2022-08-31, 12:18
Medlem
Madagascars avatar
Jag vill inte bara raljera... Jag är nyfiken. När börjar miljöpartisterna ångra sig? Finns det exempel på miljöpartister som uttryckligen ångrat sig?

De måste ju nu ha förstått skillnaden på intermittent kraft och planerbar kraft. De måste ju se att fossil kraft täcker upp när man stänger ner kärnkraft. Och de kan ju inte bara vara glada över de extrema priserna vi har just nu. Folk tvingas betala ockerpriser medan ett fåtal täljer guld. Och de extremhöga elpriserna gör att elbilar blir oekonomiska i förhållande till fossildrivna.
Citera
2022-08-31, 12:19
Avslutad
Aldrig,

Pratar du med en miljöpartist är dessa priser bara bra, och det får gärna bli dyrare eftersom de då tror att Sverige kommer skynda fram alternativa elkällor.
Citera
2022-08-31, 12:21
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag vill inte bara raljera... Jag är nyfiken. När börjar miljöpartisterna ångra sig? Finns det exempel på miljöpartister som uttryckligen ångrat sig?

De måste ju nu ha förstått skillnaden på intermittent kraft och planerbar kraft. De måste ju se att fossil kraft täcker upp när man stänger ner kärnkraft. Och de kan ju inte bara vara glada över de extrema priserna vi har just nu. Folk tvingas betala ockerpriser medan ett fåtal täljer guld. Och de extremhöga elpriserna gör att elbilar blir oekonomiska i förhållande till fossildrivna.
MP kommer aldrig tala om att dom ångrar att dom och makt.a lena Andersson kör Sverige tillbaka 100 år i tiden med fattigdom och elende
Citera
2022-08-31, 12:28
Avslutad
De gör bara det de har fått betalt för att göra, varför skulle de ångra sig?
Citera
2022-08-31, 12:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Aldrig,
Detta. Dom ändrar sig inte, någonsin. Den tyska miljöministern uttalade sig nyligen att lite kyla & svält är det värt föra att lösa "klimatkrisen". Samma sak kommer MP att säga. Även om medelklassen totalt utraderas pga prishöjningarna så kommer MP ändå att anse att det är värt det. Även om 10 000 pers fryser ihjäl så kommer MP att säga att det är värt det.
Citera
2022-08-31, 12:37
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Problemet med systemet vi har i EU är att även om vi producerade ännu mer el i sverige så skulle det exporteras till höga priser. Det är övriga EU som har brist på el, inte Sverige.

Jag gillar inte V på något sätt men deras förslag om sverigepriser är sympatiskt och något som helt klart lär dra röster.
Citera
2022-08-31, 12:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
MP kommer aldrig tala om att dom ångrar att dom och makt.a lena Andersson kör Sverige tillbaka 100 år i tiden med fattigdom och elende
Man tycker ju att de borde finnas någon slags variation i det miljöpartistiska lägret. De kan ju inte ha föreställt sig dagens skenande elpriser. Det finns ju många miljöpartister som vurmar för landsbygden. Om elen till luftvärmepumpen och elbilen blir svindyr måste ju det finnas någon som åtminstone lite ångrar sig...
Citera
2022-08-31, 12:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Problemet med systemet vi har i EU är att även om vi producerade ännu mer el i sverige så skulle det exporteras till höga priser. Det är övriga EU som har brist på el, inte Sverige.

Jag gillar inte V på något sätt men deras förslag om sverigepriser är sympatiskt och något som helt klart lär dra röster.
Du har fel. Ökad produktion av planerbar kärnkraftsel i Sverige (och EU) leder till lägre priser. Åtminstone när genomsnittspriset ligger över 2 kronor vilket det gör nu... Minskad produktion av kärnkraftsel leder omvänt till ökade priser.

Jag är också intresserad av V:s förslag, men det hör inte hemma i den här tråden.
Senast redigerad av Madagascar 2022-08-31 kl. 12:53.
Citera
2022-08-31, 12:51
Medlem
f30malmos avatar
Läste nyss en tråd på familjeliv där miljökämpar pratade om bland annat elpriserna.

Där fanns citat som: "Jag hoppas värden installerar lampor i trappen/utebelysning som tänds när någon närmar sig eller går in. Helt onödigt att det ska vara upplyst från skymning till gryning under den mörkaste tiden på året under situationer som den här."

"Gemensam tvättstuga nyttjar jag. Där kunde man göra så att den som nyttjar tvättstugan mer än 2 ggr/mån får betala en avgift, och avgift för den som tvättar i över 60 grader, skulle minska okynnestvättningen.
Värme är svårt att göra något åt, möjligen att värden kunde sänka någon grad eller två."

"Har tänt värmeljus i fönstren idag. Funkar alldeles utmärkt istället för lampor. Mysigare också!"

Pensionärer med egna hus tycker de är gnälliga för de inte flyttar och nöjer sig med en hyrestvåa.

Ingen som helst kritik till vad som skapat detta och var det kommer att leda, de tycker att det är en bra utveckling. Vi borde ha planerat för det enligt dessa.
Citera
2022-08-31, 12:53
Moderator
Ancistruss avatar
Jag tror faktiskt inte det finns någon punkt där de skulle ångra det.

Då de uppfattar att jorden håller på att gå under och därmed hela mänskligheten är nog t.o.m. en mindre mängd döda människor att föredra.

Men deras tanke är vad jag förstått att med högre elpriser kommer andra lösningar bli lönsamma, t.ex. vindkraft och solceller, och därför komma att ersätta kärnkraft och fossila bränslen.

Om jag nu förstått dem rätt vill säga.
Citera
2022-08-31, 13:00
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Aldrig,

Pratar du med en miljöpartist är dessa priser bara bra, och det får gärna bli dyrare eftersom de då tror att Sverige kommer skynda fram alternativa elkällor.

Det är ju helt idiotiskt tänkt att höga elpriser skulle vara gynnsamt för miljön och klimatet. Det vi istället behöver satsa på, är att producera stora mängder miljövänlig el till lågt pris. När vi låter den miljövänliga elen flöda, så stimulerar det en utveckling till att låta el ersätta fossila bränslen.

Miljöpartiets strategi gör bara att vi blir ännu mer beroende av fossila bränslen.
Citera
2022-08-31, 13:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror faktiskt inte det finns någon punkt där de skulle ångra det.

Då de uppfattar att jorden håller på att gå under och därmed hela mänskligheten är nog t.o.m. en mindre mängd döda människor att föredra.

Samtidigt så driver Miljöpartiet en politik som går ut på att öka mängden människor i hög fart.

Befolkningsökningen är motorn bakom alla miljöproblem, inklusive utsläpp av koldioxid. Miljöpartiet har den sämsta tänkbara politiken för miljön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in