Citat:
Ursprungligen postat av
LaVerdadTodo
Får Scott Ritter rätt? Kommer Zelensky antingen att få en kula i nacken eller drar han från Ukraina inom kort till sin villa i Florida? Ja, han börjar bli mer och mer desperat och hans uttalanden absurdare. Jag tror att det kommer att skrivas böcker i framtiden på temat lättlurade världsledare. Det är en gåta att ingen ser igenom allt. Men kanske har man alldeles för mycket investerat inte bara i personlig prestige utan också politiskt kapital för att nu kunna backa från tidigare support av Ukraina (video):
The Uncomfortable Truth About Zelensky | ft. Scott Ritter
https://youtu.be/qmpnVbbqqOE via @YouTube
Jag har genomskådat Zelensky sedan dag ett - dvs sedan i början av februari då han blev en ständigt återkommande figur i nyheterna. Och att Ukraina var det fattigaste och mest korrupta landet i Europa hade jag klart för mig långt tidigare.
Det här kriget är ett paradexempel på när media jobbar med medvetet förfalskade bilder av personer och grupper, som ska passa in i dramaturgin. Ett gammalt klassiskt svenskt exempel i genren är hur Gustav V vid tiden för Bondetåget 1914 utmålade som en tänkbar krigarkung, hård och tuff som stål, djärv och ivrig till konfrontation med sossar och liberaler. Det var en medvetet skapad bild. V-Gurra ogillade förvisso liberaler men han var allt annat än en hård, stöddig och naturligt kaxig kung (och definitvt ingen krigarkung!) - tvärtom var detta en bild som högern målade upp och knuffade framför sig för att mobilisera folk i kampen mot demokratin,
Nu är det Zelensky som framställs som The Second Coming of Churchill, och Ukraina som Slaget om Storbritannien 2.0. Inget av detta har något speciellt med verkligheten att göra, tvärtom är det Zelensky och hans regering som sliter ner landet och dessutom säljer ut dess framtid - medan hela Europa ska stå och betala, flera gånger om.