att de ska ge):

Citat:
September 1, 2022

Red Cross denied access to prisoners at Russian-held Olenivka despite 'intense' talks -ICRC chief

https://www.reuters.com/world/europe...ks-2022-09-01/

Det tyder också på att ryssarna är de skyldiga. De vill dölja något.
Citera
2022-09-03, 17:25
Medlem
leachs avatar
Det går som planerat

WarMonitor🇺🇦
@WarMonitor3
·
1m
Summary of strikes today on Kherson
Russian ammunition depot and equipment were destroyed in the area of Oleshky
Russian base was hit in the Kherson district.
The Russian base was hit near the River Port.
WarMonitor🇺🇦
@WarMonitor3
·
2m
The bridge of the Nova Kakhovka dam has collapsed
WarMonitor🇺🇦
@WarMonitor3
·
1m
The railway bridge is severely damaged also.
WarMonitor🇺🇦
@WarMonitor3
·
23m
95 Russian tanks are reported to be destroyed just in 1 week.

Attrition warfare...
Citera
2022-09-03, 17:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
De ryska fascisterna mördade Sofia 6 och Ivan 1.
Först lät de dem dock skrika i sina plågor i en timme innan de dog.
https://mobile.twitter.com/OTregub/s...93402234470401

Det är sånt putinisterna försvarar!
Citera
2022-09-03, 17:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ett bra reportage från BBC. De påstår att Ukraina planerar en liknande offensiv i Donbas som den i Kherson.
https://www.youtube.com/watch?v=Dg_L-q3caA8
Citat:
Ukraine braces to launch counter-attack against Russia in east to take back Donbas - BBC News

Government forces in Ukraine are trying to seize the initiative from Russian troops before the arrival of winter, with a counter-offensive is already under way in the south. Ukrainians are now preparing to expand this tactic in the east to take back land lost in Donbas and around Kharkiv in the north.

Det var överraskande att de planerar att försöka ta tillbaka Donbass redan i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in