2022-08-29, 21:59
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag förklarade redan kortfattat varför den inte är det. Här har du en mer utförlig källa att förkovra dig i (jag har postat denna till diskussion förut också):

https://medium.com/@jonaldfyookball/mathematical-proof-that-the-lightning-network-cannot-be-a-decentralized-bitcoin-scaling-solution-1b8 147650800
Står du bakom allt i den artikeln?
2022-08-29, 21:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Ok, då förstår jag vad du menar. Kazakstans lagar är säkert svagare, men å andra sidan bedömer jag det som mindre sannolikt att Kazakstan skulle vilja ingripa i Bitcoin-nätverket.
Men en illasinnad aktör med makt skulle kunna ta kontroll över utrustningen i länder där makt står över lagar.

Citat:
Det är en större sannolikhet att den amerikanska staten skulle vilja göra det.
Ser det som sjukt osannolikt. Orkar inte gå in på alla anledningar, så låt oss vara oeniga.

Citat:
Att Bitcoin-mining är förbjudet i Kina ser jag som en väldig sårbarhet.
Dom, Ryssland och Indien hoppar ju fram och tillbaka vart och vartannat år, så blir inte förvånad om dom tillåter det snart. Däremot är frågan vad incitamentet behöver vara för att packa ihop alla riggar och köra dem till ett land där lagar är svaga...

I en bitcoiniserad värld så kommer man driva mycket mining på energi som annars går till spillo (ca 50% av all energi som produceras), och på så sätt kommer hashpowern finnas lite här och var.
2022-08-29, 22:04
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Haha herregud vilken löjlig diskussion. Om Leaston lägger fram ett påstående om lightning är det väl inte någon annans uppgifter att hitta en pålitligare källa?

Att hävda att BTC är decentraliserat och hänvisa till bitcoin.org är lika oseriöst. Det betyder inte att BTC inte är decentraliserat. Två olika saker.
Taxicahffisen är tillbaka igen. Hur går det med din förutseelse av priset? Än så länge fel på alla pumkter. Bitcoinbackers youtubekomto var visst inte så seriöst.

Leaston la fram en påstående och belade det med en källa. Kebabsvarvarn tyckte att påståendet inte stämmer, inte för att det är något fel med påståendet i sig, utan källan. Leastan har lagt fram sina bevis. Vill kebabsvarvarn lägga fram alternativa bevis så står det honom fritt att göra så. Nu nöjde han sig med att säga ”jag tycker källan är dålig därför har du fel”. Att du tycker det är rimlig argumentation förvånar inte men de flesta, som inte är taxichaffisar och lajvande dollarmilonärer, inte håller med.
2022-08-29, 22:07
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Hur ska de styra nätverket med mindre än 50% hash power? Hur ska ens styra nätverket med 80% hash power?
Menar du att man kan styra nätverket med 20% datorkraft men inte 80%?
Citat:
Tidigare sa du att USA har ”nästan all” hash power. Nu är det mindre än 50%. Menar du att hälften och ”nästan all” är samma sak?
Antagligen någonstans mellan 70-80%. Inte sagt att det är mindre än 50%, men om det vore det skulle det inte vara ett stort problem för en stark angripare.

Citat:
Även fast USAs regering omöjligtvis kan kapa nätverket är det ändå intressant att konstatera att de har lagar som förhindrar det. I vart fall när man diskuterar med sådana som du som htror det är en smal sak att kapa nätverket.
Inte bara jag som tror det: https://medium.com/@VitalikButerin/a-proof-of-stake-design-philosophy-506585978d51
2022-08-29, 22:21
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Menar du att man kan styra nätverket med 20% datorkraft men inte 80%?
Antagligen någonstans mellan 70-80%. Inte sagt att det är mindre än 50%, men om det vore det skulle det inte vara ett stort problem för en stark angripare.

Inte bara jag som tror det: https://medium.com/@VitalikButerin/a-proof-of-stake-design-philosophy-506585978d51
Korrekt.

Inte 70-80% enligt källan du postade. Långt ifrån.

Vad i Vitaliks, som är en konkurrent, artikel vill du lyfta fram?
2022-08-29, 22:30
Medlem
Citat:
Leaston la fram en påstående och belade det med en källa. Kebabsvarvarn tyckte att påståendet inte stämmer, inte för att det är något fel med påståendet i sig, utan källan. Leastan har lagt fram sina bevis. Vill kebabsvarvarn lägga fram alternativa bevis så står det honom fritt att göra så. Nu nöjde han sig med att säga ”jag tycker källan är dålig därför har du fel”. Att du tycker det är rimlig argumentation förvånar inte men de flesta, som inte är taxichaffisar och lajvande dollarmilonärer, inte håller med.
Då är det ju inte påståendet kebabmedpommes ifrågasätter, det är källan! Sen säger du att Kebabmedpommes ska ta fram en bättre källa till ett påstående någon annan gjort. Herregud.

Så mycket skit du lyckades skriva i ett inlägg när jag bara påpekade att om man påstår något ska ingen annan komma med källan. Du kan bara fjanta dig med val av användarnamn. Du kan knappt bilda ordentliga meningar.
2022-08-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag förklarade redan kortfattat varför den inte är det. Här har du en mer utförlig källa att förkovra dig i (jag har postat denna till diskussion förut också):

https://medium.com/@jonaldfyookball/mathematical-proof-that-the-lightning-network-cannot-be-a-decentralized-bitcoin-scaling-solution-1b8 147650800

Det tror jag också. Typiskt lightning är liksom rikskupong, man köpa en stormängden (öppna kanal) med bara en onchain tx och sedan spendera lite varje gång hos de som mottag rikskupong

Förbetalt kort/kupong konceptet finns mer än 100 år sedan, men det är otroligt att core utvecklare anpassade den konceptet från restaurang branschen till bitcoin, därför blir ETH mer populär sedan uppfinning av LN, då de har en plan av sharding för att öka kapaciteten onchain

Om core bara ökade bitcoin block storleken från 1MB till 2MB eller 4MB, då är bitcoin mycket mer populär idag. Men med utveckling av LN, skapade de BCH fork, och tappade 7 år utan någon större framgång, det är en bra bevis om oförmåga av projekt ledningen

Idag blir bitcoin bara en lösning av värde förvaring, andra utvecklingar händer bara i ETH
2022-08-29, 22:36
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Korrekt.
Ok.

Citat:
Inte 70-80% enligt källan du postade. Långt ifrån.
Jag skrev inte bara USA.

Citat:
Vad i Vitaliks, som är en konkurrent, artikel vill du lyfta fram?
Det här är väl en rätt bra träff: it [PoW] fails to realize the cypherpunk spirit — cost of attack and cost of defense are at a 1:1 ratio, so there is no defender’s advantage. Du verkar antyda att han bara skriver det för att han vill sänka Bitcoin genom svartmålning, men det tvivlar jag på. Oavsett vad, om en teknik som ska utmana statens penningmonopol inte har någon försvarsfördel bådar det inte gott.
2022-08-29, 22:46
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ok.

Jag skrev inte bara USA.

Det här är väl en rätt bra träff: it [PoW] fails to realize the cypherpunk spirit — cost of attack and cost of defense are at a 1:1 ratio, so there is no defender’s advantage. Du verkar antyda att han bara skriver det för att han vill sänka Bitcoin genom svartmålning, men det tvivlar jag på. Oavsett vad, om en teknik som ska utmana statens penningmonopol inte har någon försvarsfördel bådar det inte gott.
Det skall sägas att det finns förespråkare för PoS och det finns förespråkare för PoW. Och det finns säkert förespråkare för helt andra konsensusmodeller.
Att hänvisa till att Vitalik föredrar PoS blir överflödigt. Alla vet vad han tycker precis som att alla vet vad tex Saylor tycker i samma fråga.

Klart är att Bitcoin funkat mycket bra med PoW i 12 års tid. Hur Ethereum funkar på PoS återstår att se.
Det ena behöver inte utesluta det andra, då allt är beroende av vilket världsligt problem man försöker lösa.

Öppna sinnen här är viktigt.
Senast redigerad av Leaston 2022-08-29 kl. 22:49.
2022-08-30, 00:28
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Då är det ju inte påståendet kebabmedpommes ifrågasätter, det är källan! Sen säger du att Kebabmedpommes ska ta fram en bättre källa till ett påstående någon annan gjort. Herregud.

Så mycket skit du lyckades skriva i ett inlägg när jag bara påpekade att om man påstår något ska ingen annan komma med källan. Du kan bara fjanta dig med val av användarnamn. Du kan knappt bilda ordentliga meningar.
I det fallet kan någon lägga fram tio källor där motdebattören bara säger ”ogiltig källa”, så får man lägga fram tio till med samma svar i oändlighet. Bra debattklimat. Sen förstår jag att en taxichaffis inte greppar det.

Hur går det med din prisförutsägelse btw? Många rätt?
2022-08-30, 00:32
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ok.

Jag skrev inte bara USA.

Nej du låtsas att USA kontrollerar de andra länderna. Inte sant.

1:1 ratio innebär noll vinst vid attack. Visst, vill man sänka protokollet kan man investera miljardtals dollar för att investera i, beslagta miners och betala elen för dessa. Sänker man protokollet är förlusten 100% men btc förstört. Gör man det i vinstsyfte så är vinsten 0%.

Låter som att ett gäng fiatvalutor hinner kollapsa innan dess.
2022-08-30, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Det tror jag också. Typiskt lightning är liksom rikskupong, man köpa en stormängden (öppna kanal) med bara en onchain tx och sedan spendera lite varje gång hos de som mottag rikskupong

Förbetalt kort/kupong konceptet finns mer än 100 år sedan, men det är otroligt att core utvecklare anpassade den konceptet från restaurang branschen till bitcoin, därför blir ETH mer populär sedan uppfinning av LN, då de har en plan av sharding för att öka kapaciteten onchain

Analogin med rikskuponger haltar rejält, måste jag säga. Det skulle vara något slags rikskuponger som man inte köper av någon entitet och som man garanterat kan växla in mot pengar när man vill och där pengarna du betalat för kupongerna är låsta ett-till-ett mot kupongerna. Analogin är så svag att den fördunklar snarare än belyser hur lightning fungerar.

Citat:
Om core bara ökade bitcoin block storleken från 1MB till 2MB eller 4MB, då är bitcoin mycket mer populär idag. Men med utveckling av LN, skapade de BCH fork, och tappade 7 år utan någon större framgång, det är en bra bevis om oförmåga av projekt ledningen

Bitcoin tappade mot altcoinen innan problemen med transaktionskostnaden och -hastigheten var lösta, så är det ju, och det var ett bekymmer under några år från 2016 och framåt. Nu är detta emellertid ett ickeproblem för bitcoin, i och med att lightning äntligen har börjat fungera och att man från börser och andra har börjat göra förflyttningar på blockkedjan på ett effektivare sätt.

Det som är orosmolnet i den fas vi befinner oss i nu är snarare ansträngningarna till kartläggning av nätverket medelst KYC, övervakning och analys.

Citat:
Idag blir bitcoin bara en lösning av värde förvaring, andra utvecklingar händer bara i ETH
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-08-30 kl. 01:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in