2022-08-31, 10:57
Medlem
I Zaporozhzhia ska ryssarna skicka in kriminella fascistlärare för att hjärntvätta barn.
Lärarna i Zaporozhzhia vill inte samarbeta med mördarryssarna.

https://mobile.twitter.com/den_kazansky/status/1564875625281757186
Citera
2022-08-31, 10:58
Medlem
Biden är en mycket ansvarslös människa som inte sätter in flygvapnet mot mördarryssarna i Ukraina.
Citera
2022-08-31, 11:03
Medlem
raskenss avatar
110000döda civila i Mariupol. Nu är dom uppe i ohyggliga dödssiffror.

https://www.5.ua/regiony/u-mariupoli-zadokumentovano-87-tysiach-zahyblykh-ale-tsyfra-ne-ostatochna-zmi-286225.html
Citera
2022-08-31, 11:06
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Så du tror att Varberg energi har missat att dessa två situationer löser sig, eller bara varnar för worst case, att det inte löser sig.

För mig låter det som "bortförklaringar" för att folk inte ska gå i panik. Men man måste studera dessa marknader för att kunna veta. Någon som gjort det?

Jag tror också ett mer normalt hus kommer få ett annat pris. En normal villa har dec - feb en förbrukning på ca 2-3000KWh/månad. Vid 10kr/KWh kommer de ha en månadskostnad på 20-30.000:-/mån för elen.

Jag är inte närmare bekant med Varberg Energi, men jag gissar att de bara varnar för ett worst-case scenario som har rätt liten risk att slå in.

Och, som jag nämnde, det är inte främst Ryssland som styr europeiska elpriser utan det är européerna själva. Det kan förstås finnas intressen som vill skylla detta på Ryssland (Ryssland själva om inte annat, de gillar att överdriva sin egen betydelse för världen, men också misslyckade europeiska politiker) men det kommer garanterat att finnas motintressen som är beredda att mota bort den typen av argument.

Problemet är ett helt annat i Tyskland och andra kontinentala länder där de värmer fastigheter med gas. Blir det en kall vinter kan de ställas inför valet att frysa eller stänga ned betydande delar av sin industri. Men jag har mycket svårt att se hur det skulle gynna Rysslands sak. Terror brukar sällan fungera och allmänheten tycker definitivt inte om att ge efter för utpressning. Om något misstänker jag att ett sådant scenario skulle stärka antipatierna mot Ryssland och indirekt stödet för Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
110000döda civila i Mariupol. Nu är dom uppe i ohyggliga dödssiffror.

https://www.5.ua/regiony/u-mariupoli-zadokumentovano-87-tysiach-zahyblykh-ale-tsyfra-ne-ostatochna-zmi-286225.html

Ingen större risk att de siffrorna stämmer. Mariupol hade drygt 400 000 invånare innan kriget. En fjärdedel av dem har knappast strukit med. Och oavsett har ukrainska källor ingen möjlighet att utreda sådana saker eftersom de inte har någon tillgång till Mariupol.
Citera
2022-08-31, 11:06
Medlem
Citat:
Rysstrollet Varberg Energi varnar sina kunder:
Sätt av en buffert på 50 000 kr i vinter. Ni kan få elräkningar på 40 000 kr/månad.

https://www.expressen.se/nyheter/elbolagets-uppmaning--buffert-pa-50-000-kronor/

Hur många i Varberg tycker det är värt att betala 40 000 kr i månaden för Ukraina? Diskutera i grupper.
Höga elräkningar och Ukraina är i grunden två helt skilda saker. Och ingen vanlig svensson kommer ändå få betala 40.000 kr för en månads elförbrukning så det scenariot kan vi glömma. Men Ukraina glömmer vi givetvis inte utan kommer fortsatt stödja,det tjänar vi på flerdubbelt över tid. Så det efterblivna Rysslands krig mot Europa får faktiskt kosta lite bekvämlighet då belöningen ju blir ett oberoende av rysk energi det även om import säkert kommer förekomma ändå i politiskt hanterbara kvantiteter då fattiga ryssen vill ju exportera sin energi trots allt.

Nu vet vi dessutom att det finns ingen billig rysk gas, det var en skimär eller ett naivt önsketänkande som nu spruckit. Rysk gas är faktiskt svindyr för väst när allt blir inbakad i notan vi måste betala till Putin.

Men varför skulle just Varbergsborna drabbas värre?
Citera
2022-08-31, 11:18
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ajaj, ännu ett fall av vårdslös rökning

https://liveuamap.com/en/2022/31-august-big-warehouse-caught-fire-in-krasnogrvardeyskoe

Eller så är det Bavovnyatko igen
Citera
2022-08-31, 11:23
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Tycker det räcker med att studera rysk spannmålsproduktion idag och utvecklingen de senaste åren.

Ja då förstår du öht inte vad du läser

Att man lyckats odla något och att man lyckas skörda något är två olika saker . Du kan vara lugn du kommer att förstå vad sanktionerna medför för konsekvenser . Livet i St Petersburg och Moskva kommer i högsta grad påverkas till det sämre .
Citera
2022-08-31, 11:27
Medlem
Citat:
Det är möjligt, men om vi diskuterar ukraina-kriget så är frågan specifikt: Bör vi stödja Ukraina? (genom att betala elpris).
Ja.
det är småpengar i samanhanget.

Citat:
Vad händer i kriget om detta elpris händer?

troligtvis en ökning av stödet och större inssatser för att avsluta kriget. (det har ju redan eskalerat till den nivån, dvs nya brigader utbildas i västländer, mer komplex förmåga innebär mer komplext materiell)

Citat:
Och jag tror att det är fakta att om handelskriget slutar, så sjunker elpriserna till kanske 10-20% över förra årets räkning max.

tror jag inte, variationen i elpriserna påverkas av andra faktorer i långtstörre utsträkning än kriget .

titta på elområde 1 tex. lite vatten i dammarna (tex) är en långt större faktor än något krig, men visst , krig hjälper ju inte till oavsett.
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/prishistorik/
Citera
2022-08-31, 11:29
Medlem
raskenss avatar
USA har nu skickat en miljon 155mm granater.

https://www.wsj.com/articles/ukraine-war-depleting-u-s-ammunition-stockpiles-sparking-pentagon-concern-11661792188
Citera
2022-08-31, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
USA har nu skickat en miljon 155mm granater.

https://www.wsj.com/articles/ukraine-war-depleting-u-s-ammunition-stockpiles-sparking-pentagon-concern-11661792188

Ja, Nato har slut snart, och ingen möjlighet att producera i större antal.

Även om Ukrainas uppblåsta siffror skulle vara sanna har det alltså krävts 20 st 155 mm granater för varje utslagen ryss. Undrar om inte det kan vara världsrekord? Vilken sida är det som mobbar åkrar egentligen?
Senast redigerad av Manskahahusvagn 2022-08-31 kl. 11:56.
Citera
2022-08-31, 11:43
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Det är möjligt, men om vi diskuterar ukraina-kriget så är frågan specifikt: Bör vi stödja Ukraina? (genom att betala elpris). Vad händer i kriget om detta elpris händer? Och jag tror att det är fakta att om handelskriget slutar, så sjunker elpriserna till kanske 10-20% över förra årets räkning max.

Det är inte fakta att elpriserna kollapsar om kriget tar slut. Just nu är det augusti. EU producerar bara små mängder el från gas just nu (typ 10-15% av totala produktionen och mest koncentrerat till Sydeuropa (förra året i augusti kom 18% av EUs elkraft från gas, men den siffran är definitivt lägre i år)).

Nuvarande elpriset är, som jag nämnde, mest en effekt av att EUs största elexportör, Frankrike, för närvarande är en stor nettoimportör av el. Det stökar till hela elmarknaden.

Riktigt hur det blir till vintern kan man förstås inte veta men som jag också nämnde i tidigare inlägg så har jag svårt att se att utpressning skulle vara ett särskilt effektivt sätt att påverka opinionen på. Sådan fientlighet utifrån brukar snarare ena ett folk än demoralisera det. Det är bara att titta på Ryssland som lider väldigt mycket mer av sanktioner än EU. Den ryska ekonomin tar stryk men den ryska opinionen verkar opåverkad eller till och med uppeggad av det. Vi kan nog räkna med ett liknande utfall i Europa.
Citera
2022-08-31, 11:44
Medlem
psychicsailors avatar
Här är rysstrollens analys f ö: "Låt oss börja med ekonomin. Så som marknaden prissätter vinterns elpriser så får man räkna med ett rörligt elpris som är 3-4 gånger så högt som förra vintern (åtminstone i södra Sverige). För er som har ett rörligt avtal så innebär detta att om ni då hade enstaka månadsfakturor på 5.000 – 10.000 kr så lär motsvarande faktura denna vinter ligga på i storleksordningen 15.000 – 40.000 kr. För att inte hamna i ett hopplöst läge när vinterns elräkningar dimper ner brevlådan/inboxen så bör därför den genomsnittliga villaägaren redan nu sätta av en buffert på cirka 50.000 kr. Har man inte den möjligheten så är det en bra idé att börja prata med sin bank redan nu."

Elskatt för 2022: 36,0 öre/kWh
moms: 25%.

Historiskt elpris: 0.5 SEK per kWh. ( https://www.nyteknik.se/energi/elrakningen-i-december-uppemot-4-000-kronor-dyrare-7026936 ). Prispeak på 4 kr (tror bara det var en spik i någon dag?)
Normal vinter-elräning: 1000-2000 SEK.

Normal villa: 2-3000 Kwh/mån.
vanlig spekulation på sociala medier: 8-10 kr. Har inte orkat kolla på elterminerna som löser i december.
8 kr: I så fall betalar en privatperson 5,7 i rått elpris. 2,3 SEK är statens kaka.

Staten kan antingen subventionera och ge "negativ skatt". Allt över 50 öre skulle dock vara en enorm kostnad för samhället som det inte klarar utan andra systemproblem(mitt antagande). Så best case scenario är 2.8 kr subvention, dvs ett elpris på 5.2 SEK. Det blir då ett elpris på 5*2 = 10 000 -15 000 SEK per månad för ett normalt hushåll, subvenionerat. Dvs en merkostnad på 8000-13000 SEK. På 3 vintermånader 24 000-39 000 SEK efter subventioner.

Möjlig svaghet i denna beräkning. Ingen vet vad medelvärdet på elpriset blir. Men marknaden verkar prisa in denna möjlighet, och vi är antagligen inte smartare än marknaden. Den diskonterar antagligen in några procents chans för fred just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in