2022-09-02, 18:33
Medlem
Håller dagens elpriser i sig ett tag framöver så har man väl tjänat in kostnaden för inköp/installation hyfsat snabbt? Med nya tekniker så verkar ju panelerna dessutom ha hyfsat lång verkningstid och hyfsad bra verkningsgrad även vintertid om man väljer en bra panel.

Såg till exempel denna sida

http://www.swedensol.se/kompletta-solcellspaket/solcellpaket-10000w

Och med ev denna panel

http://www.swedensol.se/produkter-solel/solceller?product_id=101

Tankar kring lönsamhet eller andra tips av er som redan gjort eller går i funderingar kring installation mottages gärna.

Någon med erfarenhet av ovan länkade återförsäljare? Har ni annat fabrikat/återförsäljare att rekommendera?

Diskutera fritt!
Citera
2022-09-02, 18:41
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Jag gjorde det för 4 år sen, kommer börja gå plus nu i vinter (om man bortser från värdeökningen på huset)
Idag är teknologin bättre, jag kommer så småningom sätta in ett större batteri och solceller med bättre produktionsförmåga.

Svar ja
Citera
2022-09-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Jag gjorde det för 4 år sen, kommer börja gå plus nu i vinter (om man bortser från värdeökningen på huset)
Idag är teknologin bättre, jag kommer så småningom sätta in ett större batteri och solceller med bättre produktionsförmåga.

Svar ja

Tack för bra svar!

Angående batteriet, ser du det som en nödvändighet? Tänker, den överblivna köps ju ändå tillbaka av elleverantören, till några ören över spotpriset. Eller är det behändigt att ha lagrat för ev strömavbrott kanske? Kostnad på ett ungefär för det större batteriet du funderar på?

Edit; och vilken A på sådant batteri skulle du rekommendera?
Citera
2022-09-02, 18:50
Medlem
StonedMonkeys avatar
Utöver dom pengarna man sparar på elen och värdeökning på huset, kan man ju också se det som att man bidrar till att påverka miljön/landets elproduktion på ett positivt sätt, om man tycker det är värt något för dig
Citera
2022-09-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Utöver dom pengarna man sparar på elen och värdeökning på huset, kan man ju också se det som att man bidrar till att påverka miljön/landets elproduktion på ett positivt sätt, om man tycker det är värt något för dig

Bra poäng, om än dåligt säljargument i mitt fall Men, så klart, miljön bryr man sig ju om så det är ju inte negativt ur den aspekten iallafall 👍
Citera
2022-09-02, 19:02
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbakiosk
Tack för bra svar!

Angående batteriet, ser du det som en nödvändighet? Tänker, den överblivna köps ju ändå tillbaka av elleverantören, till några ören över spotpriset. Eller är det behändigt att ha lagrat för ev strömavbrott kanske? Kostnad på ett ungefär för det större batteriet du funderar på?

Edit; och vilken A på sådant batteri skulle du rekommendera?

Jag lämnar över sånt till min rådgivare, är inte insatt i datan kring det. Är mycket beroende på dina förutsättningar och målsättning.
Mitt mål är inte att sitta på fulla batterier, men kunna surfa fritt dygnet runt på solenergin, möjligt idag också men behöver tänka när på dygnet jag förbrukar min el

Kostnadsförslag var runt 100tkr för betteri och installation. Behöver gräva och plocka bort berggrund, räknar med 40tkr för det arbetet med.

Kommer ju också kunna välja att sälja elen när den är dyrare för bättre vinst
Senast redigerad av Jagejagvemedu 2022-09-02 kl. 19:07.
Citera
2022-09-02, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Jag lämnar över sånt till min rådgivare, är inte insatt i datan kring det. Är mycket beroende på dina förutsättningar och målsättning.
Mitt mål är inte att sitta på fulla batterier, men kunna surfa fritt dygnet runt på solenergin, möjligt idag också men behöver tänka när på dygnet jag förbrukar min el

Kostnadsförslag var runt 100tkr för betteri och installation. Behöver gräva och plocka bort berggrund, räknar med 40tkr för det arbetet med.

Kommer ju också kunna välja att sälja elen när den är dyrare för bättre vinst

Stort tack!

Sista stycket är ju helt klart värt en hel del!

Men hyfsat stor kostnad initialt, som troligen får komma i efterhand i mitt fall. Om jag nu kör på med solceller.
Citera
2022-09-02, 19:20
Medlem
Jag är ingen solcellsägarw, men min far är. Han valde bort batterier och jag förstår inte varför.
Själva anledningen till solceller är väl att dels säkra egen ström och sen sälja överflödet tänker jag. När batterierna är laddade för ett dygns kapacitet till allt och resten säljs borde väl i mina ögon vara vettigare.
Citera
2022-09-02, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbakiosk
Håller dagens elpriser i sig ett tag framöver så har man väl tjänat in kostnaden för inköp/installation hyfsat snabbt? Med nya tekniker så verkar ju panelerna dessutom ha hyfsat lång verkningstid och hyfsad bra verkningsgrad även vintertid om man väljer en bra panel.

Såg till exempel denna sida

http://www.swedensol.se/kompletta-solcellspaket/solcellpaket-10000w

Och med ev denna panel

http://www.swedensol.se/produkter-solel/solceller?product_id=101

Tankar kring lönsamhet eller andra tips av er som redan gjort eller går i funderingar kring installation mottages gärna.

Någon med erfarenhet av ovan länkade återförsäljare? Har ni annat fabrikat/återförsäljare att rekommendera?

Diskutera fritt!
Jag kan bara instämma i vad de andra med erfarenhet av solceller säger.

Det är en klart lönsam affär om man har ett söderläge att installera panelerna på.
Citera
2022-09-02, 19:55
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Jag är ingen solcellsägarw, men min far är. Han valde bort batterier och jag förstår inte varför.
Själva anledningen till solceller är väl att dels säkra egen ström och sen sälja överflödet tänker jag. När batterierna är laddade för ett dygns kapacitet till allt och resten säljs borde väl i mina ögon vara vettigare.
Antagligen för att det inte är ekonomiskt försvarbart.
Citat:
Nej, idag är det tyvärr inte lönsamt att investera i ett solcellsbatteri. De vinster du kan göra med batteriet är inte tillräckliga för att batteriet ska vara ekonomiskt lönsamt. Används det för att öka egenanvändningen av solel ligger återbetalningstiden för solcellsbatteriet på 46 år och uppåt.
Citat:
Hur många solcellsbatterier skulle behövas för att vara självförsörjande på el?
För att en villa med en årlig elförbrukning på 15 000 kWh el ska kunna vara självförsörjande året runt behövs 214 solcellsbatterier med en lagringskapacitet på 28 kWh. En sådan lösning skulle med dagens priser kosta över 30 miljoner kronor och ta upp en yta på över 100 kvadratmeter.
https://hemsol.se/solceller/solcellsbatteri/
Citera
2022-09-02, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Antagligen för att det inte är ekonomiskt försvarbart.

https://hemsol.se/solceller/solcellsbatteri/

Vad jag har svårt att förstå är dels som du skrev, det krävs 28000kWh batteri om man har årsförbrukning om 15000kWh.
Sen pratar jag mer om det faktum att staten planerar att koppla bort strömmen ett par timmar per dygn för hushåll..
Så vad jag menar är att om batterierna kan behålla strömmen under dessa 2-3 timmar så räcker det.

För qtt sedan ladda upp igen och sedan sälja överkonsumtionen igen.

Okej, det kanske är svårt vintertid iofs, men i övrigt.
Citera
2022-09-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan

Det har inte varit ekonomiskt fördelaktigt med batterier tidigare eftersom man kunnat köpa tillbaka elen nattetid billigare än man säljer den för istället för att lagra den i ett batteri som är dyrt och med en relativt kort livslängd i jämförelse med panelerna.

Men börjar det bli dyrt även nattetid är det ju andra förutsättningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in