Min första reaktion på sparkningen av Scott Parker var. Vansinne! Man har mött City, Arsenal och Liverpool. Förluster. Vinst mot ett hårt satsande Villa. Egentligen knappt över förväntan eller vad man kan ha för krav på truppen.
Men sen läser man på lite mer kring klubbens uttalande och Parkers post match kommentarer och då går ljuset upp.
Parker gnäller på att han vill ha nya spelare. Klubbens chairman säger.
Citat:
In order for us to keep progressing as a team and a club as a whole, it is unconditional that we are aligned in our strategy to run the club sustainably," said owner Maxim Demin.
Nu är jag inte påläst om deras ekonomiska situation men det låter både vettigt och ansvarsfullt av ledningen. Kan man inte värva och samtidigt driva klubben sustainable är det väl ansvarsfullt och helt riktigt agerat. Uppfriskande isåfall bland alla misskötta klubbar.
Om Parker nu inte gillar det tycker jag han kan lämna självmant snarare än att kräva att klubben ska riskera sig själva för att värva in toppnamn för pengar man inte har. Parker är dessutom en nobody som failade met ett hårt satsande Fulham som gjorde just detta. Han tog sen upp ett favorittippat Bournemouth till Premier League. Know your place. Hade han haft en meritlista värt namnet hade han kanske kunnat vara värt en chansning.
Men än värre än detta ovan är hans urfåniga bortförklaring efter förlusten.
Citat:
The touchline was pretty painful and I could sense it was painful for the players as well. They need some help.
"It doesn't surprise me. This is currently where it is at this moment in time. Today proved too big a challenge. The levels were far too big."
Parker verkar mena på att hans lag helt enkelt inte är bättre än att förlora med 9-0 mot Liverpool. Lag med mindre resurser har åkt till Anfield och gjort bättre ifrån sig. Att hävda att spelarna inte är bättre än så här är såklart bullshit.
En välförtjänt sparkning bland vad som annars brukar få mig och ta tränarnas sida bland usla klubbledningar som kräver underverk eller har 0 tålamod.