2022-08-30, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag ändrar inte min uppfattning så släpp nu detta, och Sentio är oavsett skräp som inte ska tas på allvar. De har totalt fel precis som 2018. Lärde ni er ingenting förra valet?

Din uppfattning, grundad på ett mänskligt imperfekt minne av siffror... som inte kan verifieras av varken andra personers minnen, eller offentligt tillgängliga siffror.

Du är på riktigt trög i detta.

Jag lovar, att många fler Flashbackare än du, hade kommit ihåg om SD fått 35% i en opinionsundersökning.
Citera
2022-08-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ckld
Det är väl Nyheter Idag som betalar sentio? Det skulle inte förvåna mig om Chang Frick beställer undersökningar där SD ska ges goda resultat, eller om Sentio känner till att SD överskattas men inte gör något åt det.

Rubriker om att SD är största parti ger klick, vilket är allt som Chang Frick bryr sig om.
Sentio kör väl webpaneler, så det blir en jäkla skillnad på resultat där folk söker sig till undersökningen själva.
Minns när yougov blev skitpoppis på flashback. Nästa val fick de plötsligt skithögt för SD i sina webundersökningar.
Citera
2022-08-30, 14:35
Moderator
v50s avatar
SvD/Sifos senaste mätning, 2002 personer intervjuades mellan 27-29 augusti, den jämförs med mätningen som publicerades igår

S 30,4% (-0,5)
V 7,9% (+0,2)
MP 5,2% (-0,1)
C 6,6% (+0,2)

SD 20,9% (+1,5)
M 16,4% (-1,6)
L 6,4% (+0,6)
KD 5,3% (+0,3)

Övriga 1,1% (-0,2)

S+V+MP+C 50,1% (-0,2)
SD+M+KD+L 49,0% (+0,8)

https://www.svd.se/a/eEVAgy/valet-2022-har-ar-senaste-nytt
Citera
2022-08-30, 14:39
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Sentio kör väl webpaneler, så det blir en jäkla skillnad på resultat där folk söker sig till undersökningen själva.
Minns när yougov blev skitpoppis på flashback. Nästa val fick de plötsligt skithögt för SD i sina webundersökningar.

Institut använder olika metoder för att samla in rådata. Kan vara webbpanel, telefon, SMS, brev eller vad som helst. Eller en kombination av detta.

Sen viktar man naturligtvis denna rådata för att försöka träffa så rätt som möjigt. SD ger alldeles för högt på webbpaneler. Frågar Aftonbladet på sin förstasida, "Vilket parti gillar du bäst" så får nog SD 60%. Det beror på att SD'are är mycket mer benägna att klicka, och mycket mer aktiva på nätet.

Sentio kan göra så här:
- Säg att SD får 40% på webpanelen inför valet 2018, och får 18% som valresultat
- Om nu SD får 50% på webbpanelel så presenterar man att de ligger på 22.5%

Mycket förenklat, i verkligheten är det "miljarders" viktningar och anpassningar till samhällstrender mm. Så det behöver inte vara sämre med webpanel än brevduva.
Citera
2022-08-30, 14:44
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
En kombo lär väl ge någorlunda sannolikt utfall. Sen undrar man ju varför Sentio diffar så i relation till de andra. Har de någon egen ovanlig mätmetod?

Jag vet att det stödröstas hej vilt på Mp nu. Är det samma fenomen med L?

Sentio lägger mer vikt på internet dvs mer anonymt och kanske mer spretigt.
Citera
2022-08-30, 14:46
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SvD/Sifos senaste mätning, 2002 personer intervjuades mellan 27-29 augusti, den jämförs med mätningen som publicerades igår

S 30,4% (-0,5)
V 7,9% (+0,2)
MP 5,2% (-0,1)
C 6,6% (+0,2)

SD 20,9% (+1,5)
M 16,4% (-1,6)
L 6,4% (+0,6)
KD 5,3% (+0,3)

Övriga 1,1% (-0,2)

S+V+MP+C 50,1% (-0,2)
SD+M+KD+L 49,0% (+0,8)

https://www.svd.se/a/eEVAgy/valet-2022-har-ar-senaste-nytt

Bekräftar Sentios mätning med, att SD går starkt och M otroligt svagt. Det gillar vi

Önskar dock L försvann.. men vad ska man göra..
Senast redigerad av Haddock93 2022-08-30 kl. 14:48.
Citera
2022-08-30, 14:50
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Bekräftar Sentios mätning med, att SD går starkt och M otroligt svagt. Det gillar vi

Jag ser inget självändamål i att M ska gå "otroligt svagt". Dels så ökar risken för 4 år med Nooshi, Annie och Märta.

Sen om blågula blocket vinner men SD blir mycket större än M så lär det inte gå att bilda någon regering, om SD skulle få allt för mycket inflytande.

Så blir det nyval med risk att vänstersidan vinner.
Citera
2022-08-30, 14:50
Avslutad
Citat:

Du vill att det rödgröna blocket ska vinna alltså?
Citera
2022-08-30, 14:51
Medlem
Stones avatar
Citat:

Att S går fram har endast att göra med Magdalena Anderssons person och inget om vad S gör politiskt. Min mamma är totalt uppe i Maggan. Men så är det, med de äldre generationerna så räcker det med någon "stark" vid rodret.
Citera
2022-08-30, 14:51
Medlem
Awkwardmans avatar
Moderaterna fuckar ur. Rimligen är a-kassan en anledning.
Citera
2022-08-30, 14:52
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:

Dvärgen får lämna in sin avskedsansökan på valnatten
Citera
2022-08-30, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Att S går fram har endast att göra med Magdalena Anderssons person och inget om vad S gör politiskt. Min mamma är totalt uppe i Maggan. Men så är det, med de äldre generationerna så räcker det med någon "stark" vid rodret.
Av nyfikenhet, vad är det din mamma gillar med Magda? Hon är ju en sosse-spin och mediaprodukt (media pratar om hur bra och populär hon är så folk får för sig att hon är något speciellt). När hon intervjuas eller debatterar är hon ju som en arogantare och tröttare version av Löfven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in