2022-08-30, 13:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Är bilen leasad eller finansierad med återtagningskrav gäller vissa regler kontra andra.

Har fordonet leasingspärr så går den inte att sälja eller hamna på KFM's auktion innan
leasingen lösts.
Är fordonet värt 100.000 kr och restskulden 20.000 kr får KFM lösa bilen för att få loss
resterande 80.000 kr
Citera
2022-08-30, 14:00
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-erik
Det som vore absurt är ju om det är som du TROR att det är... En gäldenär kan isåfall äga hur många bilar som helst utan att fogden kan röra dom. Bara skriva dom på morsan eller något...

Så sjukt många okunniga personer här inne som chansar sina svar hejvilt.

Om fogden bedömer att en person är brukare av en bil kan den utmätas, oavsett vem som står skriven på bilen.

Så du menar att fogdens bedömning trumfar äganderätten?
Kanske i Nordkorea, men inte i Sverige.
Citera
2022-08-30, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Så du menar att fogdens bedömning trumfar äganderätten?
Kanske i Nordkorea, men inte i Sverige.

Om det bedöms som "skenägande" ja.
Dvs om jag har en bil. Jag får massa skulder och skriver över bilen på annan person. Jag fortsätter att använda den dagligen och bilen är i min besittning. I sådant och liknande fall så kan KFM göra bedömningen att den faktiska ägaren är jag och inte den bilen står skriven på och utmäta den.
Man kan överklaga utmätningen.
Att en annan person står skriven som ägare räcker inte om du har bilen i din besittning.

Här har du en artikel i ämnet
Citera
2022-08-31, 08:00
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om det bedöms som "skenägande" ja.
Dvs om jag har en bil. Jag får massa skulder och skriver över bilen på annan person. Jag fortsätter att använda den dagligen och bilen är i min besittning. I sådant och liknande fall så kan KFM göra bedömningen att den faktiska ägaren är jag och inte den bilen står skriven på och utmäta den.
Man kan överklaga utmätningen.
Att en annan person står skriven som ägare räcker inte om du har bilen i din besittning.

Här har du en artikel i ämnet

Ja, det är klart. Men det är inte samma sak som att säga att det inte spelar någon roll vem som äger bilen. Många som skriver här verkar tro att fogden kan mäta ut en bil så fort gäldenären satt sig bakom ratten.
Citera
2022-08-31, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Tycker att det är märkligt att kronofogden kan sälja en bil som står skriven på någon annan.. Men enligt många i tråden så kan dom det.

Bryr dom sig enbart om det är en "dyr" bil eller säljer dom en bil som är värd 5k också?

De bryr sig om gamla bilar med. Mitt ex kompis köpte en rätt fräsch bil på exekutiv auktion för 12000 kronor. Inget flådigt så men den var nog värd tre gånger så mycket.
Citera
2023-11-07, 23:39
Medlem
Vet någon vad som gäller om jag kör min pappas bil och han sitter med i bilen. Det är hans bil, den har alltid stått i garage hos min pappa och servats nära honom. Jag bor inte hos min pappa. Kan de ändå utmäta bilen för mina skulder?
Citera
2023-11-08, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 444LIMITLESS
Vet någon vad som gäller om jag kör min pappas bil och han sitter med i bilen. Det är hans bil, den har alltid stått i garage hos min pappa och servats nära honom. Jag bor inte hos min pappa. Kan de ändå utmäta bilen för mina skulder?

Om du inte har några skulder hos KFM så är det lugnt.
Citera
2023-11-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Om du inte har några skulder hos KFM så är det lugnt.
Om jag har skulder hos KFM?
Citera
2023-11-09, 12:13
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ja, det är klart. Men det är inte samma sak som att säga att det inte spelar någon roll vem som äger bilen. Många som skriver här verkar tro att fogden kan mäta ut en bil så fort gäldenären satt sig bakom ratten.

Det här är den korrekta uppfattningen. Enligt KFM kan den utmätas från den som har den i sin besittning, som de kallar det, dvs från den som sitter i förarsätet och förfogar över nycklar.
Vem som "äger" bilen på pappret verkar mindre betydelsefullt nu för tiden, möjligen pga de utbredda problemen med sk. bilmålvakter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/tre-fragor-darfor-struntar-fogden-i-vem-som-ager-bilen--j7rbag
Citera
2023-11-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detendasvartafaret
Dom kanske kan ta bilen temporärt om dom kommer hem till dig och ser nycklarna, går ner till garage/parkering och låser upp den. Se till att bilen är försäkrad i din pappas namn, detta är viktigt, alltså inte bara att den står på honom. Ha gärna försäkringsbreven i bilen och hävda att du enbart lånat bilen den dagen för att uträtta ett ärende på arbetsförmedlingen eller vad du än kommer på.

Sen kan inte Polisen utmäta en bil i en trafikkontroll - det är bara Kronofogden som kan utmäta.

Har det inte givits Kronofogden rätt att utmäta på telefonsamtal från polis?

Om polisen upptäcker värdesaker hos en misstänkt att vara skuldsatt,
så kan polisen ringa Kronofogden och få bekräftat att det finns skulder och beslagta
även om Kronofogden inte har någon på plats.

Förr (har jag läst) kunde polisen stoppa kända brottslingar
som avtjänat straff och hade skadestånd att betala som var obetalt,
men polisen upptäcker större mängder kontanter som polisen inte fick ta
om inte Kronofogden hade personal på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in