Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-31, 20:13
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du har säkert kunskaper att ifrågasätta det som skrivs. Men det som skrivs i länken är solbana, vad jag förstår.

Vad gäller din andra fråga. Gäller inte den den "europeiska servicemodulen"? Den hänger väl med länge. Jag gissade den bara släpptes att brinna upp i atmosfären. (Annars får väl vi européer den i retur i skallen )

Jag vet inte riktigt vad du vill jag ska svara på nu. En servicemodul .. hänger den inte med crew module "to the bitter end"? Den är isåfall i en bana avsedd att stabiliseras kring månen.

Det finns inga "solbanor" som du förefaller se dom. Ett objekt på väg till månen som man skiter i utan låter passera månen .. kommer tillbaka. Den är inte i bana kring jorden, eller månen, utan kring solen precis som allt vi skickar bortom jordens bana.

Det gör att den kommer återkomma för att närma sig samma bana den en gång hade, om nu jorden och månen är på samma banposition. Det kan vara detta varvet, eller om 1200 varv kring solen. Men ingenting kommer få raketsteket att tappa banhöjd än nånting aktivt.
Citera
2022-08-31, 20:16
  #266
Avstängd
wwrs avatar
Här är i alla fall svar om servicemodulen. Den separerar och brinner upp. Helt i enlighet med EU:s regler om hållbarhet och agenda 2030, får vi anta.
Citat:
- The total trip will take around 20 days, ending with a splashdown in the Pacific Ocean without the European Service Module – it separates and burns up harmlessly in the atmosphere.
https://www.eoportal.org/satellite-m...tion-mission-1
Citera
2022-08-31, 20:26
  #267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här är i alla fall svar om servicemodulen. Den separerar och brinner upp. Helt i enlighet med EU:s regler om hållbarhet och agenda 2030, får vi anta.

Så antingen hänger inte servicemodulen som vi ser den med kring månen, eller så klarar den en resa dit och tebaks. Jag ser inte att det framgår vilket i det du skrev.
Citera
2022-08-31, 21:49
  #268
Medlem
flippwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Lördag 20:17 svensk tid (2:17 PM EST), är det senaste jag hört.

Verkar stämma:
https://www.youtube.com/watch?v=CMLD...b_channel=NASA
Citera
2022-09-02, 08:35
  #269
Avstängd
wwrs avatar
Ja. Lördag kvart över åtta på kvällen och två timmar framåt, svensk tid, är uppskjutningen planerad. Den hamnar på absolut bästa sändningstid i Europa! Den modul som styr kapseln från det den lämnar jorden kallas den "europeiska servicemodulen" (ESM) eftersom Airbus och andra europeiska företag byggt den. Uppskjutningen verkar kunna bli uppmärksammad i Europa.

Här är en kort beskrivning av uppskjutningen. Det står att SLS tidigare använt ryska motorer, men det är fel och gäller ULA. Tack för påpekandet.

(FB) Artemis. Det nya månprogrammet.

Jag kanske inte hinner diskutera innehållet så mycket men komplettera och korrigera v.b. gärna så vi får så mycket information som möjligt runt Artemis 1 i tråden.

Kapseln använder alltså avancerade manövrer nära månen (bara 100 km) för att spara bränsle när den går in och ut ur bana runt månen. Den helt enkelt stjäl lite av månens rörelse för att öka eller minska sin egen hastighet. Vad jag förstår stryker man även nära månen dag 6 (samt vid hemfärd) för att utnyttja att raketmotorer fungerar effektivare vid hög hastighet. Här finns bra förklaringar.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gravity_assist
Bra bild för den som, liksom jag, funderat över hur slungorna fungerar.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oberth_effect

Slungorna kommer förmodligen att generera en del g-krafter som spelar in när man senare flyger med besättning. Vid återinträde kommer upp till 9g att genereras jämfört med kanske 3 för en hemfärd från rymdstationen.

Det lite tråkiga med Artemis är att projektet verkar vara rasistiskt. Jag har försökt kolla lite på Twitter och Quora och kommer t.v. inte till annan slutsats än att man har rensat ut alla vita män ur team Artemis. Det låter helt ofattbart, man kan undra om man verkligen förstått rätt. Så här skriver NASA:s officiella Twitter:
Citat:
NASA Artemis
@NASAArtemis
With #Artemis, @NASA will land the first woman and first person of color on the Moon. Take the next giant leap with us.
https://twitter.com/NASAArtemis

Man verkar alltså ha rensat ut de vita männen ur Team Artemis. Teamet har beskrivits ha 18 astronauter. Vår egen svensk-amerikansk-irakisk-israelisk-judiska Jessica Meir är en av dem. Men vad jag kan förstå har NASA redan bestämt att de vita männen inte är kandidater för att besöka månen. Ett grovt rasistiskt påhopp, utan tvekan, enligt min uppfattning.

Team Artemis:
https://pbs.twimg.com/media/EptuRlZW...pg&name=medium
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-02 kl. 08:51.
Citera
2022-09-02, 08:47
  #270
Avstängd
Är skyltdockorna med sensorerna med på denna resan, eller är det nästa uppskjutning dom ska vara med på?
Citera
2022-09-02, 09:49
  #271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Är skyltdockorna med sensorerna med på denna resan, eller är det nästa uppskjutning dom ska vara med på?

Såvitt jag vet ska de vara med på den här färden. Planen är att ha människor ombord nästa gång.
Citera
2022-09-02, 09:53
  #272
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Såvitt jag vet ska de vara med på den här färden. Planen är att ha människor ombord nästa gång.
Tack för svar, detta ska bli spännande!
Citera
2022-09-02, 18:29
  #273
Medlem
Man har fått go för uppskjutningen Artemis I kl 20:17 på kvällen i morgon och det är ju en mycket bra tid för att kunna följa det.

Jag sätter själv på NASA LIVE ungefär 19:30 på kvällen.

Väderutsikterna var först ganska dåliga, 40% chans att komma iväg, men det har förbättrats till 60%.

Detta är viktigt för framtiden, att man kör både oldstyle genom NASA och att SpaceX sedan tar det verkliga skuttet i rymdfarten.

Orion-kapseln skall kunna användas även "beyound" alltså den kan användas till djuprymdfärder åtminstone till näraliggande asteroider. Mars tvivlar jag på. För den utvecklingen behövs SpaceX:s Starship.
Citera
2022-09-02, 21:51
  #274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ett grovt rasistiskt påhopp, utan tvekan, enligt min uppfattning.

All form av särbehandling pga hudpigment är fel. Om det istället beror på kultur eller religion, kör i vind men motivera sakligt.

I det här fallet är det väl dock bara att acceptera, man kan om inte annat säga att vi har alla lite att göra upp med. Men det får inte sätta nån slags mall .. efter detta anser jag att min första mening måste gälla.
Citera
2022-09-03, 01:02
  #275
Medlem
Kommer man att kunna se uppskjutet från Sverige eller vilken bana kommer raketen att ta? Finns det någon karta där man kan se detta?
Citera
2022-09-03, 09:02
  #276
Avstängd
wwrs avatar
Det blir i alla fall en riktig resa för kvinnan och de resterande icke-vita männen i team Artemis när man i nästa uppskjutning använder verkliga människor och inte bara "moonequins". Först petas kapseln upp i en omloppsbana som för den mot månen. När kapseln sedan sugs in av månens dragningskraft kopplar man på motorn och utför en "powered fly by" bara 100 km från månens yta för att hamna i omloppsbana. Samma vid hemresan. Det kanske kan uppstå vissa g-krafter den gången verkliga astronauter deltar, skulle jag gissa. Eftersom månen är mindre än jorden så ligger omloppsbanan närmare. Om det blir lika dramatiskt som när Bruce Willis utförde samma manöver är dock tveksamt.

https://www.youtube.com/watch?v=X_8ILn5kdBo

Var kapseln kan hamna om man tajmar fel har diskuteras. Blir det i omloppsbana runt månen och jorden, runt solen eller t.o.m. utanför solsystemet kan nog diskuteras. I vilket fall gäller det att komma tillbaka till jorden mycket exakt, m.h.a. finjusteringar. Man måste träffa atmosfären i exakt rätt vinkel. För tunt och man missar jorden. Går man rakt på jorden blir uppbromsningen för häftig och kapseln brinner upp. Det blir ändå 9 g att jämöra med 3 g vid en vanlig returresa från rymdstationen har det stått. Dragon kommer tillbaka med ungefär 7.5 km/s och Artemis med 11.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-03 kl. 09:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback