Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
Lunchrast så svarar snabbt på detta. Du köper ett hus från Arne och för över 2,5 miljoner till Arnes bankkonto hos Nordea. Sedan visar det sig att Arne inte alls äger huset utan bara har lurat dig och nu har han sjappat till Thailand! Även mot hans vilja kommer du att få tillbaka dina pengar. Det kan ta lite tid och vara jobbigt, men med största sannolikhet löser det sig. Säg att du i stället hade fört över Bitcoin till Arne motsvarande 2,5 miljoner och han sedan hade dragit till Thailand, ja då är det kört. Ett tydligt konkret exempel på detta är Bernie Madoffs ponzischeme, där man lyckades återta 80% (om jag minns rätt) av alla pengar.
För det första vem köper hus i miljonklassen utan att använda mäklare?
Köper du en kaffe för 25kr så kanske man inte orkar dubbelkolla dns namnet till addressen man anget, och slarvar man så kan man kanske råka ut för bedrägeri, men det är inte värre än 25kr är borta och du får skylla dig själv. Banken ersätter dig inte om du råkar swisha 25kr till Kalle istället för lokala fiket.
Köper du en begagnad bil för 30 000, och betalar med Swish, nog fan kontrollerar du att namnet stämmer överens med den som säljer bilen till dig? Detsamma kommer du göra om du betalar samma summa med krypto, eller håller du inte med?
Köper du ett hus för 2.5 miljoner så kan du fortfarande göra detta peer to peer (om du abslout inte vill använda dig av en mäklartjänst), men du lär ju kunna ta ytterligare säkerhetsåtgärder för att försäkra dig att det blir lätt. Jag skall inte behöva namedroppa dessa förslag, du kan säkert spekulera lite själv om du tänker dig att du gjort det med Swish.
En fråga i all välmening (iom att jag antar att du är ärlig i din argumentation). Det känns som att du gått på ett och annat nigerabrev scam va?
Isf förstår jag din frågeställning kring problem att köpa ett hus som inte finns för 2.5 miljoner. Men då är problemet inte systemet utan det är din godtycklighet. Många männsiskor är godtyckliga, det går inte att komma ifrån. Men det är deras problem att jobba med, inte systemets.
Lightning transaktioner görs så att betalningsmottagare ställer ut en betalningsorder som man använder. Pengarna du skickar via den ordern KAN INTE HAMNA FEL. Det är ren matematik och vore att bryta naturlagarna för att dessa pengar skall hamna i en annan plånbok.
Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
Har du något exempel på en bedrägeriförsäkring man skaffa inom krypto? Om en sådan tjänst finns, har den högre eller lägre avgifter för motsvarande traditionella tjänster? Om det inte finns en sådan tjänst överhuvudtaget, tror du att det indikerar något?
Tack!

Har du bevis på att dessa försäkringar INTE finns?
Och vi ponerar att dom inte finns idag, så kanske inte behovet finns ännu. Har du belägg för att det är omöjligt att implementera sådana om behov uppstår i framtiden?