2022-08-30, 14:59
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Institut använder olika metoder för att samla in rådata. Kan vara webbpanel, telefon, SMS, brev eller vad som helst. Eller en kombination av detta.

Sen viktar man naturligtvis denna rådata för att försöka träffa så rätt som möjigt. SD ger alldeles för högt på webbpaneler. Frågar Aftonbladet på sin förstasida, "Vilket parti gillar du bäst" så får nog SD 60%. Det beror på att SD'are är mycket mer benägna att klicka, och mycket mer aktiva på nätet.

Sentio kan göra så här:
- Säg att SD får 40% på webpanelen inför valet 2018, och får 18% som valresultat
- Om nu SD får 50% på webbpanelel så presenterar man att de ligger på 22.5%

Mycket förenklat, i verkligheten är det "miljarders" viktningar och anpassningar till samhällstrender mm. Så det behöver inte vara sämre med webpanel än brevduva.
Sluta.

Det som spelar roll är att det blir ett korrekt slumpmässigt urval och att inte bortfall från detta ersätts med andra eller genom viktning.

Varje mätning ska också ha en presenterad felmarginal och den ska presenteras så tydligt att vanligt folk fattar att om skillnaden är inom felmarginalen så säger undersökningen inget alls. Nada.

Det är precis såna som du som inte kan ett skit om statistik eller undersökningsmetodik och ändå månglar ut sina teorier som om de var giltiga som gör att folk inte fattar skillnaden mellan riktiga mätningar och skräp som ”webbpaneler”.
Senast redigerad av Eponumos 2022-08-30 kl. 15:02.
Citera
2022-08-30, 15:02
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du vill att det rödgröna blocket ska vinna alltså?

Nope, men L kommer bara förstöra mer än att hjälpa. Tror det hade varit bättre för Sverige om L åkte ut även fast MP klarade sig. L kommer bli högerns MP med alldeles för mycket makt över viktiga frågor och inget är säkert att de väljer det blågula blocket, kom ihåg det. De som stödröstar MP förstår jag ändå för de kommer inte direkt börja samarbeta med M och SD.

Men gillar att Moderater går till SD, viktigt att SD blir det större partiet då M är otroligt svåra att lita på.

Drömmen vore M/KD/SD och att MP och L åkte ut.

S/SD hade jag också kunna levt med.
Senast redigerad av Haddock93 2022-08-30 kl. 15:08.
Citera
2022-08-30, 15:09
Medlem
En av KDs riksdagsledamöter har alltså delat ut flygblad med abortkritiska budskap och media har just börjat dreva. Låter som ett säkert sätt att tappa 1% av väljarstödet.

Varför är så många riksdagsledamöter så jävla pantade att de inte lär sig hur det fungerar? Finns en anledning till att SD har gömt bort Björn Söder inför detta valet.
Citera
2022-08-30, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Nope, men L kommer bara förstöra mer än att hjälpa. Tror det hade varit bättre för Sverige om L åkte ut även fast MP klarade sig. L kommer bli högerns MP med alldeles för mycket makt över viktiga frågor och inget är säkert att de väljer det blågula blocket, kom ihåg det. De som stödröstar MP förstår jag ändå för de kommer inte direkt börja samarbeta med M och SD.

Men gillar att Moderater går till SD, viktigt att SD blir det större partiet då M är otroligt svåra att lita på.

Mycket få gillar L men du får försöka förstå att de rödgröna vinner om L åker ut och MP blir kvar.

Jag gillar också att moderater går till SD, det är välförtjänt. Tror dock att det kommer att bli samlingsregering om det blir så jämt som siffrorna visar nu. Tuffe Uffe är, som du skriver, inte att lita på.
Citera
2022-08-30, 15:13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

S+Sd glöm det! Den ena halvan kan nog överväga att rösta Sd den andra halvan, fitthalvan, hatar Sd.

Delar din dröm regering.

Antar att det blir svårt för Magda att bilda en regering med C och V så vi får förra valperiodens kaos i 4 år till. I alla fall rolig teater.
Citera
2022-08-30, 15:13
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Mycket få gillar L men du får försöka förstå att de rödgröna vinner om L åker ut och MP blir kvar.

Jag gillar också att moderater går till SD, det är välförtjänt. Tror dock att det kommer att bli samlingsregering om det blir så jämt som siffrorna visar nu. Tuffe Uffe är, som du skriver, inte att lita på.

Det förstår jag, men inget som säger att L kommer samarbeta med SD. Man kommer förmodligen välja S ännu en gång. Och om man inte gör det kan man kräva mer invandring.
Citera
2022-08-30, 15:15
Avslutad
Citat:
Det förstår jag, men inget som säger att L kommer samarbeta med SD. Man kommer förmodligen välja S ännu en gång. Och om man inte gör det kan man kräva mer invandring.

Då är ju allt kört redan enligt dig. Det finns ingen chans att det kan bli ett blågult block eftersom L ändå kommer att välja (S). Givet siffrorna har de blågula ingen chans isf.
Citera
2022-08-30, 15:17
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Moderaterna fuckar ur. Rimligen är a-kassan en anledning.

Det och att M misstänks vilja haverera sjukförsäkringssystemen, vilket skrämmer även de moderata väljare som kanske inte behöver välfärd själva, men som har familjemedlemmar och vänner som lider av kroniska sjukdomar och funktionsnedsättningar.
Citera
2022-08-30, 15:19
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
En av KDs riksdagsledamöter har alltså delat ut flygblad med abortkritiska budskap och media har just börjat dreva. Låter som ett säkert sätt att tappa 1% av väljarstödet.

Varför är så många riksdagsledamöter så jävla pantade att de inte lär sig hur det fungerar? Finns en anledning till att SD har gömt bort Björn Söder inför detta valet.

Nästan så man kan tro på sabotage

Jag förstår de som är kritiska till abort, jag är det med, men det är inget som man behöver ta upp till diskussion dagar innan ett val. Speciellt i Sverige..

Svenska tjejer skiljer sig stort mot exempelvis amerikanska.
Citera
2022-08-30, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Jag ser inget självändamål i att M ska gå "otroligt svagt". Dels så ökar risken för 4 år med Nooshi, Annie och Märta.

Sen om blågula blocket vinner men SD blir mycket större än M så lär det inte gå att bilda någon regering, om SD skulle få allt för mycket inflytande.

Så blir det nyval med risk att vänstersidan vinner.

Det intressanta är hur L skulle hantera ett sådant valresultat. Jag tror att de mycket väl kan komma att stödja en socialdemokratisk regering igen, baserat på att SD blivit för stora.

Jag förstår inte varför M valde Kristersson. Få väljare har något förtroende för honom och han är en blek debattör i jämförelse med Åkesson. Som man bäddar får man ligga.
Citera
2022-08-30, 15:20
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det och att M misstänks vilja haverera sjukförsäkringssystemen, vilket skrämmer även de moderata väljare som kanske inte behöver välfärd själva, men som har familjemedlemmar och vänner som lider av kroniska sjukdomar och funktionsnedsättningar.

Välfärden kommer bli svår om inte omöjligt att få bort i Sverige, alldeles för många är beroende av den.

Vilket är en av anledningarna till att Socialdemokratin är så stark, folket är beroende av bidrag.
Citera
2022-08-30, 15:22
Medlem
Barentss avatar
Expressen går Full Lööf och hon får idag berätta om sin förlossning med stor svart rubrik övers på expressen.se. "Hon blir lite kallare. Hon andas inte".
https://www.expressen.se/nyheter/annie-loof-hon-blir-lite-kallare-hon-andas-inte/
Antagligen nazzarnas fel. För på rad två i artikeln så dras Högerextrema in, helt oförklarligt.

Lite Goebbels-känsla på den artikeln faktiskt, skriven av Niklas Svensson på Expressen.
Senast redigerad av Barents 2022-08-30 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in