2022-09-01, 08:03
  #207589
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Så sönderbombande militärbas på Krim.



Mjo, du har ju rätt till din tro, enligt de som kan se baserna har Putin övergivit dem. Eller ja, tagit hem de flygen som inte blev skrot.
Jo, det har ju ont om baser och flygplan. Det känner väl alla till.
Citera
2022-09-01, 08:05
  #207590
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du kan väl i alla fall berätta mer om de ”avgörande militära segern” för Ryssland som du förutspådde häromveckan?

Vad består den av, att man klarar att behålla Kherson?
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Jag tänker berätta mer vad en avgörande militär seger för Ryssland kommer att innebära.

Vid något tillfälle ska jag spekulera över det.
Citera
2022-09-01, 08:05
  #207591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ge upp!? Ha, efter att ha kämpat så målmedvetet mot den mest brutala makten i månader.

Då blir det för ryssen att mörda väldigt många, viket såklart är tekniskt möjligt.

Tror på ett Korea-läge med en hårdbevakad gräns någonstans i Ukraina.
Det har dödats väldigt få civila i det här kriget (relativt antalet stupade ukrainska soldater) jämfört med vid USA:s härjningar i t ex Irak eller Vietnam.
Citera
2022-09-01, 08:05
  #207592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Svar: ja!

Eller, jag tror nog att det blir överbefälhavarens roll efter att Zelensky avsatts/flytt/avrättats.

Varför skulle Ukraina ge upp mot de ryska kackerlackorna? Du har hävdat denna tes i ett kvartal nu bäste RetardTodo.
Citera
2022-09-01, 08:08
  #207593
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Följ UK MoD:s Twitter så får du reda på det mesta.

Du får åtminstone ett gott skratt varje morgon garanterat:

https://twitter.com/defencehq
Ja hittade inget där om nån hjärtattack efter han fått sparken?

Du sitter väl inte och drar saker ur röven?
Citera
2022-09-01, 08:12
  #207594
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det har dödats väldigt få civila i det här kriget (relativt antalet stupade ukrainska soldater) jämfört med vid USA:s härjningar i t ex Irak eller Vietnam.

Men du 'jämfört med USA'-apan, har du några andra argument? Du tycks vara svag för den ryska världen, är du inte imponerad av hur ryssen etniskt rensar sitt tilltänkta lebensraum?
Citera
2022-09-01, 08:12
  #207595
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu var det du som tydligt deklarerade att Ryssland inte skulle få problem med sina jordbruksmaskiner.
Vilket du backar från????
Men uppenbarligen är det din argumentationsteknik byggd på att när du blir överbevisad flyttar du målstolparna. Vilkar verkar vara typiskt för ni som beundrar Putin.

Givetvis kan de kompensera den mekaniserade jordbruket med tillförsel av manuell arbetskraft.
Nu är detta inte enbart relaterat till Jordbruket utan till många områden, så frågeställningen blir hur arbetskraften(Dvs. innvånarna) kommer att acceptera de nya levnadsförhållanden.
På samma sett som vi i väst påveras , men min uppfattning är att anpassningen för väst kommer att bli mindre och mindre långvarig jämfört med vad som kommer att ske i Ryssland.
Så här:

Jordbruk är ingen högteknologisk verksamhet. Eller snarare, det behövs ingen spjutspetsteknologi för att driva det. Inte ens modern krigsföring är det. Kryssningsrobotar har funnits med i flera decennier även i Ryssland. En stat som förlitar sig på det senaste på det området blir enormt sårbar. Så jag tror inte att Ryssland har några problem med att producera det man behöver vare sig för militären eller jordbruket. Kan man bygga stridsvagnar kan man få ihop traktorer och skördetröskor.

Och precis igår läste jag om att man öppnar en traktorfabrik i Ryssland som ska producera tusentals traktorer och skördetröskor. Jag är helt övertygad om att man kommer att lyckas med det.

En sak som många inte vet är att GMO är förbjudet i Ryssland. Jag tror inte det ligger några ideologiska skäl bakom det. Man vill helt enkelt inte bli beroende av multinationella bolag på området.
Citera
2022-09-01, 08:14
  #207596
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Man blir mer och mer nyfiken på din förutspådda ”avgörande ryska militära seger” som enligt dig definieras av att motståndaren ger upp och lagt ner vapnen:
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Vad är det som enligt dig tyder på att Ukraina tänker ge upp, och när sker denna seger för Ryssland, 2023? 2024?
Att man snart står utan en armé med några förutsättningar till framgångar kanske.
Citera
2022-09-01, 08:15
  #207597
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Så här:

Jordbruk är ingen högteknologisk verksamhet. Eller snarare, det behövs ingen spjutspetsteknologi för att driva det. Inte ens modern krigsföring är det. Kryssningsrobotar har funnits med i flera decennier även i Ryssland. En stat som förlitar sig på det senaste på det området blir enormt sårbar. Så jag tror inte att Ryssland har några problem med att producera det man behöver vare sig för militären eller jordbruket. Kan man bygga stridsvagnar kan man få ihop traktorer och skördetröskor.

Och precis igår läste jag om att man öppnar en traktorfabrik i Ryssland som ska producera tusentals traktorer och skördetröskor. Jag är helt övertygad om att man kommer att lyckas med det.

En sak som många inte vet är att GMO är förbjudet i Ryssland. Jag tror inte det ligger några ideologiska skäl bakom det. Man vill helt enkelt inte bli beroende av multinationella bolag på området.

Om man vill föda en stor befolkning så är jordbruk högteknologiskt, om man vill vinna moderna krig då är krigföring högteknologisk.

Vill man leva i en miserabel rysk värld och misslyckas militärt konsekvent, då kan man köra i hundra år gamla hjulspår.
Citera
2022-09-01, 08:18
  #207598
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, propagandakriget och det militära kriget är ju två helt olika saker, även om Kiev med benägen hjälp av väst försöker få det att se ut som samma sak. Och för propagandan är det naturligtvis superviktigt för Kiev att framställa det som att man nu går ut i en stor offensiv och ska kasta tillbaka ryssen - precis som Zelensky sade i tv häromdan.

Lokal offensiv, skulle jag nog kalla det.

Jag vet inte hur du, då, benämner den rySSka "offensiven" i östra Ukraina. För sedan 2 månader tillbaka går det, mycket, mycket långsamt där, några hundra meter om dagen, och det endast på små frontavsnitt.

Jag skulle säga att: Rycker de ukrainska styrkorna fram snabbare än 2 km om dagen i söder så får det betecknas som en framgång, speciellt som de rySSka styrkorna nu är.
avreglade ifrån sitt underhåll.

Båda bedriver alltså "WW1 krigföring" som det såg ut på västfronten, fast med modernare krigsmaterial. Ryssland krigar som Plumer i belgiska Passendal "grabb and bite" i öster. Om ukraina krigar som de allierade gjorde på västfronten andra halvan av 1918, fast i södra Ukraina, så är det, i alla fall bättre än RySSland, och ett slags embryo till modern msnöverkrigföring.

Men det kommer att ta minst 10 år för Ukraina att, till fullo, just behärska modern manöverkrigföring, hur gärna jag än skulle vilja att de behärskade det redan nu. Den ryska cancersvulsten verkar inte alls behärska det. För deras del handlar de bara om att, med hjälp av en enorm eldkraft lägga allt, inklusive civila mål, i eld och aska, för att sedan rycka fram över ruinerna.

Slava Ukraini!
Citera
2022-09-01, 08:26
  #207599
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ja då förstår du öht inte vad du läser

Att man lyckats odla något och att man lyckas skörda något är två olika saker . Du kan vara lugn du kommer att förstå vad sanktionerna medför för konsekvenser . Livet i St Petersburg och Moskva kommer i högsta grad påverkas till det sämre .
Jo, sanktionerna kommer att ha effekt.

Nästa år hoppas vi alla på i alla fall!

Och Europa har löst gaskrisen. Vi kommer helt enkelt att köpa rysk gas via Kina:

https://www.zerohedge.com/markets/china-aggressively-reselling-russian-gas-europe
Citera
2022-09-01, 08:29
  #207600
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ge upp!? Ha, efter att ha kämpat så målmedvetet mot den mest brutala makten i månader.

Då blir det för ryssen att mörda väldigt många, viket såklart är tekniskt möjligt.

Tror på ett Korea-läge med en hårdbevakad gräns någonstans i Ukraina.
Det tror man nog bara om man bor i en liberal bubbla där man konsumerar DN och CNN.

Jag tror att något kommer att ske under den närmaste tiden.

Först ska bara Kiev genomföra en ny offensiv runt Kharkiv.

Om man får tro rykten på pro-ukrainska Twitter och Telegram.

Kherson var bara en skenmanöver!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in