Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Ja, propagandakriget och det militära kriget är ju två helt olika saker, även om Kiev med benägen hjälp av väst försöker få det att se ut som samma sak. Och för propagandan är det naturligtvis superviktigt för Kiev att framställa det som att man nu går ut i en stor offensiv och ska kasta tillbaka ryssen - precis som Zelensky sade i tv häromdan.
Lokal offensiv, skulle jag nog kalla det.
Jag vet inte hur du, då, benämner den rySSka "offensiven" i östra Ukraina. För sedan 2 månader tillbaka går det, mycket, mycket långsamt där, några hundra meter om dagen, och det endast på små frontavsnitt.
Jag skulle säga att: Rycker de ukrainska styrkorna fram snabbare än 2 km om dagen i söder så får det betecknas som en framgång, speciellt som de rySSka styrkorna nu är.
avreglade ifrån sitt underhåll.
Båda bedriver alltså "WW1 krigföring" som det såg ut på västfronten, fast med modernare krigsmaterial. Ryssland krigar som Plumer i belgiska Passendal "grabb and bite" i öster. Om ukraina krigar som de allierade gjorde på västfronten andra halvan av 1918, fast i södra Ukraina, så är det, i alla fall bättre än RySSland, och ett slags embryo till modern msnöverkrigföring.
Men det kommer att ta minst 10 år för Ukraina att, till fullo, just behärska modern manöverkrigföring, hur gärna jag än skulle vilja att de behärskade det redan nu. Den ryska cancersvulsten verkar inte alls behärska det. För deras del handlar de bara om att, med hjälp av en enorm eldkraft lägga allt, inklusive civila mål, i eld och aska, för att sedan rycka fram över ruinerna.
Slava Ukraini!