2022-09-02, 12:17
Medlem
DenOndaLedarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/folj-expressens-valbevakning-2022/

Bra att det kommer motreaktioner
Citera
2022-09-02, 12:18
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du beskriver nåt parallellt Sverige som inte existerar.
Varje borgerlig regering som ska bildas efter valet måste ha stöd av SD, det ger dem ett stort inflytande och det vet S.
Fast rimligen går varje skrämd SDare tillbaka till M eller L som de kom ifrån och det är därför meningslöst för vänster-blocket att svartmåla SD. Högern får lika många röster.

Den enda plan jag kan se med att S utmålar SD som nazister eller ryssälskare är efter valet, om C blir vågmästare. C verkar mest låsta vid denna stämpling och Lööf blev säkert lite glad att hon fick hjälp. Hon är annars ganska ensam om att se SD som nazist utanför extremvänstern.
Senast redigerad av Barents 2022-09-02 kl. 12:20.
Citera
2022-09-02, 12:20
Medlem
Lena Mellin menade i en intervju på Aftonbladet att detta är något SD bör tåla då dessa själv har högt tonläge gentemot regeringen.

Lena fortsätter med att SD har haft svårt att välja sida i Ukraina kriget och där ställer jag mig frågande till om det stämmer?

Är det så att SD har försökt motverka svensk bistånd ang pengar, vapen och förnödenheter till Ukraina?

I svt utfrågningen så ansåg ju Jimmy att man bör framförallt hjälpa flyktingar från just Ukraina och visa solidaritet.

Så för mig verkar det konstigt om SD skulle favorisera Ryssland/Putin.

SD har aldrig framstått att ha imperialistiska drömmar utan mer att varje nation ska ha sin suveränitet och befolkningen bör bo i sina egna länder alt i närområdet där man delar kulturella drag med varandra.

Lite som om svenskar borde behöva fly så kanske Japan eller Kina inte borde vara det första landet då vi är för olika rent kulturellt sett.
Citera
2022-09-02, 12:20
Avslutad
Citat:
Experter om attacken på SD: ”S går för långt”

Socialdemokraterna målar upp SD som ett hot mot rikets säkerhet.

En attack som ifrågasätts av säkerhetsexperter och statsvetare.
– Det är att gå för långt, säger Jan Hallenberg.

Att det var just Peter Hultqvist och Anders Ygeman som höll i den säkerhetspolitiska pressträffen förvånade Patrik Öhberg, statsvetare på Göteborgs universitetet.

– Det är ganska vågat att ha de två personer som pekades ut som ansvariga för IT-skandalen hos Transportstyrelsen 2017. Ygeman förlorade sitt jobb och Hultqvist höll på att lämna just på grund av säkerhetsfrågor. Det kanske inte är just de personerna som har förtroende i de här frågorna, säger han.

Statsvetarkollegan Peter Esaiasson säger att utspelet är ”en klassisk socialdemokratisk kampanj” för att flytta fokuset från andra frågor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mQg50O/experter-ifragasatter-s-attack-om-sd-s-koppling-till-putins-ryssland
Citera
2022-09-02, 12:25
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Haha vart har man hört detta tidigare?! Riktiga diktarurfasoner som visar sig inom S när läget börjar bli pressat.

Påminner om "korruptionsanklagelser" i Kina och Ryssland från staten
Citera
2022-09-02, 12:27
Medlem
Lawlines avatar
Sossarna är rädd nu när SD är näst störst. S bör städa upp i sina egna led först. Ljuger lika mycket som ryssen gör dom också. Folket inser nu vilka landsförrädare sossarna är. Men S är mycket bra valarbetare åt SD. Tack för det 👍.
Citera
2022-09-02, 12:29
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Fast rimligen går varje skrämd SDare tillbaka till M eller L som de kom ifrån och det är därför meningslöst för vänster-blocket att svartmåla SD. Högern får lika många röster.

Den enda plan jag kan se med att S utmålar SD som nazister eller ryssälskare är efter valet, om C blir vågmästare. C verkar mest låsta vid denna stämpling och Lööf blev säkert lite glad att hon fick hjälp. Hon är annars ganska ensam om att se SD som nazist utanför extremvänstern.

Det är till stor del väljare från S som gått till SD, både i antal och i andel. Det vet också S och det är därför de tar i från tårna när det gäller att brunsmeta SD.
Den taktiken har tidigare till viss del lyckats men nu tror jag att de flesta väljare förstår vilken nivå det här tramset ligger på.

Två ministrar som själva har skelett i garderoben när det gäller fraternisering med terroristorganisationer, kommunalpampsmygel (Hultqvist), prickning av KU i säkerhetsfrågor, fusk och mygel för att slippa lumpen (Ygeman), listan kan göras lång bara för de två tomtarna.
Citera
2022-09-02, 12:32
Medlem
Durgas avatar
Hur fn tänkte "strategerna" på Sveavägen.
Ämnet som sådant är ju helt uppåt väggarna.
Men själva framförandet , vad trodde dom att dom
signalerade i sina svarta kostymer, två FBI agenter
ute på uppdrag :-)
Det fick då i alla fall mej att tänka på Kommissarie Clouseau
i Rosa pantern.
Eller på dom där två detektiverna i Tin Tin .
Detta är obetalbart och kommer att valsa runt i olika satiriska
sammanhang för lång tid framåt.

(men jävligt skrämmande också förstås)
Citera
2022-09-02, 12:34
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Lena Mellin menade i en intervju på Aftonbladet att detta är något SD bör tåla då dessa själv har högt tonläge gentemot regeringen.

Lena fortsätter med att SD har haft svårt att välja sida i Ukraina kriget och där ställer jag mig frågande till om det stämmer?

Är det så att SD har försökt motverka svensk bistånd ang pengar, vapen och förnödenheter till Ukraina?

I svt utfrågningen så ansåg ju Jimmy att man bör framförallt hjälpa flyktingar från just Ukraina och visa solidaritet.

SD har aldrig framstått att ha imperialistiska drömmar utan mer att varje nation ska ha sin suveränitet och befolkningen bör bo i sina egna länder alt i närområdet där man delar kulturella drag med varandra.

Lite som om svenskar borde behöva fly så kanske Japan eller Kina inte borde vara det första landet då vi är för olika rent kulturellt sett.

De ljuger bara. SD har aldrig fraterniserat något vidare med Ryssland eller Putin, kanske några i marginalen gjorde det för tjugo år sedan eller nåt men knappast partiledningen eller partiet som sådant sedan inträdet i riksdagen. Nån tog tidigare i tråden upp jämförelsen med hur demokraterna försökte koppla Trump till Ryssland inför valet 2016, också det helt grundlöst. Verkar vara lite samma knep som man kör nu.
Citera
2022-09-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kullamannenn
Undrar om SVT kommer visa pressträffen med Ygeman och Hultqvist?

Aldrig och från att haft nyheten fastnålad(SVT) och med en sen tillagd 2 min video med intervjuer med "stolpskotten" har de nu släppt den i sitt flödde så den rasar ner snabbt.

Det är intressant att se hur SVT hanterar olika repportage i sitt flöde för att lyfta samt sänka olika händelser tydlig valpåverkan, SDs utspel om folkhemshus är på väg ner i flödet medan MPs utspel nu fastnålats för att ge det en possitiv "glans" vet inte om de fattar att de sakta gräver sin grav förttroendet för media blir naggat i kanten.

De som skött sig bäst idag är Expressen och Aftonbladet hur DN, SVD mfl har jag inte koll på SVT och TV4 som ju är de stora drakarna på rörligt material är klart sämst och som det verkar helt skräckslagna över att ställa S mot väggen vad som hände här.

Ekot tar upp det men hamnade långt bak bland inslagen så om någon timme är det borta och gjömt och begravet.

Väntar med spänning på P4 Extra för att se hur de tacklar dagen största fiasko..

Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-svensk-politik-och-valet-2022#:~:text=Expert%20efterlyser%20bel%C3%A4gg%20f %C3%B6r%2 0rysskopplingar
Senast redigerad av Psykbryt76 2022-09-02 kl. 12:49.
Citera
2022-09-02, 12:41
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman

Men snälla, Lena Mellin är en gammal sossetant ut i fingerspetsarna och har alltid varit S-regeringars personliga propagandakanal i AB.
Det är ren lögn såklart att SD har svårt att ta ställning i Ukrainakriget. Dessutom en riktigt illvillig lögn som är lätt att avslöja för den som bara hyfsat hänger med svensk rikspolitik.
Citera
2022-09-02, 12:51
Avslutad
S och V är dom mest Rysslandsvänligaste partierna enligt internationella studier ute i Europa.

SD är minst Rysslandsvänligt och mest motståndare till Ryssland. SD var först med att vilja skicka materiel till Ukraina. SD har i riksdagen debatterat hotet från Ryssland ända sedan 2010 när SD kom in i riksdagen, det finns massor av äldre debatter där man kan se detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in