2022-08-28, 12:02
  #206053
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Putin hävdar att Ryssland svarat på de av Ryssland erkänt fria republikerna Donetsk och Luhansk rop på hjälp mot Ukrainsk aggression och ser en klar parallell med balkankriget -91 där de olika republikerna i Jugoslavien utropade sin frihet. Det vägrade Serbien den gången precis som Ukraina att acceptera med krig som följd. Nato svarade på ropen om hjälp från utbrytarrepublikerna och gick då in och bombade Serbien till underkastelse.

Hur ser du på Putins motivering? Var i består skillnaden?

Det finns inga direkta likheter här, även om en del försöker ge sken av att det finns likheter.

"Inbördeskriget" i östra Ukraina är inget naturligt inbördeskrig utan provocerades medvetet fram av Ryssland och av ryska FSB. Ganska snabbt deltog även ryska soldater i det sk "inbördeskriget". Så Ukraina var i krig med Ryssland redan år 2014, även om det var i mindre skala då.

Putin är en slug person och hade redan då i sikte att införliva Donetsk och Luhansk i Ryssland (som han gjorde med Krim). Förmodligen trodde han att de åtgärder han gjorde då skulle räcka för att uppnå sina mål, men om inte så hade han skapat ett underlag för en framtida större invasion. Att peka på "oroligheter" vid sin gräns är ju ett perfekt "casus belli".
Citera
2022-08-28, 12:04
  #206054
Medlem
QuietExits avatar
Ingen risk att man försovit när HIMARS hälsar på https://twitter.com/666_mancer/status/1563628940677316608?s=20&t=2Ksm4fJ9PiVPVYb2NP-3lw
Citera
2022-08-28, 12:09
  #206055
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns inga direkta likheter här, även om en del försöker ge sken av att det finns likheter.

"Inbördeskriget" i östra Ukraina är inget naturligt inbördeskrig utan provocerades medvetet fram av Ryssland och av ryska FSB. Ganska snabbt deltog även ryska soldater i det sk "inbördeskriget". Så Ukraina var i krig med Ryssland redan år 2014, även om det var i mindre skala då.

Putin är en slug person och hade redan då i sikte att införliva Donetsk och Luhansk i Ryssland (som han gjorde med Krim). Förmodligen trodde han att de åtgärder han gjorde då skulle räcka för att uppnå sina mål, men om inte så hade han skapat ett underlag för en framtida större invasion. Att peka på "oroligheter" vid sin gräns är ju ett perfekt "casus belli".

Det finns väldigt få "naturliga inbördeskrig". Oftast finns det utländska element. USA blev fritt på grund av Frankrike, t ex i sitt inbördeskrig. Det är helt oklart var KLA (i Kosovo) kom ifrån. Det man vet är att en stor del av pengarna kom från rika albanska nationalister i Schweiz. Det är inte så stor skillnad på det och DPR/LPR. Man vet inte exakt vem som skickade Girkin. Det kan vara Putin eller rika "tsaristiska" ryssar. Någon skrev om varför han får prata så fritt och att det är för att han har ett dödmansgrepp om information. En av de saker han har i det dödmansgreppet är vem som satte igång honom i Donbass.

Edit: Den stora skillnaden är att Kosovo-invasionen var relativt lyckad. Få människor dog och det blev relativt mycket ordning och reda i Kosovo, kanske mer än alternativet. Några människor fick mer självbestämmande. Nu får vi se om det håller eller om där blir oro igen, men det är det mest lyckade kriget för västliga angripare på lång tid.
__________________
Senast redigerad av psychicsailor 2022-08-28 kl. 12:14.
Citera
2022-08-28, 12:11
  #206056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är bara en form av modernt sjöröveri.
Det var Nato och EU som bröt alla avtal och kontrakt med ryssland först med sina sanktioner.
Kan du räkna upp vilka länder som har avtalat att aldrig anfalla något annat land.
Vet du om att det är inte olagligt att anfalla ett annat land om det sker i försvarsyfte.
Att skydda sin egen befolkning där.
Läs på bättre! Jo det är olagligt att anfalla ett självständigt land för att försvara ett annat lands medborgare i det landet!
Tror du Sverige får lagligt anfalla Danmark för att försvara svenska medborgare boendes i tex Helsingör om dom skulle be om hjälp av Sverige?
Citera
2022-08-28, 12:16
  #206057
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tycker att en intressant sak med dessa är att de är 6 år efter Sovjets upplösning. Sovjets upplösning var kaotisk och ganska ogenomtänkt. I den bästa av världar hade man dragit om lite gränser, och gjort lite fler länder. Men politiska realiteter och tidsbegränsningar gjorde att det blev som det blev.

Men när de skrev avtalen 1994, och 1997 hade alla aktörer haft ganska mycket tid att diskutera, förhandla och tänka. Undrar hur spelet såg ut den gången? Fanns det röster som då menade att man skulle bryta ut Krim t ex?
Bakgrunden till det senare avtalet om baser på Krim är att Ryssland och Ukraina tidigare delat på Svarta Havsflottan. Man insåg att det inte fungerade och eftersom Ryssland även då hade bättre ekonomi så tog de över största delen och betalade sedan lease av baser med rabatterad gas.

Men ingenting förändrar det faktum att Ryssland upprepade gånger svikit avtal med sitt grannland Ukraina. Det är givetvis extra svekfullt att först 1994-1995 ta över ett lands kärnvapen mot löfte om att respektera (och skydda!) dess gränser, och sedan utnyttja samma lands svaghet genom att annektera en del (Krim) och starta ett separatist krig i en annan del (Donbas). Ivan är inte att lita på, så enkelt är det.
Citera
2022-08-28, 12:16
  #206058
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Läs på bättre! Jo det är olagligt att anfalla ett självständigt land för att försvara ett annat lands medborgare i det landet!
Tror du Sverige får lagligt anfalla Danmark för att försvara svenska medborgare boendes i tex Helsingör om dom skulle be om hjälp av Sverige?

Du kan ta ett riktigt exempel istället. Vi "anföll" Åland 1917.
Citera
2022-08-28, 12:20
  #206059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det finns väldigt få "naturliga inbördeskrig". Oftast finns det utländska element. USA blev fritt på grund av Frankrike, t ex i sitt inbördeskrig. Det är helt oklart var KLA (i Kosovo) kom ifrån. Det man vet är att en stor del av pengarna kom från rika albanska nationalister i Schweiz. Det är inte så stor skillnad på det och DPR/LPR. Man vet inte exakt vem som skickade Girkin. Det kan vara Putin eller rika "tsaristiska" ryssar. Någon skrev om varför han får prata så fritt och att det är för att han har ett dödmansgrepp om information. En av de saker han har i det dödmansgreppet är vem som satte igång honom i Donbass.

Edit: Den stora skillnaden är att Kosovo-invasionen var relativt lyckad. Få människor dog och det blev relativt mycket ordning och reda i Kosovo, kanske mer än alternativet. Några människor fick mer självbestämmande. Nu får vi se om det håller eller om där blir oro igen, men det är det mest lyckade kriget för västliga angripare på lång tid.

Det är fullständigt klarlagt att MH17 sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland.
Passagerare och besättning mördades således av putains lakejer. Tror du att detta skedde UTAN putains "välsignelse", om inte direkta order?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17
Citera
2022-08-28, 12:25
  #206060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Och jag har pratat med 7 ryssar som lämnat östra Ukraina sen 2014 för att slippa bli kanonmat åt den ukrainska regimen,.

Bra om dom lämnat om dom nu inte gillar sitt gamla hemland , om dom bara tagit med sig den av Ryssland startade så kallade separatiströrelsen , de nazistiska Wagnertrupperna samt övrig Rysk
militär personal när dom åkte så hade alla stridshandlingar från båda sidorna kunnat läggas till
handlingarna direkt och folket fått leva i fred igen.
Citera
2022-08-28, 12:27
  #206061
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Bakgrunden till det senare avtalet om baser på Krim är att Ryssland och Ukraina tidigare delat på Svarta Havsflottan. Man insåg att det inte fungerade och eftersom Ryssland även då hade bättre ekonomi så tog de över största delen och betalade sedan lease av baser med rabatterad gas.

Men ingenting förändrar det faktum att Ryssland upprepade gånger svikit avtal med sitt grannland Ukraina. Det är givetvis extra svekfullt att först 1994-1995 ta över ett lands kärnvapen mot löfte om att respektera (och skydda!) dess gränser, och sedan utnyttja samma lands svaghet genom att annektera en del (Krim) och starta ett separatist krig i en annan del (Donbas). Ivan är inte att lita på, så enkelt är det.

Intressant att de hade delad flotta, det visste jag inte! Jag håller med om att avtalsbrottet försvagar Rysslands trovärdighet. Men det är inte så som du säger, det var aldrig "ukrainas kärnvapen": https://nucleardiner.wordpress.com/2022/02/06/could-ukraine-have-retained-soviet-nuclear-weapons/
De hade dem rent fysiskt, men det var inte deras. Men de behöll dem som ett "bargaining chip".
Citera
2022-08-28, 12:40
  #206062
Medlem
Hej! Någon som vet hur det går för Kadyrov och Wagnergruppen? Har inte hört om dom på länge. Antar att dom är i frontlinjen än.
Citera
2022-08-28, 12:43
  #206063
Medlem
Allt fler frågar sig nu om Putin är beredd att offra ryssarna i sin jakt på ouppnåeliga stormaktsambitioner.
Och men tanke på att han medvetet håller på att riskera en kärnkraftskatastrof där många, då även massor av ryssar även i självaste Ryssland, kan bli offer för strålningsskador och för tidig död så är ju oron verkligen befogad.
För genom den ryska attacken och ockupation av det ukrainska kärnkraftverket så har Putin troligen begått ännu ett krigsbrott i Ukraina och det gör honom farlig även för ryssarna då han troligen nu känner sig allt mer trängd.
Priset för att försöka vinna kriget kan inte bli för högt för Putin och Ryssland verkar det som.
Men skulle tro att Putin snart befinner sig i ett läge som stavas vinna eller försvinna. För så brukar ju karriären se ut för dom flesta diktatorer.
För i Ukraina kan han ju i för honom bästa fall kunna behålla det ockuperade Krim och kanske några ockuperade kommunistområden i östra Ukraina. Men då har han tur den lilla fjollan.
Citera
2022-08-28, 12:48
  #206064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Har ni börjat spara in på energin? jag ser att i Europa börjar folk dra ner frivilligt, detta är ju fantastisk bra för miljön, säkert mängder av energi har slösats i onödan. Jag sparar inte för ekonomiska motiv utan för solidaritet och det är intressant att se hur man kan förändra sig. Jag tar kortare duschar, förbättrar hälsan enormt mycket, min hud mår mycket bättre. Ska enbart köpa lokalodlad/producerad mat, kommer spara mängder av pengar på detta men huvudmotivet är omställning. Enbart åka kollektivt, inte taxi eller Uber. Sluta kasta mat, sluta överhandla helt enkelt.
Ryssarna själva verkar ju bränna gas för miljarder rätt ut i luften. Man tror det beror på brist på vitala komponenter från väst så man därför måste fackla eller vad det nu heter. Himlen lyses i alla fall upp ända till finska gränsen.
Ryssen bränner bannemig sitt ljus i båda ändar just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in