2022-08-29, 22:06
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Som i inte nazist? De flesta nazister håller bekant på Ryssland. Konstigt nog även en del stalinister. Lite oklart varför

Så det är mest den breda, oerhört breda, mitten som håller på Ukraina.
Det är sanna typ av människor nazister och stalinister lägg där till islamister.
Beror på hur dom vuxit upp och vem som har påverkat dom, vilken extremist dom blir.
Citera
2022-08-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Har du sett några bildbevis på ryssarnas "reverse Engineering" än, om så hade varit fallet hade vi överösts av rysspropaganda. Du kanske kan länka?
Reverse engineering tar lång tid och gör sig inte så bra på bild.
Citat:
Ursprungligen postat av slö
De ryktena är avfärdade, dessutom så hjälper det inte, systemen är (iför ganska gamla) alldeles på tok för komplexa för att Ryssland ska kunna ha någon vidare användning av dem i dagsläget.

Själv ser jag gärna archer i Ukraina , i synnerhet om de har för avsikt att återta landområden militärt.
Vilka rykten är avfärdade och vem har avfärdat dom?
I dagsläget lär det inte ha någon betydelse men vi lär nog se frukter av det efter en del år.
I det spekulativa fallet Artillerisystem 08 (Archer) så är det att betrakta som ett modern artillerisystem.
Citera
2022-08-29, 22:16
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Lerperioden kommer drabba båda sidor men kanske Rysk/Sovjetisk utrustning är lite bättre anpassad för den då lerperioden även finns i stora delar av Ryssland, det återstår att se hur väl västerländsk utrustning klarar lerperioden,
Lerperioden lär påverka logistiken drastiskt på båda sidor, järnväg och asfalterade vägar får större betydelse men bristfälliga vägar finns det gott om.

Det tror jag inte. Har du redan glömt hur det såg ut i våras med alla filmer och foton på ryska stridsvagnar och andra ryska fordon som kört fast i leran och övergivits.

Personligen tror jag att leran som slår till framöver är lika problematisk för båda sidor, men jag skulle tro att Ukraina har valt att lägga offensiven så sent som möjligt på sommaren så att eventuella ryska försök att ta tillbaks förlorad mark blir omöjliga när höstregnen kommer. Hur stor offensiven blir återstår att se, men Ukraina verkar så här långt ha agerat precis som man ska inför en större offensiv. Man har en längre tid stridit offensivt och testat det ryska försvaret. Man har slagit till mot militär infrastruktur och broar. Verksamheten bakom de ryska linjerna har ökat de senaste veckorna.

Vi får se, men på sikt är det givetvis omöjligt för ryssarna att hålla Kherson och området ovanför Dnepr. Det är helt meningslöst. Ukraina har alla fördelar på sin sida, medan ryssarna strider med en jätteflod i ryggen och hela tiden riskerar att bli avskurna.
Citera
2022-08-29, 22:18
Medlem
Citat:
Reverse engineering tar lång tid och gör sig inte så bra på bild.

Vilka rykten är avfärdade och vem har avfärdat dom?
I dagsläget lär det inte ha någon betydelse men vi lär nog se frukter av det efter en del år.
I det spekulativa fallet Artillerisystem 08 (Archer) så är det att betrakta som ett modern artillerisystem.

Eftersom du inte kan acceptera att ryktena är avfärdade så kan du istället försöka bekräfta det du påstår.
Och om något skulle göra sig bra på rysk propagandafilm så är det väl västerländska vapen, för en gångs skull inte engångsvapen. Alltså riktiga vapen som inte är sönderskjutna utan erövrade av ryssarna eller köpta. Men det finns ju inte.
Citera
2022-08-29, 22:19
Medlem
Man måste garva lite. För 75 år sen bildade USA allians med Kina och Ryssland för att kriga mot Tyskar, Italienare och Japaner och dödade miljoner civila och atombombade japan.

Nu vill dom ha en allians med Tyskar, Italienare och japaner mot Ryssar (och Kineser).

Det svänger onekligen, kan förstå att Tyskarna är lite tveksamma
Senast redigerad av HappyUW 2022-08-29 kl. 22:22.
Citera
2022-08-29, 22:22
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Lerperioden kommer drabba båda sidor men kanske Rysk/Sovjetisk utrustning är lite bättre anpassad för den då lerperioden även finns i stora delar av Ryssland, det återstår att se hur väl västerländsk utrustning klarar lerperioden,
Lerperioden lär påverka logistiken drastiskt på båda sidor, järnväg och asfalterade vägar får större betydelse men bristfälliga vägar finns det gott om.
Trams dels har Ukraina fortfarande en massa ryskt jox och dels debunkades detta under våren ryskt materiel har inga magiska ler egenskaper det var förmodligen redan bs under andra världskriget precis som progandan där T 34 framställdes som världens bästa stridsvagn.
Citera
2022-08-29, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Fruktansvärt otrevligt gjort. Himars är tänkt till att med precision slå ut depåer

Men nu används det till massmord tydligen. Det här ska diskuteras i lång tid, det kan jag lova er

Och ryssarna är också tänkta att hålla sig på sin nersketna sidan av gränsen så då får man tillrättavisa med hela handen så de två hjärncellerna samarbetar och ryssen förstår.
Citera
2022-08-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Man måste garva lite. För 75 år sen bildade USA allians med Kina och Ryssland för att kriga mot Tyskar, Italienare och Japaner och dödade miljoner civila och atombombade japan.

Nu vill dom ha en allians med Tyskar, Italienare och japaner mot Ryssar (och Kineser).

Koppla inte ihop Ryssland och Kina. USA VET att dom behöver ha utmärkta handelsförbindelser med Kina även om det är svårt. Dom är viktiga för varandra.

Ryssland är nog förlorat för 20 år skulle jag tro.
Citera
2022-08-29, 22:26
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:

Det är bara Ryssland man kan lita på de har varit ett våldsamt psykopatiskt skitland redan från start.
Citera
2022-08-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det tror jag inte. Har du redan glömt hur det såg ut i våras med alla filmer och foton på ryska stridsvagnar och andra ryska fordon som kört fast i leran och övergivits.

Personligen tror jag att leran som slår till framöver är lika problematisk för båda sidor, men jag skulle tro att Ukraina har valt att lägga offensiven så sent som möjligt på sommaren så att eventuella ryska försök att ta tillbaks förlorad mark blir omöjliga när höstregnen kommer. Hur stor offensiven blir återstår att se, men Ukraina verkar så här långt ha agerat precis som man ska inför en större offensiv. Man har en längre tid stridit offensivt och testat det ryska försvaret. Man har slagit till mot militär infrastruktur och broar. Verksamheten bakom de ryska linjerna har ökat de senaste veckorna.

Vi får se, men på sikt är det givetvis omöjligt för ryssarna att hålla Kherson och området ovanför Dnepr. Det är helt meningslöst. Ukraina har alla fördelar på sin sida, medan ryssarna strider med en jätteflod i ryggen och hela tiden riskerar att bli avskurna.
Jag håller med om det du skriver i inlägget men jag tror att sovjetisk/Rysk utrustning eventuellt klarar lerperioden bättre.
Jag vet inte om jag vill kalla det omöjligt att hålla Cherson men Ryssland har det mesta emot sig.
Citera
2022-08-29, 22:30
Medlem
Citat:

80 år sedan, och det är låång tid i världspolitiken. Både Tyskland, Italien och Japan är helt andra länder idag än 1942.
Citera
2022-08-29, 22:31
Medlem
Enligt "Ukrinform" har Ukraina slagit tillbaka alla ryska försök att avancera vid den östra fronten.

Min reflektion är att Ryssland är utmattat men dom har naturligtvis mycket artilleri och ibland sätter man in flyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in