2022-09-01, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Det lär snart inte vara så "kosher" att majna Bitcoin skulle jag tro....
Lagarde har tidigare uttryckt sitt missnöje med ""valutan"".

Vad händer när det blir förbjudet att majna, vilket det inte osannolikt blir i en nära framtid?
Vad är värdet på en valuta som inte har energin kvar den en gång använde för att majnas och inte
har ett nationellt (fiat) värde.

Det blir ju frågan..

Ja, kryptomining kanske blir förbjudet om vi får en global kommunistisk diktatur som bestämmer varje detalj i varje människas liv och övervakar alla dygnet runt.

Annars blir det nog extremt svårt att veta om folk använder sin el till att lira spel på sin dator, eller låta deras dator lösa vissa matematiska problem som hjälper Bitcoinnätverket.

Jag tycker vi förbjuder torktumlare istället, det finns faktiskt torkställningar att använda istället. Torktumlarna har ingen funktion, och drar säkert mer el än vad Bitcoin gör. Bitcoin har ju faktiskt en viktig nytta jämfört med torktumlarna!
2022-09-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, fine. Jag köper den effekten men den är högst marginell i förhållande till andra effekter som i ett sådant scenario skulle driva upp priset på Bitcoin.

Du förstår ju att i ett scenario där Bitcoin ligger till grund för så otroligt mycket handel att din effekt blir gällande, så måste efterfrågan sedan länge dragit upp priset till flera miljoner dollar per Bitcoin, eller något?

I min exempel, det är samman efterfrågan för varor som jag säljer, bara leverans tiden påverka hur mycket pengar som behövs

Pengar också har leverans tiden, om det ta en vecka för pengar att nå en utländska företag, det betyder att man behöver 8x mer pengar för att göra affärer med de

Förutsatt att det är samman aktiviteten i bitcoin handel, använda L1 behöver mycket mer bitcoin, därför gör den mer värdeful, det är emot ituition men alla koncepten som gäller pengar är så
2022-09-02, 09:23
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag kan glädja alla läsare med att jag i dag mottog paketet.

Det fungerar alltså utmärkt att köpa verkliga saker med bitcoin över lightning. 🙂
Vad köpte du? Tror ingen har påstått att det inte går att köpa saker med Bitcoin. Det går givetvis, men är en ganska obehaglig upplevelse. Lite grann som att betala fakturor med kontanter.
2022-09-02, 09:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag kan glädja alla läsare med att jag i dag mottog paketet.

Det fungerar alltså utmärkt att köpa verkliga saker med bitcoin över lightning. 🙂

Hur fungerar det med återbetalning vid öppet köp, reklamation eller dylikt? Eller om du inte hade fått paketet överhuvudtaget?

Hur vet du med 100% säkerhet att just den tilltänkta mottagaren fick pengarna och inte någon som hade råkat kapa deras hemsida?
2022-09-02, 09:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Hur fungerar det med återbetalning vid öppet köp, reklamation eller dylikt? Eller om du inte hade fått paketet överhuvudtaget?

Hur vet du med 100% säkerhet att just den tilltänkta mottagaren fick pengarna och inte någon som hade råkat kapa deras hemsida?
Skulle det vara annorlunda än om du betalat med kort? Dvs att säljaren gör ett återköp och sätter tillbaka pengarna på kontot?
2022-09-02, 09:49
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Skulle det vara annorlunda än om du betalat med kort?
Ja.
2022-09-02, 09:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Ja.
Hur?
2022-09-02, 09:55
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Hur?
Frågar du för att du verkligen är osäker på om det är enklare att få tillbaka pengar om man gjort en reversibel transaktion än om man gjort en irreversibel transaktion?
Senast redigerad av benjaminjuhlin 2022-09-02 kl. 09:59.
2022-09-02, 09:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Frågar du för att du verkligen är osäker på om det är enklare att få tillbaka pengar om man gjort än en reversibel transaktion än om man gjort en irreversibel transaktion?
Spelar du dum?

Om du swishar mig, så finns det inget du kan göra för att för att ångra den transaktionen.
Likadant när en korttransaktion gått iväg, så finns det inget du kan göra för att ångra den transaktionen.
Likadant med cash.

Du är i händerna på den du gjort transaktionen till, och ni har båda lagar och regleringar att förhålla er till om det uppstår en tvist. Dessa lagar och regleringar sätts inte ur spel bara för att transaktionen gjordes på något annat sätt än ovan exempel.

Ok?
2022-09-02, 10:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Spelar du dum?

Om du swishar mig, så finns det inget du kan göra för att för att ångra den transaktionen.
Likadant när en korttransaktion gått iväg, så finns det inget du kan göra för att ångra den transaktionen.
Likadant med cash.

Stämmer ej. Swish-transaktioner går att reversera, av olika skäl. VISA kan även göra samma sak med dina korttransaktioner.

Det är inget som nödvändigtvis kräver betalningsmottagarens medgivande.
2022-09-02, 10:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Stämmer ej. Swish-transaktioner går att reversera, av olika skäl. VISA kan även göra samma sak med dina korttransaktioner.

Det är inget som nödvändigtvis kräver betalningsmottagarens medgivande.
Det är en rätt komplicerad process att starta, och du kan inte starta den hur som helst. Vidare, hur ofta händer det?
Invändningen spelar ändå ingen roll om betalningsmottagaren skickat pengarna vidare, så poängen kvarstår.
2022-09-02, 10:09
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Spelar du dum?

Likadant med cash.

Du är i händerna på den du gjort transaktionen till, och ni har båda lagar och regleringar att förhålla er till om det uppstår en tvist. Dessa lagar och regleringar sätts inte ur spel bara för att transaktionen gjordes på något annat sätt än ovan exempel.

Ok?
Min mamma betalade för några möbler med sitt kort en gång, ett gäng trädgårdsstolar om jag minns rätt. Men fastän hon väntade och väntade kom aldrig några stolar. Så då fick hon tillbaka pengarna av sitt kortföretag. Man är långt ifrån "i händerna" på den man köpt något av när man köper inom det traditionella systemet, utan är skyddad på flera sätt. Detta är en naturlig följd av att det finns en tröghet i systemet och att alla transaktioner inte är irreversibla, vilket givetvis är otroligt riskabelt ur ett konsumentperspektiv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in