2022-08-27, 20:16
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseliten2
Nä men va? Menar du allvar, är det så??
Men vad händer om jag då även skulle gräva ner dig och dölja alla spår, eller som Lydia i detta fall, var polisen behjälplig, samt att hon inte hade uppsåt, inte hade motiv, ej heller planerat något...

Läs domen igen, hon är dömd för MORD, på grund av likgiltighetsuppsåt

Lagtext:
Likgiltighetsuppsåt
Att vara likgiltig till förverkligandet av en effekt och risken för detta.

För att en handling ska kunna utgöra ett brott måste gärningsmannen ha haft begrepp::uppsåt till handlingen - det ska "ha varit meningen". Skillnaden mellan att göra något med vilje och att göra något av vårdslöshet är dock svår att dra -- man brukar prata om uppsåtets nedre gräns.

Flera definitioner av vad som ska utgöra uppsåtets nedre gräns har funnits, exempelvis eventuellt hypotetiskt uppsåt och sannolikhetsuppsåt. I och med NJA 2004 s 176 fastslog högsta domstolen att likgiltighetsuppsåtet bör utgöra uppsåtets nedre gräns:

"För att uppsåt till effekten eller omständigheten skall anses föreligga krävs dock likgiltighet inte endast till risken utan också till förverkligandet av effekten eller förekomsten av omständigheten
2022-08-28, 01:02
Avslutad
Citat:
Ja och vem vet, hade han slutat filma, betett sig som en normal person, så hade han kanske levt idag.
Nej, jag tycker inte det var okej på något plan det Lydia gjorde!
Tror du att Lydia sköt för att Emil filmade?

Hon var väl medveten om att han filmade, hon hånade honom för det, i ljudklippet som finns upplagt, av "Ulf" och länkat via Lovangel hit.
Det hörs tydligt hur Lydia erkänner fysisk misshandel och genomgående utövar psylisk misshandel, minutrar innan "dödsfilmen"

https://youtu.be/vTyfBxaoUAo
Senast redigerad av Mumsbulle 2022-08-28 kl. 01:05. Anledning: Länk
2022-08-28, 01:44
Avslutad
Citat:
Jag har läst fupen. Eller menar du nu att den inte stämmer längre?
Du har läst fupen, ok. Men jag undrade om du har hört larmsamtalen? Dem som spelades upp under rättegångarna? Dem som inte finns återgivna i fupen?
Har du hört dem? Om du och dem som hävdar att Lydia Barth skött sig, hade fått höra "allt" tror jag man måste vara döv för att inte inse vilket sjukt monster Lydia Barth är.
Om man dessutom sett Lydia Barth in action inne i rättssalen, stirra med iskyla mot Emils anhöriga, är jag uppriktigt ledsen för er skull.
2022-08-28, 06:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Janne193
Det är väl just så "enkelt" och tragiskt detta är.
Två människor med - tillsammans - alldeles för många problem med alkohol och själen. Just att hon inte minns är sannolikt det som visar att uppsåt saknades. Men, att det var utlösande. De skulle tyvärr aldrig ha haft en relation.

Hela denna soppa känns som så onödig och med en tragisk utgång. De var varandras olycka.

Nej, de var inte varandras olycka. LYDIA BARTH VAR EMIL FREMDLINGS HELVETES OLYCKA FÖR HON MÖRDADE HONOM!
2022-08-28, 07:11
Medlem
Lydia borde aldrig få komma ut i samhället igen efter detta vidriga brott.
2022-08-28, 07:13
Avslutad
Citat:
Absolut inte!
Hon har kostat Sverige enorma summor i form av bidrag, har inte lyckats med någonting annat än skapat kaos för andra människor.
Nu har hon dessvärre lyckats med att mörda en försvarslös man/bror/vän/son/barnafar och fortsätter kosta pengar och ändlös sorg.

För att citera den som förmodligen har bäst kännedom om Lydia:

Kimmo beskriver att sammanfattningsvis så har hon i perioder under hela sitt liv, haft perioder hon mått sämre, flera självmordsförsök med sig och Kimmo har hört att hon även i tonåren försökt. Kimmo beskriver att hon har väl inte mått bra hela år någonsin.
2022-08-28, 07:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
Lydia borde aldrig få komma ut i samhället igen efter detta vidriga brott.

Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Nej, de var inte varandras olycka. LYDIA BARTH VAR EMIL FREMDLINGS HELVETES OLYCKA FÖR HON MÖRDADE HONOM!
Jag undrar över hur hon interagerar med övriga interner.
Hur ser hierarkin ut innanför kvinnofängelsets murar?

En man som skjuter ihjäl sitt ex, eller skadar oskyldiga, eller begår tex pedofilbrott, hamnar väl längst ner i rangorningen?

Lydia Barth mår enligt obekräftade uppgifter jättebra och har många nya vänner, samt firades ordentligt på sin födelsedag av medfångar och personal
2022-08-28, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag undrar över hur hon interagerar med övriga interner.
Hur ser hierarkin ut innanför kvinnofängelsets murar?

En man som skjuter ihjäl sitt ex, eller skadar oskyldiga, eller begår tex pedofilbrott, hamnar väl längst ner i rangorningen?

Lydia Barth mår enligt obekräftade uppgifter jättebra och har många nya vänner, samt firades ordentligt på sin födelsedag av medfångar och personal

Så hon lever livet nu med kalas och tårta, hon borde vara inlåst 23/7
2022-08-28, 07:43
Avslutad
Citat:
Så hon lever livet nu med kalas och tårta, hon borde vara inlåst 23/7
Enligt Lasse och captenen mår hon jättebra och Lasse har berättat hur Lydia blivit firad på anstalten av Lydia själv, då han ringde för att gratta henne på födelsedagen.
Fast det är lite konstigt att han kunde ringa henne, då han tidigare påpekat att det inte går att ringa till en intern, utan att det är internen själv som måste ringa, vilket Lydia gör varje dag för lite chitchat
2022-08-28, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Enligt Lasse och captenen mår hon jättebra och Lasse har berättat hur Lydia blivit firad på anstalten av Lydia själv, då han ringde för att gratta henne på födelsedagen.
Fast det är lite konstigt att han kunde ringa henne, då han tidigare påpekat att det inte går att ringa till en intern, utan att det är internen själv som måste ringa, vilket Lydia gör varje dag för lite chitchat

Om man inte kan ringa in till internerna utan dom bara kan ringa ut så ljuger han när han säger att han ringde och gratulerade,
2022-08-28, 07:49
Medlem
Du kan inte ringa direkt till en intagen
Det är alltid den intagne som måste ringa upp dig. Av sekretesskäl kan häktet eller anstalten vanligtvis inte berätta om en viss person är intagen och inte heller vidarebefordra meddelanden till intagna (som att du till exempel vill att den intagne ringer dig).
2022-08-28, 08:10
Avslutad
Citat:
Kan ju nämna att när jag pratade med Lydia idag och gratulerade henne på födelsedagen, fick man reda på att hon firats ordentligt av alla där inne, både medfångar och vakter. Hon var på ett strålande humör, och mådde prima kan jag säga.

Citat:
Ja visst är det. Men det är härligt att höra det går framåt och att det går så bra för henne.

Citat:
Om man inte kan ringa in till internerna utan dom bara kan ringa ut så ljuger han när han säger att han ringde och gratulerade,
det kan var ett missförstånd från min sida, hon kan ha ringt Lasseliten för att få bli gratulerad... det står "när jag pratade med Lydia idag"
My bad

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in