2022-08-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
V

Det är väl först nu som de riskerar sin existens?
De hade ett bättre läge i våras.

Host host! Den "grå vardagen" att förlora hundratals soldater varje dag? Att ekonomin kraschar och miljontals har flytt. Att successivt förlora eget territorium? Hur ser helgerna ut om vardagen är så?

Om ryssarna hade lyckats ta kontrollen över Ukraina i februari hade Ukraina inte funnits alls idag. Då hade Putin låtit genomföra en folkomröstning i maj eller juni där man hade meddelat att resultatet vara att ca 99,8% röstade för omedelbart uppgående i Ryssland.

Vissa saker måste man stå upp och slåss för. Man kan inte bara ge efter för angriparen. Man måste ibland slåss för sin rätt. Även om det kostar på. Världen skulle ha sparat många miljoner människoliv om man låtit bli att göra motstånd mot Hitler. Visst är det tråkigt med alla som dog i kriget, men jag är glad att det fanns människor på den tiden som var villiga att göra det yttersta offret för framtiden. Min tacksamhet mot alla sovjetiska, amerikanska, brittiska, franska, polska, kanadensiska m fl soldater som dog för Europas frihet är oerhört stor.
Citera
2022-08-27, 23:42
Medlem
Blir Buryatia, Kalmykia, Tuva de första utbrytar republikerna från den Ryska federationen ?

Unga män från dessa regioner är dom som offrats i Putins krig, varken kultur eller religion knyter an med Moskva. Dom plundras på naturtillgångar, som Putins oligarker skor sig på.

Blir det startskottet till en färgrevolution i Moskva, ett slut på invasionen i Ukraina ?
Citera
2022-08-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det tar ett par år från beslut till leverans att lyfta produktionen av nya HIMARS (liksom med Javelins, ett annat av Ukrainas favoritvapen som USA knappt skickar till dem längre efter att ha grävt djupt i den egna lagren).

USA har knappast någon avsikt att ösa fler HIMARS eller mycket mer 200-km-raketer över Ukraina i år, dessutom behöver de en hel del av sina HIMARS själva, t ex vid ett eventuellt krig i Mellanöstern.

UA har inte tid att vänta till nästa år. Tiden arbetar mot dem.
Biden har nu gått ut med att han skickar usa nya super sonic mammut till Ukraina bög Putin är körd
Citera
2022-08-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag blir förvånad om Zelensky är kvar till jul.

Och gänget av NATO-vurmande "armchair generals" här i tråden har konstant underskattat Ryssland.
inte alls kompis vi har överskattat din herre o hans orch arme,, vi trodde nämligen Ukraina skulle falla kort efter invasionen ,, men nu har vi till stor glädje förstått att så är inte fallet!
Citera
2022-08-28, 00:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Vafan, har FSB tappat kontrollen över Reuters? Börjar Nazi-Rysslands trollpengar ta slut kanske?? Plötsligt dök det upp ett inslag på film om en raket som slagit ner mitt i Kharkiv. Rena rama terrorismen att bete sig som Nazi-Ryssland gör fyfan. Deras ålderdomliga vapen är ju rena rama skräpet också.

https://twitter.com/Reuters/status/1563593437051555840
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-08-28 kl. 00:37.
Citera
2022-08-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Ryssland har börjat tagit fram sina bästa stridsvagnar som dom sparat fram tills nu. Kan inte länka tyvärr, är på mobilen.

Dom ska himarsas rejält.
Citera
2022-08-28, 00:23
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Vad gäller "raketer riktade mot moskva" så var det uppenbarligen ett enormt misstag av Ukraina att ge upp sina kärnvapen i utbyte mot totalt värdelösa "garantier" från ryssland.
https://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum_on_Security_Assurances

Ett avtal, av många, som den psykotiske dvärgen i kreml brutit mot. Här är ett annat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Jag har ingen aning om vilka teorier du refererar till, men m.a.a. din blinda tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml så är de med största sannolikhet av föga faktamässigt värde.

Putin hävdar att Ryssland svarat på de av Ryssland erkänt fria republikerna Donetsk och Luhansk rop på hjälp mot Ukrainsk aggression och ser en klar parallell med balkankriget -91 där de olika republikerna i Jugoslavien utropade sin frihet. Det vägrade Serbien den gången precis som Ukraina att acceptera med krig som följd. Nato svarade på ropen om hjälp från utbrytarrepublikerna och gick då in och bombade Serbien till underkastelse.

Hur ser du på Putins motivering? Var i består skillnaden?
Senast redigerad av KABUN 2022-08-28 kl. 00:30.
Citera
2022-08-28, 00:24
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Ryssland har börjat tagit fram sina bästa stridsvagnar som dom sparat fram tills nu. Kan inte länka tyvärr, är på mobilen.

Vad kul för alla tusentals skadade och döda ryssarna som har slaktats i stridsvagnar från 60-talet. Deras mästare Putin har sparat de bästa stridsvagnar tills nu, vilket mästerdrag! Detta kommer stärka moralen hos alla skadade ryssar.
Citera
2022-08-28, 00:25
Medlem
Enligt "flash Ukraine twitter" har det rapporterats om explosioner i det ockuperade Melitopol.
Citera
2022-08-28, 00:36
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vafan, har FSB tappat kontrollen över Reuters? Börjar Nazi-Rysslands trollpengar ta slut kanske?? Plötsligt dök det upp ett inslag på film om en raket som slagit ner mitt i Kharkiv. Rena rama terrorismen att bete sig som Nazi-Ryssland gör fyfan. Deras åldedomliga vapen är ju rena rama skräpet också.

De siktade förmodligen på Washington DC i USA.
Bränslet tog slut efter 2 mil och den slog ner där istället.
Det är min slutsats.
Citera
2022-08-28, 00:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Röda Armén har visst ett "hemligt" ställe för överfart med pontonfärja över Dnipro.

https://twitter.com/ArtisanalAPT/status/1563652325847273482
Citera
2022-08-28, 00:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vafan, har FSB tappat kontrollen över Reuters? Börjar Nazi-Rysslands trollpengar ta slut kanske?? Plötsligt dök det upp ett inslag på film om en raket som slagit ner mitt i Kharkiv. Rena rama terrorismen att bete sig som Nazi-Ryssland gör fyfan. Deras åldedomliga vapen är ju rena rama skräpet också.

Samma desperation som tidigare ifrån Ryssland med liknande missilattacker. Rapporteras/stressas säkert "högre upp" att man skjutit på något "viktigt". När Shoguj får rapporten så står det att man fått en fullträff på "kritiskt viktigt".

I verkligheten på marken, så brände man iväg missilen med samma precision som jag skulle ha spelat på roulett-bordet i Vegas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in