2022-08-12, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heyhooletsgo
Kan någon förklara meningen med att äga en global indexfond om man har sparhorisont på 20 år plus?

Har man så lång sparhorisont borde man väll ändå kunna höja risken lite mer. Småbolag och techfonder borde väll ändå ger bättre avkastning långsiktigt. Det har de iallafall gjort senaste 20 åren.

Techbolag har ofta skalfördelar vilket resulterar i att vinsten kommer växa snabbare än ett klassiskt industriföretag. Samma gäller med småbolag. Ett bolag med 5-10 miljarder i market cap har väll mycket lättare att växa vinsten än exempelvis largecaps som Ericsson och Volvo.

Är mitt resonemang logiskt eller är jag ute på en cykeltur?

Endast för att de har gett bra avkastning de senaste tjugo åren så innebär det inte att det kommer att fortsätta. Du väljer dessutom att avgränsa din tidsperiod till precis efter dot-com-kraschen i USA. Fördelen med en global indexfond är att individen ej tar egna beslut, utan låter marknaden styra. Ifall teknikbolag fortsätter att utprestera marknaden så kommer de helt enkelt att uppta en större del av indexet. Det finns dock ingen som helst garanti för att detta kommer att ske, då kunskap om de olika företagen är inprisat i marknaden.

Det skall även påpekas att den absoluta majoriteten av teknikfonder, iallafall svenska, har betydligt högre avgifter än vad en global indexfond har.
Citera
2022-08-12, 09:17
Medlem
Jonnen899s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0lters
Tror vi kan hålla med om ett antal saker:
  1. Höga avgifter dödar avkastning
  2. Individuell förmåga att aktivt förvalta en portfölj är ytterst begränsad
  3. Marknadsaktörer är överlag rationella, och företagsvärderingar är därför rimliga

Med tanke på dessa tre punkter så vore den logiska slutsatsen bli att försöka att efterspegla världsmarknaden till en så hög och billig grad som möjligt.

Länsförsäkringar Global Indexnära är ett utmärkt val eftersom det, tillsammans med Swedbank Robur Access Global A, är Sveriges billigaste globala aktiefonder. Eftersom denna fond täcker den absoluta majoriteten av världsmarknaden (indexet som fonden följer) så borde detta såklart utgöra en väldigt stor del av den totala portföljen.

Huruvida man faktiskt behöver en svensk indexfond eller ej går att diskutera, men PLUS Allabolag Sverige Index är den bästa svenska indexfonden på marknaden. Den är billig, och täcker hela den svenska marknaden. Det är ett utmärkt val.

Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A är en skaplig tillväxtmarknadsfond. Ifall du använder Avanza så har du tillgång till Avanza Emerging Markets med en total avgift på 0,26%, vilket är att föredra. Ett alternativ är DNB Global Emerging Markets Indeks A som har en avgift på 0,35%, men som verkar handlas i NOK. Tillväxtmarknadsfonden borde utgöra någonstans mellan 10-25% av portföljen, eftersom det är ungefär hur stor del av världsmarknaden som tillväxtmarknader står för (beror på hur man räknar, samt att du redan underviktar den globala marknaden genom att ha en svensk indexfond). Allt som allt, 15% i Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A är ett bra val.

Ditt påstående är att Öhmanfonden bidrar till diversifiering. Mitt påstående är att den åstadkommer den exakta motsatsen. Ta och kolla på innehaven i Länsförsäkringar Global Indexnära på Avanza. Australien är redan inkluderat där, vilket utgör 59% av Öhman Marknad Pacific A. Även Nya Zeeland inkluderas i Länsförsäkringar Global Indexnära. Jag kan ej redogöra för om Singapore och Hongkong inkluderas i globalfonden.

Poängen som görs är att du inte åstadkommer diversifiering genom att inkludera Öhmanfonden, utan snarare en extrem koncentration av innehaven mot Australien. Du betalar dessutom en flera gånger högre förvaltningsavgift (0,65%) för denna fond än vad du gör för globalfonden (0,2%).

Slutsats: Allt du behöver är egentligen en globalfond och en tillväxtmarknadsfond, och de två du har valt är utmärkta. Ifall du väljer att inkludera en svensk indexfond så är PLUS Allabolag Sverige Index det bästa valet.

Tack för en bra redogörelse! Jag håller med vad du säger angående Öhman. Det hade blivit en 9% koncentration i Australien i portföljen vilket är för mycket. Den åker bort. Dessutom följer Avanzas tillväxt samma index som Länsförsäkringar så ser ingen anledning till varför jag ska betala 0,19%-enheter mer i avgift. Byter därför till Avanza.

Fördelningen blir
Länsförsäkringar Global Indexnära 70 %
Avanza Emerging Markets 20%
PLUS Allabolag Sverige Index 10%

Edit: Kan det vara värt att byta ut Plus Allabolag Sverige till Handelsbanken Norden Ind Crit (A1 SEK) som består av samtliga bolag på Stockholmsbörsen, Oslo Börs, Köpenhamnsbörsen samt Helsingforsbörsen?

Tack ska du ha och trevlig helg.
Senast redigerad av Jonnen899 2022-08-12 kl. 10:11.
Citera
2022-08-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnen899
Tack för en bra redogörelse! Jag håller med vad du säger angående Öhman. Det hade blivit en 9% koncentration i Australien i portföljen vilket är för mycket. Den åker bort. Dessutom följer Avanzas tillväxt samma index som Länsförsäkringar så ser ingen anledning till varför jag ska betala 0,19%-enheter mer i avgift. Byter därför till Avanza.

Fördelningen blir
Länsförsäkringar Global Indexnära 70 %
Avanza Emerging Markets 20%
PLUS Allabolag Sverige Index 10%

Edit: Kan det vara värt att byta ut Plus Allabolag Sverige till Handelsbanken Norden Ind Crit (A1 SEK) som består av samtliga bolag på Stockholmsbörsen, Oslo Börs, Köpenhamnsbörsen samt Helsingforsbörsen?

Tack ska du ha och trevlig helg.

Ingen fara, behövde ha något att göra på nattpasset. Vad gäller den nordiska indexfonden så finns det inget behov av den. Dels så är redan Danmark, Finland och Norge inkluderade i globalfonden (vilket tekniskt sett såklart även gäller för Sverige), men avgiften är också betydligt högre (0,4%) än den svenska indexfonden. Avgifter dödar avkastning, och är något man alltid skall minimera i den mån som det går. Lysa illustrerar väldigt väl på sin sida hur mycket avgifter kan äta in i avkastningen.
Citera
2022-08-12, 14:25
Medlem
Jonnen899s avatar
Citat:
Ingen fara, behövde ha något att göra på nattpasset. Vad gäller den nordiska indexfonden så finns det inget behov av den. Dels så är redan Danmark, Finland och Norge inkluderade i globalfonden (vilket tekniskt sett såklart även gäller för Sverige), men avgiften är också betydligt högre (0,4%) än den svenska indexfonden. Avgifter dödar avkastning, och är något man alltid skall minimera i den mån som det går. Lysa illustrerar väldigt väl på sin sida hur mycket avgifter kan äta in i avkastningen.

Jösses, det var verkligen en stor skillnad på avgiften och hur mycket den tar av avkastningen. Helt galet egentligen hur mycket man måste slå index för att gå plus i en aktivt förvaltad fond jämfört med indexfond. Den plockar ut så mycket av avkastningen och försämrar ränta på ränta effekten. Tror inte många tar hänsyn till det i sina beräkningar.

Fonderna jag har valt kommer bli ett bra komplement till de svenska investmentbolagen jag samtidigt ska investera i
Senast redigerad av Jonnen899 2022-08-12 kl. 14:34.
Citera
2022-08-18, 22:23
Medlem
Vad tror flashback om AMFs nya strategifond? Fonden har möjlighet att använda sig av hävstång/belåning. Är det samma upplägg som i AP7? Finns väl ingen annan fond med denna möjlighet? AP7 är ju den bästa fonden av alla men går inte att köpa privat så jag har vissa förhoppningar på denna och kommer följa utvecklingen. Aktieandelen i fonden kan variera mellan 85 och 200%.

Hur funkar det med avgifterna iochmed att denna placerar pengarna i en annan fond. Det är väl inte som med "fond-i-fond"-lösningarna som fanns förut där man betalade dubbla avgifter?

https://www.amf.se/pressrum/valdnyhet/?pageIndex=1&pageSize=15&kategori=Nyheter&artikeli d=36448
Senast redigerad av Bushbuck 2022-08-18 kl. 22:35.
Citera
2022-08-19, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Vad tror flashback om AMFs nya strategifond? Fonden har möjlighet att använda sig av hävstång/belåning. Är det samma upplägg som i AP7? Finns väl ingen annan fond med denna möjlighet? AP7 är ju den bästa fonden av alla men går inte att köpa privat så jag har vissa förhoppningar på denna och kommer följa utvecklingen. Aktieandelen i fonden kan variera mellan 85 och 200%.

Hur funkar det med avgifterna iochmed att denna placerar pengarna i en annan fond. Det är väl inte som med "fond-i-fond"-lösningarna som fanns förut där man betalade dubbla avgifter?

https://www.amf.se/pressrum/valdnyhet/?pageIndex=1&pageSize=15&kategori=Nyheter&artikeli d=36448

Ap7 använder väl en konstant belåning. AMF ska inte använda konstant. Därför försöker de tajma marknaden
Citera
2022-08-28, 13:54
Medlem
Hej skulle gärna få lite feedback till min fondportfölj.
Sparhorisont: Minst 20 år

Avanza Global:50%
Amf Aktiefond Småbolag:10%
Spiltan Aktiefond investmentbolag:10%
Swedbank Robur ny Teknik:10%
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Indexnära:10%
Handelsbanken Hållbarenergi A1:10%
Citera
2022-08-28, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Hej skulle gärna få lite feedback till min fondportfölj.
Sparhorisont: Minst 20 år

Avanza Global:50%
Amf Aktiefond Småbolag:10%
Spiltan Aktiefond investmentbolag:10%
Swedbank Robur ny Teknik:10%
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Indexnära:10%
Handelsbanken Hållbarenergi A1:10%

Länsförsäkringar Global Indexnära (eller Swedbank Robur Access Global) är bättre globalfonder än Avanza Global på grund av skatteregler. En av dem är därför att föredra.

Eftersom du använder Avanza så borde du rimligtvis ha Avanza Emerging Markets istället för Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Indexnära, till följd av den lägre avgiften.

Handelsbanken Hållbar Energi A1 har en förvaltningsavgift på 1,5%, och jag gissar på att du endast har valt den på grund av hur bra den har presterat de senaste åren (har jag fel?). Aktivt förvaltade fonder fungerar ej (källa) och det är en usel idé att jaga vinnare (källa. Samma princip gäller såklart även för Swedbank Robur Ny Teknik.

Du har valt tre svenska fonder som täcker in investmentbolag, ny teknik och småbolag. Genomsnittlig avgift för dessa blir 0,62%. För en avgift på 0,20% så får du PLUS Allabolag Sverige Index som följer hela den svenska marknaden, och inkluderar därför dessa tre fonders innehav (med visst undantag för Swedbank Robur Ny Tekniks utländska innehav som istället fångas av globalfonden). Köp hela den svenska marknaden, och inte bara en viss del av den.

Generella råd är dock att ej överkomplicera saker (räcker med en global indexfond, en tillväxtmarknadsfond och eventuellt en svensk indexfond) och gör det så billigt som möjligt.
Citera
2022-08-28, 22:44
Medlem
Kör följande upplägg:

6k månadssparande fördelat över 3 fonder:

70% i LF global indexnära (0.23 avg)
20% Aktiespararna direktavk. A (0.38 avg)
10% LF tillväxtmarknad indexnära (0.45 avg)

Vad tycks?
Citera
2022-08-29, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theonegold
Kör följande upplägg:

6k månadssparande fördelat över 3 fonder:

70% i LF global indexnära (0.23 avg)
20% Aktiespararna direktavk. A (0.38 avg)
10% LF tillväxtmarknad indexnära (0.45 avg)

Vad tycks?

Länsförsäkringar Global Indexnära anses ofta vara Sverigest bästa globala indexfond, så det är en väldigt rimlig långsiktig bas. Deras tillväxtmarknadsfond är också bra, och en av de bättre som inte är exklusiva till en viss plattform (exempelvis Avanza Emerging Markets). Ifall du använder Avanza så är Avanza Emerging Markets att föredra.

Aktiespararna Direktavkastning A är fonden vars inklusion jag ställer mig emot. Det har en högre avgift än PLUS Allabolag Sverige Index samt följer ett extremt snävt index (21 bolag). Min enkla rekommendation är att följa marknaden i sin helhet, vilket skulle vara en fond som PLUS Allabolag Sverige Index. Det finns ingen anledning till att tro att dessa 21 direktavkastande bolagen skulle prestera bättre än hela svenska marknaden långsiktigt.

För lite utförligare diskussion så hänvisar jag till mitt inlägg tidigare i tråden.
Citera
2022-08-29, 16:16
Medlem
Citat:
Länsförsäkringar Global Indexnära (eller Swedbank Robur Access Global) är bättre globalfonder än Avanza Global på grund av skatteregler. En av dem är därför att föredra.

Eftersom du använder Avanza så borde du rimligtvis ha Avanza Emerging Markets istället för Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Indexnära, till följd av den lägre avgiften.

Handelsbanken Hållbar Energi A1 har en förvaltningsavgift på 1,5%, och jag gissar på att du endast har valt den på grund av hur bra den har presterat de senaste åren (har jag fel?). Aktivt förvaltade fonder fungerar ej (källa) och det är en usel idé att jaga vinnare (källa. Samma princip gäller såklart även för Swedbank Robur Ny Teknik.

Du har valt tre svenska fonder som täcker in investmentbolag, ny teknik och småbolag. Genomsnittlig avgift för dessa blir 0,62%. För en avgift på 0,20% så får du PLUS Allabolag Sverige Index som följer hela den svenska marknaden, och inkluderar därför dessa tre fonders innehav (med visst undantag för Swedbank Robur Ny Tekniks utländska innehav som istället fångas av globalfonden). Köp hela den svenska marknaden, och inte bara en viss del av den.

Generella råd är dock att ej överkomplicera saker (räcker med en global indexfond, en tillväxtmarknadsfond och eventuellt en svensk indexfond) och gör det så billigt som möjligt.

Vill gärna behålla spiltan då jag tror den kommer gå bra, vad finns det för bra småbolags index fonder som kan ersätta Amf Aktiefond småbolag?

Är det värt att sälja av Swedbank robur ny teknik nu då det är blodrött på börsen eller ska jag avakta?
Citera
2022-08-29, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Vill gärna behålla spiltan då jag tror den kommer gå bra, vad finns det för bra småbolags index fonder som kan ersätta Amf Aktiefond småbolag?

Är det värt att sälja av Swedbank robur ny teknik nu då det är blodrött på börsen eller ska jag avakta?

AMF Aktiefond Småbolag är sannolikt den bästa svenska småbolagsfonden på marknaden, just till följd av de relativt låga avgifterna. Problemet med att inte ha en heltäckande svensk indexfond, och istället massa olika svenska fonder, är att du får en väldigt fragmenterad del av den svenska marknaden.

Ifall du, av oklar anledning, verkligen insisterar på att ha kvar Spiltan så skulle det nog sannolikt vara bäst att fortfarande ha en heltäckande svensk indexfond (som PLUS Allabolag Sverige Index). Det kommer att orsaka en stor övervikt mot de investmentbolag som ingår i Spiltans fond, men det är ju uppenbarligen något som du önskar.

Att sälja av Ny Teknik nu är ju inga problem, eftersom pengarna ändå bara skall överföras till en annan fond. Du kommer sälja den för ett "lågt" pris, men du kommer ju också köpa den andra fonden till ett "lågt" pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in