Citat:
Ursprungligen postat av
ConDodgy
Någon som är bevandrad i hur speglar funkar?
1. Om jag ser mig själv i en spegel framifrån, så ser min kroppsform ut på ett sätt, tex axlar/rygg/höfter. Kollar jag mig bakifrån i samma spegel med hjälp av en handspegel, så får jag andra proportioner. Rygg och axlar verkar större i jämförelse med höfterna. Har testat två handspeglar och samma sak i båda. Har även testat två väggspeglar. Kan absolut inte vara inbillning, möjligtvis synvilla?
2. Saker jag ser framifrån, som är på sidan av kroppen (t ex längst upp vid höften, lite mer "framtill" men fortf på sidan går det ut lite från höften och är så att säga början på låret), och som jag tycker borde ses även bakifrån, gör inte det. Jag måste vända kroppen lite när jag speglar mig bakifrån, för att den "utbuktningen" ska synas. Är det synvinkeln som blir konstig, och att man helt enkelt inte ser lika mycket av kroppssidan? Eller är det det faktum att det är en spegel som reflekterar en annan spegel, och att man därför inte ser lika mycket av kroppssidorna? Detta blir ju nästan vetenskap också!!!!
Dessa effekter har jag märkt även gäller foton, och blir lika förundrad där. På bilder kan t ex byxor gå ut en del under skärpet om de inte sitter tajt, men bakifrån syns det inte, det går istort sett "rakt" ner. Är detta något som bara inträffar när jag fotograferar? 🤔 (Så gör inlägget även där, vill verkligen veta hur det är möjligt) Ska försöka hitta bild, hinner inte nu.
Jag har tvångssyndrom och fastnar lätt i saker, och när jag inte förstår stör det mig enormt.
Tack!
Vet inte, kolla hellre hur du ser ut i selfie-kamera etc.
Speglar är väldigt knepiga. Jag minns att vi här i Göteborg hade "spegelhuset" på Liseberg på 1970-talet. Det var jättekul, fast kanske inte för person med liknande du upplever. Finns antagligen på Gröna Lund också.
Jag hade en flickvän för många år sedan som såg
jättesöt ut i verkligheten, men som
Miss Piggy på bild.
Kan ha att göra hur kamerans subjektiva objektiv "tolkade verkligheten".
Handlar antagligen om optiska fel. Haka inte upp dig på sånt.
Vet att Hubble-teleskopet hade fel på sin spegel så vissa delar av universum fick helt fel proportioner.
Kan vara liknande du upplever.
Edit: Har du två speglar dubbleras felen sannolikt. Sedan kanske du använder en "förstoringsspegel" också, vilket förvärrar din upplevelse. Förstoringsspegel kallas många gånger för "sminkspegel". Så man (offret) ser sina "hemska" porer när hon sminkar sig.