2022-09-03, 10:11
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
I slutändan kan det bli blågul vinst just p.g.a att många rödgröna väljare stannar hemma på valdagen.

Om jag var sosse så skulle jag antagligen skita i att rösta.

Jag menar, även bland sossar så måste det finnas massor av väljare som inser de senaste 8 åren varit fullständig katastrof för Sverige. Att släpa sig till vallokalen för att rösta på mer av the same shit, kanske inte känns så himla lockande? Bara en tanke.

Du är naiv. De går och röstar för att förhindra att SD ska få inflytande, och senaste 8 årens problem anser de beror på Reinfeldt...
Citera
2022-09-03, 10:14
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det du säger är att oavsett hur väljaren röstar kommer han eller hon att få en statsminister väljaren inte önskar, men fortfarande bör väljaren rösta på ett parti hen ogillar och vet kör Sverige år helvete för att få den statsminister hen avskyr minst.

Vi måste revitalisera demokratin.
Nja, jag röstade SD igår men jag vet att det oavsett inte kommer leda till att JÅ blir statsminister. Det kommer helt enkelt inte hända men jag röstade på de jag tycker kan göra Sverige bättre. Sedan om dvärgen sitter som statsminister struntar jag i så länge bra politik bedrivs.
Citera
2022-09-03, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det du säger är att oavsett hur väljaren röstar kommer han eller hon att få en statsminister väljaren inte önskar, men fortfarande bör väljaren rösta på ett parti hen ogillar och vet kör Sverige år helvete för att få den statsminister hen avskyr minst.

Vi måste revitalisera demokratin.

Det jag säger är att UK och AM är de rimliga statsministrarna. Det är osannolikt att någon annan blir vald.

Rent allmänt anser jag dock att man ska försöka bortse från person och försöka se politiken bakom. Egentligen är det irrelevant vem som vinner en debatt eller vem som framstår som mest sympatisk. Det viktiga är politiken.

Annars blir det lätt Bengt Westerberg och Annie Lööf typer med stiligt utseende och påklistrad personlighet som röstas fram. Sverige har dock en tradition att inte fokusera på person vilket är positivt.
Senast redigerad av Keus 2022-09-03 kl. 10:19.
Citera
2022-09-03, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Skop:s senaste mätning utförd mellan 2022-08-30 - 2022-09-02 som jämförs med den dagen före

S: 30,9% (+0,5)
V: 8,1% (-0,7)
MP: 6,6% (+0,9)
C: 8,1% (+0,1)

SD: 18,8% (+0,4)
M: 16,2% (+1,4)
L: 5,5% (-1,9)
KD: 5,1% (-0,5)

Övriga 0,7% (-0,2)

S+V+MP+C 53,7% (+0,8)
SD+M+KD+L 45,6% (-0,6)

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2022/09/SKOPs-Valjarbarometer-2-september-2022.pdf

Det ser avgjort ut nu.
Citera
2022-09-03, 10:29
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det ser avgjort ut nu.

Knappast. Skop sticker ut rejält från övriga.
I Novus t.ex
https://www.svt.se/datajournalistik/val2022/valjarbarometer-dag-for-dag/

Leder högern med marginal.
Citera
2022-09-03, 10:33
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det ser avgjort ut nu.

I SVT/Novus mätning så leder SD+M+KD+L och har så gjort de senaste dagarna får se om det ändras i dagens mätning när den publiceras.
Citera
2022-09-03, 10:34
Medlem
Märkligt ändå att det kan skilja så enormt mycket mellan Skop och Novus, där den ena mätningen har några procentenheters övertag för de rödgröna och den andra några procentenheters övertag för de blågula.

Min känsla är fortfarande att sossarna har den bästa valapparaten och kan dra sina väljare till vallokalerna på ett sätt som oppositionen inte kan, så pessimisten i mig lutar nog åt att vi får se fortsatt sossestyre även efter valet. Däremot lär det väl dröja till framåt januari innan vi har en regering färdig.

Och även med en knapp blågul seger är det stor risk att vi kommer att få se betydligt mer L-politik än SD-politik, även om de senare får 3-4 gånger så många röster. En gång i tiden stod ju L för lag och ordning och bra skolpolitik, men det är länge sedan nu.
Citera
2022-09-03, 10:40
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Märkligt ändå att det kan skilja så enormt mycket mellan Skop och Novus, där den ena mätningen har några procentenheters övertag för de rödgröna och den andra några procentenheters övertag för de blågula.

Min känsla är fortfarande att sossarna har den bästa valapparaten och kan dra sina väljare till vallokalerna på ett sätt som oppositionen inte kan, så pessimisten i mig lutar nog åt att vi får se fortsatt sossestyre även efter valet. Däremot lär det väl dröja till framåt januari innan vi har en regering färdig.

Och även med en knapp blågul seger är det stor risk att vi kommer att få se betydligt mer L-politik än SD-politik, även om de senare får 3-4 gånger så många röster. En gång i tiden stod ju L för lag och ordning och bra skolpolitik, men det är länge sedan nu.
Jo så är det. Vid en blågul seger blir ju L vågmästare egentligen och Pehrson gick senast igår ut och sade sig vara världsmedborgare och ställde sig på intet sätt bakom SD:s migrationsförslagslista. Dessutom är ju halva hans parti totalt främmande för att ens ta i SD med tång så ja, blir väldigt klurigt om oppositionen vinner också.
Citera
2022-09-03, 10:44
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Ja, redan vid ett tidigt stadium var dett uppenbart att både L och MP skulle stannna kvar. För högern respektive vänstern vore båda körda om man 2-3 procent haamnade i sjön.

Alltid några procent dom stödröstar då. De som vill ha UK som statsminister röstar klokast på L och de som vill ha MA som statsminister röstar klokast på MP.

Det är ändå intressant att folk går på detta år efter år. I år var många helt övertygade om att både MP och L skulle åka ur. Förra valet var det bara MP. Stalltipset är alltid att inget parti åker ur oavsett hur risigt det ser ut att gå. Visserligen har partier åkt ur förr men det är mycket ovanligt. Att både L och MP klarar sig borde inte förvåna någon förutom de som helt lever i en bubbla.
Citera
2022-09-03, 11:04
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det är ändå intressant att folk går på detta år efter år. I år var många helt övertygade om att både MP och L skulle åka ur. Förra valet var det bara MP. Stalltipset är alltid att inget parti åker ur oavsett hur risigt det ser ut att gå. Visserligen har partier åkt ur förr men det är mycket ovanligt. Att både L och MP klarar sig borde inte förvåna någon förutom de som helt lever i en bubbla.

Måste säga att jag ändå är lite förvånad, det var inte allt för länge sedan både L och MP låg och slirade runt 2,3-2,9%. Nu några månader senare så har dessa två partier gjort en formidabel resa uppåt, och ligger och snurrar runt 6%, vad fan är det som händer?

Att L på ett eller annat sätt i slutänden skulle lyckas kravla sig över ribban hade jag en viss aning om. Partiet har suttit i riksdagen i 100 år, och ett sånt historiskt parti åker bara inte ut hux flux. Annat är det med det allmänt avskydda partiet MP, som är ett relativt nytt parti i Svensk politik. MP har träning på att få lämna riksdagen, partiet gjorde det för ett antal val sedan. Jag har hela tiden varit 100% övertygad om att MP äntligen, återigen förpassas till historiens skräphög. Sorgligt nog tycks MP mot alla odds klara av även detta val.
Citera
2022-09-03, 11:09
Medlem
Lite intressant ändå att SD såvitt jag kan se varit större än M i alla mätningar som gjorts i en dryg vecka nu, om inte jag missat något. För en månad sen skulle jag betraktat SD större än M på valnatten som en skräll, men nu känns det nästan som en skräll om det inte blir så.
Citera
2022-09-03, 11:18
Moderator
v50s avatar
SVT/Novus senaste mätning publicerad 3 september, den jämförs med mätningen som publicerades igår

S 28,7% (+2,2)
V 8,5% (-0,3)
Mp 4,9% (-0,5)
C 7,0% (+0,3)

SD 21,0% (+0,1)
M 17,6% (-1,1)
L 4,4% (-0,7)
KD 7,1% (+-0)

Övriga 0,8% (+-0)

S+V+MP+C 49,1% (+1,7) vilket motsvarar 173 mandat
M+SD+KD+L 50,1% (-1,7) vilket motsvarar 176 mandat

https://www.svt.se/datajournalistik/val2022/valjarbarometer-dag-for-dag/