Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Oliver, din sista länk säger inte att MED var störst utan att MED fick 0,8% i Augusti i Sentio. AfS var där störst med 1,1%. MED var störst i Sifo, men under 0,5.
Det säger mig att instituten viktar olika för dessa partier. Det är också väldigt svårt att mäta så pass små siffror. Vad vi bör kunna konstatera är dock att både MED och AfS växer, MED bör plocka från M och AfS från SD.
Ah sorry.
Jag tycker bara att stapeln Övriga är väldigt liten jämfört med förra valet. Förvisso kan partier öka i antal och samtidigt gå back i procent, med tanke på befolkningsökningen.
Men jag har svårt att tänka mig att Övriga stapeln är så låg jämfört med förra valet. Någonting måste vara fel eller annorlunda vid beräkningen.
FI - vet vi kommer att backa.
PP - har inte hört något från dem. De kommer säkert att backa.
Men i övrigt så tror jag att de flesta småpartier borde öka jämfört med förra valet.
NMR, KLP och SKP kan stå still eller öka något. Men i övrigt.
AfS, MED, Nyans kommer alla att öka. (Vore konstigt annars). LbP storsatsar och jag ser dem som en
dark horse som kan överraska mycket i det här valet. KvP har slagit rekord i antal medlemmar nu under sommaren, så även de är på gång. Alla dessa partier bör öka jämfört med förra valet menar jag.
Därför har jag svårt att köpa mätningar som har stapeln Övriga på mindre än 1%. Jag får inte ihop den ekvationen.