2022-08-29, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det var inte Lenin och bolsjevikerna som avsatte tsaren. Lenin var inte ens i Ryssland när detta inträffade och han blev utomordentligt förvånad när han fick höra att det var revolution i Ryssland.

Februarirevolutionen (som störtade tsaren) var i stort sett en folklig resning på gatorna. Det fanns planer inifrån regeringskretsar på en palatskupp våren 1917, men den folkliga revolutionen hann före.

Nog vill jag minnas att bolsjevikerna startade revolutionen i Estland någon dag innan Trotskij tog över Vinterpalatset i det närmaste utan blodspillan men jag minns inte helt exakt måste jag erkänna.

Dock kvarstår det inte så smickrande resultatet med över 70 års kommunistdiktatur, spontant vill jag påstå att revolutioner sällan ger bra resultat men visst förekommer det helt klart.
Citera
2022-08-29, 10:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
. Däremot stör det mig mer och mer att FN har en massa pytteländer, och en majoritet av dem röstar alltid med USA, typ Palau, Lichtenstein och liknande länder. Det är löjligt att de har lika många röster, det är upplagt för hyckleri och ful diplomati.
Då tror jag att du helt missat poängen med FN. Det är att alla länder, oavsett storlek ska ha en röst i världen. Börjar vi ta bort detta med mindre länder så tar vi bort deras betydelse. Då blir det till slut bara en maktkamp mellan världens största länder. Det vill vi såklart inte ha.
Citera
2022-08-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Nog vill jag minnas att bolsjevikerna startade revolutionen i Estland någon dag innan Trotskij tog över Vinterpalatset i det närmaste utan blodspillan men jag minns inte helt exakt måste jag erkänna.

Dock kvarstår det inte så smickrande resultatet med över 70 års kommunistdiktatur, spontant vill jag påstå att revolutioner sällan ger bra resultat men visst förekommer det helt klart.
Petrograd upplevde två revolutioner - en i februari (mars, enligt nya stilen) som störtade tsaren, en i oktober )(november NS) som förde Lenin till makten. Den senare var på många sätt snarare en kupp, men den hade inte lyckats om inte den provisoriska regeringen redan suttit ganska löst.

Lenin hade ingenting att göra med februarirevolutionen, även om han i efterhand försökte ge bilden av att bolsjevikerna hade varit ledande även för den. De siom störtade tsaren var inte heller kommunister.

Hur som helst, min poäng var att folk måste våga stå upp mot EU och de egna regeringarna, mot deras korrupta vanstyre och miljardrullning till en eländig bananrepublik och dess krig. Ryssarna vågade för hundra år sedan under oerhört mycket tuffare villkor.

Get up, Stand up!
Citera
2022-08-29, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Pinsamt för Putin att hen gick på den lätte. Nu sitter hen i rävsaxen

Det är ju helt tydligt att detta krig för USA/EU går ut på att göra Ryssland svagt och till en lågkostnads och följsam råvaru och energileverantör till västeuropa.

Kriget går nu så pass bra/dåligt så USA/EU och nog även du :-) har helt glömt målet för det. Nu gäller diskussionen i västerlandet mest hur man skall rädda läget med någon alls ära kvar i behåll.

Visst Europa kommer kunna köpa gas och olja i vinter så det räcker och blir över, kanske ni kan skicka lite till Ukraina förutom vapenstödet så allför många civila inte fryser ihjäl i vinter

MEN! MEN! MEN! Redan idag läggs energikrävande produktion ned i EU, tex konstgödselpruduktion, inte på grund av energibrist utan KOSTNADER. Helt klart kommer energikostnader i EU vara höga en lång period framöver och de stora problemen kommer bli att produktionen i EU kommer bli utkonkurrerad.

(Det finns ju en "grön korridor" vid Dnepr där civila tillåts passera fronten. Tidigare har strömmen huvudsakligen gått från ryska till Ukrainska områdena. Nu går den åt andra hållet eftersom folk tror de klarar vintern och maten bättre på ryska sidan. Ukranare väljer sida med "plånboken" som så många andra.)
Citera
2022-08-29, 10:34
Medlem
Citat:
Petrograd...

Hur som helst, min poäng var att folk måste våga stå upp mot EU och de egna regeringarna, mot deras korrupta vanstyre och miljardrullning till en eländig bananrepublik och dess krig. Ryssarna vågade för hundra år sedan under oerhört mycket tuffare villkor.

Get up, Stand up!

Jag har visat mitt missnöje genom att skriva VLADIMIR PUTIN på valsedalrna i riksdagsval, landstings och kommunalval.
Citera
2022-08-29, 10:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Om Ryssland vill sälja sin billiga olja och gas, så får man hitta köpare som inte är så noga med mänskliga rättigheter. I Europa köper vi inte energi från barnamördare och pedofiler, men Nordkorea kanske kan tänka sig att köpa en del billig rysk olja?
Vi köper olja från Saudiarabien som mördar barn i Jemen i stor skala. Saudiarabien importerar också olja från Ryssland så de kan sälja sin "rena" olja till länder som bojkottar Ryssland.
https://www.businessinsider.in/stock-market/news/saudi-arabia-more-than-doubled-russian-oil-imports-in-the-second-quarter-freeing-up-their-own-crude- for-export/articleshow/92905196.cms

Känner du dig lurad än eller tycker du det är bra att vi göder länder som Saudiarabien?
Citera
2022-08-29, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag har visat mitt missnöje genom att skriva VLADIMIR PUTIN på valsedalrna i riksdagsval, landstings och kommunalval.
ja, jag funderar själv på att skriva "Ryska Kommunistpartiet" i Landstingsvalet.
Citera
2022-08-29, 10:49
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jo, det kommer signaler från olika håll som tyder på att man börja förstå det ohållbara i alla sanktioner mot Ryssland samtidigt som det ser mörkt ut för Ukraina. Det är väl mest UK med Baltstaterna och Polen som kör den hårda linjen. Och så har vi dessa:

Espirit
@EspiritV1
Bulgaria does not plan to conclude new agreements with the Russian Gazprom on gas supplies, - said Deputy Prime Minister of Bulgaria Hristo Aleksiev.
https://twitter.com/EspiritV1/status/1564116176795574272?s=20&t=tAH1KOSJWGq6eYE7cEoDeg

Man får vara glad för det lilla att man inte bor i Sofia typ under den kommande vintern.

En kanal med under 4000 följare och vi ska kunna tro på det du länkar?

Här kan du för övrigt stödja honom som 18 andra personer gjort genom att köpa en pizza av honom 🙈😁

https://www.buymeacoffee.com/espirit

Min poäng med detta svar är att du behöver tänka lite på vad du länkar till. Varför väljer du inte att länka till de större kanalerna i Bulgarien om denna minister säger så istället för en arbetslös / pensionerad man som försöker sälja pizza för att få det att gå runt?
Senast redigerad av CanisMinor 2022-08-29 kl. 11:03.
Citera
2022-08-29, 11:10
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Det var inte Lenin och bolsjevikerna som avsatte tsaren. Lenin var inte ens i Ryssland när detta inträffade och han blev utomordentligt förvånad när han fick höra att det var revolution i Ryssland.

Februarirevolutionen (som störtade tsaren) var i stort sett en folklig resning på gatorna. Det fanns planer inifrån regeringskretsar på en palatskupp våren 1917, men den folkliga revolutionen hann före.
Stämmer, däremot kom kommunisterna till makten via en statskupp.
Oktoberstatskuppen borde det heta, inte Oktoberrevolutionen.
Citera
2022-08-29, 11:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Då tror jag att du helt missat poängen med FN. Det är att alla länder, oavsett storlek ska ha en röst i världen. Börjar vi ta bort detta med mindre länder så tar vi bort deras betydelse. Då blir det till slut bara en maktkamp mellan världens största länder. Det vill vi såklart inte ha.
Håller med dig.
Trots allt har stormakter ändå vetorätt i FNs säkerhetsråd osv.
Citera
2022-08-29, 11:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Stämmer, däremot kom kommunisterna till makten via en statskupp.
Oktoberstatskuppen borde det heta, inte Oktoberrevolutionen.
Ja och Hitler kom också till makten via en statskupp
Och Mussolini
Och Poroshenko
Statskupper är vanligt förekommande världen runt
Det betyder inte att de saknar folkligt stöd
De tar bara en genväg till makten
Senast redigerad av Mary99 2022-08-29 kl. 11:19.
Citera
2022-08-29, 11:24
Medlem
Shoigu är ute i kylan och bunkerdvärgen skall själv leda kriget. Går bra nu för ryssland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in