2022-08-26, 19:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Så rätt, Tysklands djävla beteende i den här konflikten är en skam för Europa, Ukraina slåss faktiskt för hela Europas frihet inklusive Tysklands.

Att ingen ännu ställt Angela Merkel till svars för det elände hon ställde till med när hon startade den tyska "energiwende" är också en skam, hur fan kan man dra igång något så idiotiskt som att göra sig i stort sett helt beroende av rysk gas som dessutom genererar en djävla massa koldioxid.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Är enig med dig. Det som jag tycker är mest störande i beteendet är dock att man gör likt Putin, man "double down" sina beslut att inte ens ta en paus i sitt "energiwende" trots att hela europa går in i en energikris i.o.m ukraina-kriget. Stänga kärnkraften är "prio 1". Skit samma om det dör Ukrainare (cyniskt sagt).

Då får man dra fötterna efter sig, rent ut sagt ljuga om vapenleveranser till Ukraina. Bara för att det kan fortsätta att "sippra" lite gas till ifrån Ryssland.

En stor del av den tyska politiken måste vara genomsyrad utav detta, för annars skulle det inte ha blivit policy !
Citera
2022-08-26, 19:47
Medlem
donald12s avatar
En konvoj skulle köra över dammen men Ukraina skickade några missiler 😂

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1563183744584130561?t=7C3ZGWZmZuj93myy-bltXw&s=19
Citera
2022-08-26, 19:48
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De har sagt det sen februari.
Ja men superanalytikern sa ju att det skulle hända för 3 veckor sen. Då det inte hände flyttade han målstolparna till sista veckorna i Augusti.

Nu är vi där och visst, det är 4 dagar kvar...
Citera
2022-08-26, 19:48
Medlem
hellos avatar
https://twitter.com/DefenceU/status/1563093628716601344?s=20&t=pM3AW95FnAQ24ZFwmJ8eZQ
Inte en enda plattform för Himars och M270 har skadats.
De bidrog verkligen för en vändning och när lend lease kickar in är det bye bye orcs 😂

Hoppas Sverige skickar ett gäng Archer också, så skönt att kunna bidra med skattepengar till orchslakt
Citera
2022-08-26, 19:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Det försökte man tydligen enligt washintog posts artikel:

" He reiterated Moscow’s position on Ukraine, formally offered in mid-December in two proposed treaties — that NATO must end its expansion plans and halt any activity in countries that had joined the alliance after 1997, which included Poland, Romania, Bulgaria and the Baltic states.

Rejecting the proposal to close NATO’s doors and reduce the status of existing members, the administration instead offered talks and trust-building measures in a number of security areas, including the deployment of troops and the placement of weapons on NATO’s eastern flank along the border with Russia. The offer was conditioned on de-escalation of the military threat to Ukraine. Ryabkov told Sherman that Russia was disappointed in the American attitude.

The White House had envisioned Sherman’s meeting with Ryabkov as “a chance to test whether the Russians were serious about the substance of the concerns … and if there was a way forward for any kind of diplomacy,” said Emily Horne, then the spokesperson for the National Security Council. “I think it became pretty clear, pretty quickly that [the Russians] were performing diplomacy, not actually undertaking diplomacy. They weren’t even doing it with much seriousness.”"

Det låter dåligt av ryssarna att inte vara mer öppna för förhandling där utifrån citatet. Det skulle vara intressant att se en mer systematisk uppställning (beskrivning) av det diplomatiska spelet före kirget.
Citera
2022-08-26, 19:52
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1563183744584130561?t=7C3ZGWZmZuj93myy-bltXw&s=19

Jag tror första hjälpen inte är nödvändig där.
Citera
2022-08-26, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Visa en av mina analyser som var fel.
Ha Ha… skitkul i allt elände!
Citera
2022-08-26, 19:55
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:

Bra jobbat!

Jag brukar tycka det är jobbigt med människor som sprängs i bitar och avstå från att titta på såna bilder.

Nu har man nog blivit lite avtrubbad, och kan tom tycka det känns bra om det handlar om ryska inkräktare som ligger där i smutsen.

Jag vet att offren kanske inte själva är ansvariga för invasionen men enligt proffsen så är det ju frivilliga och stamanställda..
Citera
2022-08-26, 19:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Mina ställningstaganden är tydliga.
1) Jag är mest intresserad av att analysera väst. Jag anser att denna konflikt kunde ha lösts vid många tillfällen med ett acceptabelt resultat även om Putin "är som han är". Anledningen att det inte görs, är framför allt USA. De är skadliga. Det vi kan lära oss till andra konflikter är att minimera deras inflytande. Reformera NATO. Gå inte med i NATO som svar på Ukraina-kriget om det inte finns stor risk att Sverige invaderas. (särskilt mainland-Sverige).
2) Ryssland har gjort fel i kriget. De skulle inte ha invaderat 2022. De skulle heller inte ha intrigrerat så mycket i Ukraina f ö. Men vem som har gjort fel är bara en del av ett ställningstagande, inte ens det viktigaste.
3) Vi bör vara tydligare med att vi inte ska samarbeta med några X(kalla dem vad ni vill, nazister/far right/whatever) i Ukraina.
4) Om man tror att allt står rätt till i Ukraina så får man se över sin analytiska förmåga/mediekonsumtion. Mitt ställningstagande är mot propaganda som försämrar vår förmåga att förstå samhället.
5) Ukraina ska få slåss om de vill. Vi behöver dock inte stödja dem. Om de inte har vapen, är det inte vårt problem.
6) Om hela Ukraina skulle förloras och tas upp i Ryssland (inte bara en militärkupp), är det dock humanitärt oroväckande. Det bör motarbetas.
7) En av Ryssland oberoende stat i de områden som nu är under rysk kontroll är att föredra framför annektering. Detta kommer tyvärr antagligen att bli omöjligt att uppnå.
Det är min position på det stora hela.

Ryssland bedriver ett olagligt invasionskrig. Alla som de dödar i Ukraina, civila och soldater, är mord. Alla ryssar som satt sin fot i Ukraina är krigsförbrytare som skall jagas över hela världen tills de dör av ålderdom. De skall aldrig på amnesti eller ursäktas för att de var t.ex. kockar. De skall alla ställas till svars.

Det är inte en fråga om nyanser eller gråskalor eller vad USA har gjort på andra platser och tidpunkter. Utan det är rysk ondska som skall utplånas. Besegras i grunden utan undantag. Inga kompromisser utan rysk villkorslös kapitulation. Om Ryska federationen upplöses i självständiga nationalstater är det en bonus. Om Ryssland fråntas sina kärnvapen är det en bonus.

Ser du var utgångspunkten för en förhandling är nu? Minns att Ryssland hade den utgångspunkten när de invaderade, nu får de den mot sig.
Citera
2022-08-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hello
https://twitter.com/DefenceU/status/1563093628716601344?s=20&t=pM3AW95FnAQ24ZFwmJ8eZQ
De bidrog verkligen för en vändning och när lend lease kickar in är det bye bye orcs 😂

Hoppas Sverige skickar ett gäng Archer också, så skönt att kunna bidra med skattepengar till orchslakt
Enligt Stortrollet och trådens chefsanalytiker RetardoToro är det enda som HIMARS har bidragit med är ”några hål i en bro”, fan tro`t
Citera
2022-08-26, 20:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Oj! Hemska bilder. Dags för ryssarna att resa hem till sina familjer och sluta leka imperium.
Citera
2022-08-26, 20:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hello

Jag är inte så insatt i det, så vad kommer det att göra för skillnad mot idag ?

Som jag har förstått det idag, så skickar Ukraina sina önskemål till Washington (om vad man önskar för vapenhjälp), och där går man igenom dessa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in