2022-08-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag håller med om det du skriver i inlägget men jag tror att sovjetisk/Rysk utrustning eventuellt klarar lerperioden bättre.
Jag vet inte om jag vill kalla det omöjligt att hålla Cherson men Ryssland har det mesta emot sig.

Det är ju svårt att föreställa sig hur det ser ut när det är sämre. En bonde som bogserar två tanks istället för en? Tvek på att traktorn orkar det.
Å
Citera
2022-08-29, 22:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Det är väl ungefär samma länder som köper T 72or och som rystrollen ska ta över universum tillsammans med.

Yemen och Etiopien, halvt om halvt. Afghanistan, ja, oneklingen, då Putler bjöd in Talibanerna till sin ekonomiska konferens. .
Citera
2022-08-29, 22:37
Medlem
fernebos avatar
Ännu en film från nu ikväll från ryskockuperade Nova Kakhovka öster om Kherson som utsätts för massiv beskjutning.

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1564348154132238337?s=20&t=cVhP3nStrTIxGVezHUTSow
Citera
2022-08-29, 22:42
Medlem
Drozds avatar
Man kan inte annat än unna rest-Ukraina lite framgångar nu i Cherson med tanke på trögt det har gått hittills för UAF (trots 700k soldater mot ryssens 200k och alla moderna NATO-vapen de pekar på). Något ska de väl ha för att det offrar sig i Washingtons proxykrig och göder USA:s krigsindustri?

Att Donbass och Krim är förlorade för evigt struntar USA och NATO fullständigt i så länge deras ukrainska bondeoffer fortsätter att försvaga Ryssland. Ukraina är lika grundlurade som Georgien när de utan framgång och tack agerade brohuvud i NATO:s expansion mot Ryssland.

Ryssarna har redan brutit igenom NATO:s/Ukrainas försvarslinje Charkiv-Poltava-Zaporizjzja-Dnipro -Mykolajiv-Odessa på flera ställen, ska bli intressant hur mycket mer territorium de tar innan kriget (äntligen) är över. NATO-shillsen här får gotta sig åt bilder på sprängda ryska soldater så länge det varar...
Senast redigerad av Drozd 2022-08-29 kl. 22:58.
Citera
2022-08-29, 22:44
Medlem
Opaques avatar
Efter att ha sett många av YT-kanalen ´1420´ många interviewer med riktig unga Ryssar på gatan, så kommer här en riktig downer.

Frågan han lägger ut : Varför är Putins opposition antingen fängslade eller döda ?

Men då blev man bekymrat. Plötsligt blir svaren undanglidande och inte så lite anpassade efter Kremlpropaganda. Det är som om dom här ungarna glider omkring och försöker beskriva varför det trots allt är nödvändigt att en politisk opposition är typ helt onödig. Det, och den uppenbara rädslan att säga fel saker är helt klart uppenbar. Och man kan aldrig vara säker på ifall Putins försvarare gör det av personlig övertygelse eller av självbevarelsedrift. Synnerligen intressant tidsdokument. Det gamla CCCP är inte död än. Det lever om i dessa ungdomars resonemang än idag

https://www.youtube.com/watch?v=pMkJICBrJMk
Citera
2022-08-29, 22:46
Medlem
Det händer mycket nu enligt rapporteringen på "flash Ukraine twitter".

1) anonyma militära källor säger till CNN att Ukraina brutit igen första försvarslinjen vid Kherson på TRE ställen.

2) Vi har en kraftig explosion i ockuperade Melitopol.

3) I Kahkovskyi district, Kherson region har vi explosioner och eldsvådor.

4) Även i ockuperade Andiriivka, Berdyansk distrikt, har det rapporterats om explosioner.

Min reflektion är att det är svårt att överblicka, men visst verkar Ryssland IMPOTENT just nu. Dom har mycket trupp men hur är dom ledda?
Citera
2022-08-29, 22:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Inget dåligt dagsverke på en halv dag

Fan så mycket snabbare än RySSland som tar 14 dagar på sig att ta, en halv, urainsk by, ( givetvis genom att, helt, ha ödelagt den genom artilleribeskjutning och flyg/robot anfall). Låt så vara att förvaret av en sådan ukrainsk by kan kosta många ukrainska soldaters liv, just pga den rySSk artilleribeskjutningen och flyganfallen.
Citera
2022-08-29, 22:47
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag är tveksam till om Sverige ska skänka Artillerisystem 08 (Archer) till Ukraina då det finns en stor risk att det blir en tekniköverföring till Ryssland som har kommit över andra system som skickats till Ukraina.
Det finns rapporter om att mycket av det som skickats från väst hamnar i korrupta händer vilket även det är en risk att beakta.
Sverige har inte heller speciellt många Archer så troligtvis finns det inte många att undvara men en försäljning är möjlig men då är det långa leveranstider.

Min gissning är att lådvins-Maggan kommer att skänka en handfull Archer-system till Ukraina ändå efter lite ångestfylld betänketid (trots att vi behöver dem själva). Om man siktar på att bli vasall i USA:s imperium måste ju man offra sig lite..
Citera
2022-08-29, 22:52
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det händer mycket nu enligt rapporteringen på "flash Ukraine twitter".

1) anonyma militära källor säger till CNN att Ukraina brutit igen första försvarslinjen vid Kherson på TRE ställen.

2) Vi har en kraftig explosion i ockuperade Melitopol.

3) I Kahkovskyi district, Kherson region har vi explosioner och eldsvådor.

4) Även i ockuperade Andiriivka, Berdyansk distrikt, har det rapporterats om explosioner.

Min reflektion är att det är svårt att överblicka, men visst verkar Ryssland IMPOTENT just nu. Dom har mycket trupp men hur är dom ledda?

Fast Ukraina lär ha betydligt mer trupp än ryssarna. Det är därför jag tror att det blir väldigt svårt för ryssarna att stoppa offensiven. Ryssarna har stor eldkraft som är hyfsat effektiv vid statisk krigföring, men deras flygvapen är värdelöst och deras ”smartare vapen” lyser med sin frånvaro. Det är en sak att skjuta sönder städer, men nåt helt annat att bemöta en välplanerad offensiv.
Citera
2022-08-29, 22:55
Medlem
X3treams avatar
Jag är ingen vapenexpert, när jag ser explosioner och så, det ser så magert ut, jag vill ha riktiga smällar. Nu ser man kratrar på en åker, sådana kan man ju nästan ordna själv med fyrverkeri. Vad krävs det för vapen för att exempelvis ordna en krater på 1 kilometer i omkrets? alltså inga småsmällar, utan nu snackar vi ordentliga saker.
Citera
2022-08-29, 22:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag är ingen vapenexpert, när jag ser explosioner och så, det ser så magert ut, jag vill ha riktiga smällar. Nu ser man kratrar på en åker, sådana kan man ju nästan ordna själv med fyrverkeri. Vad krävs det för vapen för att exempelvis ordna en krater på 1 kilometer i omkrets? alltså inga småsmällar, utan nu snackar vi ordentliga saker.

Men sluta. En kilometers krater är ju större än explosionen i Beirut som hördes i fem länder (sex om man räknar med Palestina).
Citera
2022-08-29, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast Ukraina lär ha betydligt mer trupp än ryssarna. Det är därför jag tror att det blir väldigt svårt för ryssarna att stoppa offensiven. Ryssarna har stor eldkraft som är hyfsat effektiv vid statisk krigföring, men deras flygvapen är värdelöst och deras ”smartare vapen” lyser med sin frånvaro. Det är en sak att skjuta sönder städer, men nåt helt annat att bemöta en välplanerad offensiv.

Jag skulle tro att deras karriärofficerare är motiverade för att få medaljer. Men dom lägre befälen är nog inte lika motiverade av att krypa i leriga skyttegravar och leda omotivera soldater.

Rysslands problem är nog ett ledningsproblem. Soldaterna är som en fårskock om dom inte vet vad som gäller och det går ju rykten om att befäl har försvunnit från fronten i söder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in