Citat:
Ursprungligen postat av
Jahvet
Lerperioden kommer drabba båda sidor men kanske Rysk/Sovjetisk utrustning är lite bättre anpassad för den då lerperioden även finns i stora delar av Ryssland, det återstår att se hur väl västerländsk utrustning klarar lerperioden,
Lerperioden lär påverka logistiken drastiskt på båda sidor, järnväg och asfalterade vägar får större betydelse men bristfälliga vägar finns det gott om.
Det tror jag inte. Har du redan glömt hur det såg ut i våras med alla filmer och foton på ryska stridsvagnar och andra ryska fordon som kört fast i leran och övergivits.
Personligen tror jag att leran som slår till framöver är lika problematisk för båda sidor, men jag skulle tro att Ukraina har valt att lägga offensiven så sent som möjligt på sommaren så att eventuella ryska försök att ta tillbaks förlorad mark blir omöjliga när höstregnen kommer. Hur stor offensiven blir återstår att se, men Ukraina verkar så här långt ha agerat precis som man ska inför en större offensiv. Man har en längre tid stridit offensivt och testat det ryska försvaret. Man har slagit till mot militär infrastruktur och broar. Verksamheten bakom de ryska linjerna har ökat de senaste veckorna.
Vi får se, men på sikt är det givetvis omöjligt för ryssarna att hålla Kherson och området ovanför Dnepr. Det är helt meningslöst. Ukraina har alla fördelar på sin sida, medan ryssarna strider med en jätteflod i ryggen och hela tiden riskerar att bli avskurna.