2022-09-02, 17:36
Medlem
Hej, jag är tvungen att flyga i mitt jobb och har intyg på det.
Räcker det för att få något mer än placebo sobril tror ni.

Vill gärna ha något gött som kan kombineras med alkohol. Vad är mina möjligheter på kort notis?

har fått åka med i en del små privatplan inte "flygrädd" på så sätt men att sätta sig
i ett fullpackat jet bland främmande människor njaee ingen höjdare. Det är någon slags kombination som ger mig ångest. Barnskrik, instängdhet, högt upp i lyften, stort jäkla plan.
Ingen möjlighet att sitta med de som flyger planet.

Flyga liten propeller inga problem med folk jag känner , sitta i cockpit.
Citera
2022-09-02, 18:51
Medlem
Vem skriver ut ett intyg på att man måste flyga?
Citera
2022-09-02, 23:59
Medlem
Daria.Ms avatar
Jag har fått oxascand utskrivet mot flygrädsla, dock av en etablerad läkarkontakt plus att min risk för missbruk är lika med noll. Fö. hjälpte det inte ett skit mot rädslan, rekommenderar terapi mot fobi istället. Särskilt om du ska flyga ofta.
Citera
2022-09-03, 04:37
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daria.M
Jag har fått oxascand utskrivet mot flygrädsla, dock av en etablerad läkarkontakt plus att min risk för missbruk är lika med noll. Fö. hjälpte det inte ett skit mot rädslan, rekommenderar terapi mot fobi istället. Särskilt om du ska flyga ofta.

Oxascand kallas inte ”kärringbenzo” för inget, brukar ofta hjälpa just inte ett skit.
Har fått det på Arlanda* innan flyg, dock protesterade jag senast att det inte räckte, hade fullskalig panik redan vid takeoff i alla fall, behövde starkare och fick det också..

Nu har jag ju dock lite starkare läkemedel sedan innan vilket var därför jag kunde få lite extra utskrivet.
Annars gäller nog som du skriver en fast, etablerad vårdkontakt i dessa dagar.

Till TS; det är aldrig en bra idé att kombinera lugnande och alkohol.
Ta då hellre en drink extra på planet ist för piller.
Samma påverkande effekt skulle jag tro, men inte farligt som om det potentiellt kan bli vid inblandning av läkemedel.

*finns vc i Sky City.
Citera
2022-09-06, 11:26
Medlem
Få riktig xanax utskrivet

Vad krävs för att få dom starka grejorna för flygrädsla/ agrofobi i mitt fall, situation jag inte kan ta mig ur , inte själva flyget i sig.

2 sobril gör ju ingenting

Krävs riktiga grejer

Sjukt svårt i Sverige att få det här är ju medicin lika med döden i vårt land tydligen. Svårt sjuka får Alvedon.

Räcker jag får tabletter 2 stycken när jag behöver.
Vem fan blir beroende av 2 tabletter om året
Citera
2022-09-06, 12:36
Medlem
Metaverses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Vad krävs för att få dom starka grejorna för flygrädsla/ agrofobi i mitt fall, situation jag inte kan ta mig ur , inte själva flyget i sig.

Krävs riktiga grejer

Sjukt svårt i Sverige att få det här är ju medicin lika med döden i vårt land tydligen. Svårt sjuka får Alvedon.

Nej, du får inte xanax utskrivet av en läkare för flygrädsla.
Citera
2022-09-06, 13:02
Medlem
Det är nog lättare att köpa på gatan eller skaffa en vän från samhällssbotten som kanske kan ge 2-4st när du reser.
Citera
2022-09-06, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban

Krävs riktiga grejer

Har 0.25 - 0.5 mg Xanor max i veckan att sova på om sömnen ballar ur fullständigt, vilket den sällan gör numera.

Fick dem på recept då mina Nitrazepam avregistrerades och det var läkarens enda lösning då jag har provat typ allt (undantaget Flunitrazepam) som inte heller finns att tillgå i Sverige längre.

Inte lätt att få på recept dock precis som du säger.
Citera
2022-09-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metaverse
Nej, du får inte xanax utskrivet av en läkare för flygrädsla.
För typ 10 - 15 sedan inga problem idag så blir det nej.
Citera
2022-09-06, 20:19
Medlem
Hobbybondes avatar

TS två trådar om typ samma sak sammanfogade samt flyttad till Psykiatri och Psykofarmaka
/Mod.
Citera
2022-09-07, 15:15
Medlem
Om du flyger regelbundet i jobbet så är nog egentligen en mer långsiktig KBT-behandling mot fobi ett bättre alternativ. Just vid specifika fobier så är ju effekten att förbättring ses hos upp till 75-80 %.

Xanor som någon nämnde låter ju inte som en vettig idé i mina öron. Halveringstiden är ju upp emot 12 timmar så då är du ju fortfarande påverkad vid landningen och en bra stund efter det i de flesta fall.

Sobril är troligtvis den starkaste ångestdämpande någon utanför psykiatrin kommer våga skriva ut. Fast om effekten är låg kan du väl diskutera dosen med din läkare.

Avslutningsvis ska du aldrig kombinera någon ångestlindrande medicin med alkohol, det är aldrig säkert. Och seriöst, överväg KBT om du flyger oftare än någon gång vartannat år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in