2022-08-27, 16:14
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Men du menar att om vi slutar att stå upp för Ukrainas befolkning så kommer vi lösa gängvåldet och skjutningarna i Sverige? Utveckla gärna...

Använd de pengarna och tiden för att lösa de problem vi har i sverige är vad jag menar. Utgången i Ukraina blir bara värre och värre för Ukrainarna själva ju mer vapen och backning de får. Att UA kommer vinna och ta tillbaka de förlorade områdena är en utopi.
Citera
2022-08-27, 16:15
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Jag stöttar inte Putin. Och gillar inte alls detta krig/invasion. Och jg gillar heller inte inflation och höga energipriser i Sverige långt ifrån konflikten.

Energikostnaderna steg redan långt innan invasionen. Inflationen likaså genom att Pandemin bröt av flera viktiga försörjningskedjor av matvaror,råvaror och high tech. Det vi ser nu är att Invasionen kommer att lägga på kostnaden för energipriser på en faktor 2,4x det vi hade samma tid förra året.

Det blir alltså lite besvärligt i den kalla årstiden och superdyrt för vanligt folk . Såpass dyrt att man tror att det ska komma pristak på energi för oss vanliga lodare. Det vore annars politisk harakiri att inte göra det. Borde egentligen bli till en valfråga, för att få någon politikerskalle att spotta fram en plan ifall det nu blir aktuellt. Så vi kan kölhala dom i framtiden för brutna löften. Hade varit nice.Den enda behandlingen en politiker verkligen förstår.

Annars är skördarna inne i ladorna och priset på vete,mais,sojaböna,ris och allt det där kraftigt nedåt. , sedan ska den södra hemisfären ta in sina skördar i december. Världssvälten är uppskjuten till nästa år då vi får se samma katastrofrubriker igen.
Senast redigerad av Opaque 2022-08-27 kl. 16:20.
Citera
2022-08-27, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Då stöttade Sverige USA om jag inte minns fel. Vad har det med detta att göra?
Saddam var Iraks laglige och folkvalde president på samma premisser som Zelensky anses vara för Ukraina nu. Den lilla skillnaden var att han hade fått sheriffen USA emot sig (tidigare på 80-talet hade Saddam varit USA:s allierade och Reagan backade ivrigt upp hans krig).

Om man försvarar Kiev grundat på att "inget land får utsättas för olagliga invasioner" så borde man logiskt ha stöttat även Saddam mot USA år 2003 (och nej, det tidigare Kuwaitkriget kan inte användas som ursäkt).
Citera
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Jag är absolut neutral, mest för att vi inte kan påverka nämnvärt men även att jag bryr mig främst o först om sverige. Vi ska inte spela med i storpolitiken med de begränsade resurser vi har. Ingen bryr sig om sverige utanför europa.
Att vara absolut neutral när en diktator anfaller ett grannland är att ta mycket tydlig ställning, och de tror jag nog att även du begriper.
Citera
Medlem
Citat:
Ja även FN. Vad blev konsekvenserna av att USA bombade totalt sönder ett land utan några som helst vapen att kunna försvarar sig med. Några sanktioner?

4e största armén hade Irak när de började mopsa sig.
Tyvärr var det ryska vapen så det var ungefär lika effektivt mot usa som spjut.
Citera
2022-08-27, 16:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Irak var väl också en suverän stat?

Ja och fortfarande: vad har detta med nuet att göra? Man har väl rätt att ändra sig?
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Jag är absolut neutral, mest för att vi inte kan påverka nämnvärt men även att jag bryr mig främst o först om sverige. Vi ska inte spela med i storpolitiken med de begränsade resurser vi har.
Det låter inte som att du är neutral när du menar att Sverige ska vika sig för ryssen när de invaderar. Det låter som att du vill att Sverige ska styras från Moskva.
Citera
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
45 min tar det bara för dansken att köra stridvagn över bron. Ungefär lika troligt som att Ryssen skulle komma. Men det klart, om vi som pytteland fortfarande står o petar på björnen som Magda och Linde gör kan ju vad som helst inträffa.

Björnen är mer Teddy än odjur, kompetensmässigt. Moraliskt är RySSland Fascister.
Citera
2022-08-27, 16:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Saddam var Iraks laglige och folkvalde president på samma premisser som Zelensky anses vara för Ukraina nu. Den lilla skillnaden var att han hade fått sheriffen USA emot sig (tidigare på 80-talet hade Saddam varit USA:s allierade och Reagan backade ivrigt upp hans krig).

Om man försvarar Kiev grundat på att "inget land får utsättas för olagliga invasioner" så borde man logiskt ha stöttat även Saddam mot USA år 2003 (och nej, det tidigare Kuwaitkriget kan inte användas som ursäkt).

Jag gick i demonstrationer mot USAs invasion av Irak.
Citera
2022-08-27, 16:19
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Använd de pengarna och tiden för att lösa de problem vi har i sverige är vad jag menar. Utgången i Ukraina blir bara värre och värre för Ukrainarna själva ju mer vapen och backning de får. Att UA kommer vinna och ta tillbaka de förlorade områdena är en utopi.
Alright. Så det bästa alla kan göra är att lägga ner vapnen och låta Putin ta över land efter land. Det blir att lära sig ryska under hösten då. Jag får kila förbi Akademibokhandeln och se om det finns någon bra rysk AБC-bok.
Citera
2022-08-27, 16:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Hur vet du det?
För att det aldrig har hänt tidigare och världen är en snällare plats med NATO.
Citera
2022-08-27, 16:21
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Källa på nu och då, tack.
Att du är riktigt korkad är det nog inga här på tråden som tvivlar på. Så, fortsätt att skriva och bekräfta allt.

De internationella oljebolagen vann en historisk seger i förra veckan när de genom en auktion tog kontroll över större delen av Iraks väldiga oljefält. Det kan leda till ökade oroligheter och förlängd ockupation, befarar den amerikanska journalisten Antonia Juhasz som Arbetaren Zenit har talat med.

– Nu kan det irakiska folket vara försäkrade om att deras framtid är god.
Det sade Iraks oljeminister Hussein al-Shahristani efter att han auktionerade ut kontrakten för Iraks största oljefält i lördags. Inom sju år kommer Irak att öka sin oljeproduktion från nuvarande 2,5 miljoner fat om dagen till 12 miljoner fat, enligt Shahristani. Det skulle innebära att Irak går förbi Saudiarabien som världens största exportör av olja.
Flera dussin internationella företag ställde upp i fredagens och lördagens auktion. Tillsammans med kontrakt som har getts ut det senaste halvåret innebär helgens auktion, som gällde några av världens största oljereserver, att det mesta av Iraks olja under de kommande decennierna kommer att pumpas av internationella bolag. Några av vinnarna är malaysiska Petronas, ryska Lukoil, norska Statoil, brittiska BP och kinesiska CNPC.

Sedan den USA-ledda invasionen av Irak 2003 har oljan legat i centrum för USA:s ockupationspolitik och Iraks interna konflikter. Den amerikanska regeringen har länge försökt att få igenom en ny oljelag i Irak som skulle kunna ge de internationella oljebolagen närmast oinskränkt makt över Iraks olja. Men de amerikanska och irakiska regeringarna har inte förmått parlamentet att anta lagen. Motståndet i Irak har varit hårt, inte minst från sunnigrupper och Federationen för Iraks oljefackföreningar, IFOU, ett av Iraks starkaste fack med över 20000 medlemmar.
Under 2006 och 2007, när kampen om den nya oljelagen var hård, tog IFOU till fackliga stridsåtgärder för att hålla oljebolagen borta från Irak. IFOU:s ordförande Hassan Jumaa Awad avstår från att uttala sig till Arbetaren Zenit om den senaste utvecklingen. Han hälsar genom sin samarbetspartner i den fackliga antikrigsrörelsen i USA, US Labor against the war, att han är orolig för repressalier från den irakiska regeringen.
Att den irakiska regeringen nu kringgår parlamentet och skriver kontrakt direkt med de internationella oljebolagen är ett resultat av den inhemska oppositionen mot oljelagen. Till en början var bolagen motvilliga att gå med på villkoren, som är mindre fördelaktiga än de hade blivit med den föreslagna oljelagen. Men flera asiatiska oljebolag, som accepterar mindre vinstmarginaler än de västerländska, har ökat konkurrensen. Dessutom har regeringen de senaste månaderna förbättrat villkoren i kontrakten, bland annat har oljebolagen nu rätt att anlita privata säkerhetsföretag för att trygga sin oljeproduktion. Det kan leda till en förlängd ockupation av Irak, menar Antonia Juhasz, en amerikansk journalist och aktivist som har skrivit flera böcker och rapporter om kriget om Iraks olja.
– Redan nu är det 166000 som jobbar på kontrakt åt USA, vilket är mer än antalet reguljära soldater. Det skulle kunna sluta med 170000–200000 privata säkerhetsvakter i Irak, säger Juhasz till Arbetaren Zenit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in