2022-08-30, 21:38
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Grymt. Bra hittat.

Nu gäller det bara att folk slutar stödrösta på L så de ryker tillsammans med MP.

Nu är det bara Kristersson som vacklar i frågan.

Jag har svårt att tänka mig att L inte ser sig själva som ett regeringsdugligt parti. Om Kristersson nekar dem regeringsplats samtidigt som Maggan bjuder dem på det.

Det blir en svår frestelse för många Liberaler tror jag.
Citera
2022-08-30, 21:55
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Oliver, din sista länk säger inte att MED var störst utan att MED fick 0,8% i Augusti i Sentio. AfS var där störst med 1,1%. MED var störst i Sifo, men under 0,5.

Det säger mig att instituten viktar olika för dessa partier. Det är också väldigt svårt att mäta så pass små siffror. Vad vi bör kunna konstatera är dock att både MED och AfS växer, MED bör plocka från M och AfS från SD.

Ah sorry.

Jag tycker bara att stapeln Övriga är väldigt liten jämfört med förra valet. Förvisso kan partier öka i antal och samtidigt gå back i procent, med tanke på befolkningsökningen.

Men jag har svårt att tänka mig att Övriga stapeln är så låg jämfört med förra valet. Någonting måste vara fel eller annorlunda vid beräkningen.

FI - vet vi kommer att backa.
PP - har inte hört något från dem. De kommer säkert att backa.
Men i övrigt så tror jag att de flesta småpartier borde öka jämfört med förra valet.
NMR, KLP och SKP kan stå still eller öka något. Men i övrigt.

AfS, MED, Nyans kommer alla att öka. (Vore konstigt annars). LbP storsatsar och jag ser dem som en dark horse som kan överraska mycket i det här valet. KvP har slagit rekord i antal medlemmar nu under sommaren, så även de är på gång. Alla dessa partier bör öka jämfört med förra valet menar jag.

Därför har jag svårt att köpa mätningar som har stapeln Övriga på mindre än 1%. Jag får inte ihop den ekvationen.
Citera
2022-08-30, 21:56
Medlem
Ni som tror att MP kommer åka ur kan bara glömma det. Det finns nog med personer i Sverige för att hålla dem över ytan, hur mycket än vi andra ogillar dem...
Citera
2022-08-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är det bara Kristersson som vacklar i frågan.

Jag har svårt att tänka mig att L inte ser sig själva som ett regeringsdugligt parti. Om Kristersson nekar dem regeringsplats samtidigt som Maggan bjuder dem på det.

Det blir en svår frestelse för många Liberaler tror jag.

Med lite flax så ryker de all sin väg. L är notorisk opålitliga.
Citera
2022-08-30, 22:01
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Det finns även icke integrerade svenskar i Sverige som förvisso är vita, men har samma taskiga brottsstatistik. Vad dessa 2 grupperna inte delar är hudfärg och/eller kultur. Det de däremot delar är samma problematik att komma in på arbetsmarknaden, samtidigt som de saknar det nätverk vi andra svenskar brukar ha. Ni vet, jag känner en kompis som sen fixar in mig på ett jobb. Det är här de egentliga problemen ligger. Det har inget med mångkultur att göra utan att flertalet arbetslösa bor på samma plätt. Här har både sossar och moderater totalt fallerat. Även vi svenskar har gjort precis på samma sätt när flera gav sig av till USA och stora svenska byar växte fram. Man drar sig helt enkelt till likasinnade. Inget konstigt med det.

Man skulle kunna göra som SD menar och inte ta emot några invandrare utan inhemskt nätverk, men då finns en stor risk att vi hamnar i samma fälla som Ungern då det finns för lite folk som arbetar för att kunna betala för den åldrande befolkningen. Orbans parti har ju till och med infört att varje familj som skaffar ett extra barn får en stor summa pengar från staten. Historien och forskningen visar även på att när barnadödligheten minskar då ett land övergår från U-land till I-land så skaffar i regel hushåll färre barn. Förr var det inte ovanligt med barnkullarupp till 7-10 barn i en familj. Nu ligger väl snittet på 2-3 barn. Så som vårt pensionssystem ser ut idag så måste vi antingen skaffa fler barn per hushåll, eller ta in folk utifrån. Det är så vårt system är uppbyggt. Den arbetskraftsinvandringen som skedde på 70 och 80-talet har idag medverkat till den pension vi har idag. Utan den hade den troligen varit sämre pga minskade skatteintäkter som dessa arbetare införde under denna tiden.

Såg ett seminarium för 5-6 år sedan där en forskare räknat ut att för varje barn som föds i Sverige och går hela vägen och ut ur gymnasiet så kostar det runt 4 miljoner kr för staten. Forskaren menade på att dessa ensamkommande killarna från tex Afghanistan som var runt 17-18 år igentligen var rena guldgruvan OM sverige skött sin integration rätt. Ett år att lära sig tillräckligt bra svenska för i runda svänga 500-600 000 kr å sen ut i arbete. Där skulle svenska staten tjäna mellanskillnaden om vi bara får dessa i jobb.

Om vi ENBART ser på den ekonomiska faktorn så ser jag 3 alternativ:

1: ta in arbetskraft utifrån som faktiskt integreras På rätt sätt (Vi har tex läkare som bland annat kör taxi för att Sverige e så dåliga på att validera utländska legitimationer och därmed förlorar skatteintäckter) och kommer i arbete för att betala pensionssystemet.

2. Vi tar inte in någta flyktingar och tvingar svenska par att skaffa ett minimum antal barn för att betala pensionssystemet.

3: vi får göra om hela pensionssystemet från grunden.

Kanske bra med tanke på att Sverige just nu är i processen att återgå från I-land till U-land, med schemalagda brister på el och att svensk lag inte längre gäller i vissa delar av landet.
Citera
2022-08-30, 22:02
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Med lite flax så ryker de all sin väg. L är notorisk opålitliga.

Tänk om de hamnar precis på 3,9%.

Haha! Då åker champagnen fram kan jag säga!
Citera
2022-08-30, 22:04
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karate-Killen
Ni som tror att MP kommer åka ur kan bara glömma det. Det finns nog med personer i Sverige för att hålla dem över ytan, hur mycket än vi andra ogillar dem...

Vi får se. Två veckor är lång tid i en valrörelse. Mycket kan hända. Expressen kör stenhårt mot MP nu. Både ledarplats och i nyhetstext.
Citera
2022-08-30, 22:04
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Rena skräckregeringen. Globalistpartier alla tre. Jag skulle hellre se S + SD med stöd av V.

Bästa regeringen vore SD + V + KD.
Citera
2022-08-30, 22:09
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Kan inte alla OU bara sluta att placera L inom högerblocket och lägga partiet där de hör hemma? I mitten utan ett block, möjligtvis längre åt vänster än höger.

Precis, som det ser ut nu, så är de vågmästare.
Citera
2022-08-30, 22:09
Avslutad
Citat:
Bästa regeringen vore SD + V + KD.
Nej absolut inte V. S+SD majoritetsregering hade varit jävligt fint.
Citera
2022-08-30, 22:11
Medlem
Citat:
Tänk om de hamnar precis på 3,9%.

Haha! Då åker champagnen fram kan jag säga!

Japp! Tillsammans med MP på 3,9% Blir en digital skålning då
Citera
2022-08-30, 22:14
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror sossarna lever mycket på hur de har hållit samman Sverige under svåra tider, först coronan och sedan Ryssland-Ukrainakriget. Utan dessa saker hade de nog legat klart lägre i opinionen.

I valet 2014 fick de 31% och i valet 2018 fick de 28%. Jag skulle tro att de utan coronan och kriget hade fortsatt sjunka i ungefär samma takt, typ till 25%, möjligen ytterligare lite lägre än så. Detta val kommer de nog inte sjunka så mycket, om öht alls. Men nästa val, år 2026, kan bli ett riktigt katastrofval för dem. De har länge levt gott på en generation som allt mer håller på att dö undan och har haft svårt att finna nya väljare annat än många invandrargrupper, som dock tenderar att ha ett väldigt lågt valdeltagande.

Jo, så är det. Känner många som kommer att rösta S för att de vill ge regeringen godkänt för hanteringen av pandemin och så lite om att "inte välta båten" nu när det stormar ostadigt. Då är det slutna led kring Maggan som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in