Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Mina ställningstaganden är tydliga.
1) Jag är mest intresserad av att analysera väst. Jag anser att denna konflikt kunde ha lösts vid många tillfällen med ett acceptabelt resultat även om Putin "är som han är". Anledningen att det inte görs, är framför allt USA. De är skadliga. Det vi kan lära oss till andra konflikter är att minimera deras inflytande. Reformera NATO. Gå inte med i NATO som svar på Ukraina-kriget om det inte finns stor risk att Sverige invaderas. (särskilt mainland-Sverige).
2) Ryssland har gjort fel i kriget. De skulle inte ha invaderat 2022. De skulle heller inte ha intrigrerat så mycket i Ukraina f ö. Men vem som har gjort fel är bara en del av ett ställningstagande, inte ens det viktigaste.
3) Vi bör vara tydligare med att vi inte ska samarbeta med några X(kalla dem vad ni vill, nazister/far right/whatever) i Ukraina.
4) Om man tror att allt står rätt till i Ukraina så får man se över sin analytiska förmåga/mediekonsumtion. Mitt ställningstagande är mot propaganda som försämrar vår förmåga att förstå samhället.
5) Ukraina ska få slåss om de vill. Vi behöver dock inte stödja dem. Om de inte har vapen, är det inte vårt problem.
6) Om hela Ukraina skulle förloras och tas upp i Ryssland (inte bara en militärkupp), är det dock humanitärt oroväckande. Det bör motarbetas.
7) En av Ryssland oberoende stat i de områden som nu är under rysk kontroll är att föredra framför annektering. Detta kommer tyvärr antagligen att bli omöjligt att uppnå.
Det är min position på det stora hela.
Ryssland bedriver ett olagligt invasionskrig. Alla som de dödar i Ukraina, civila och soldater, är mord. Alla ryssar som satt sin fot i Ukraina är krigsförbrytare som skall jagas över hela världen tills de dör av ålderdom. De skall aldrig på amnesti eller ursäktas för att de var t.ex. kockar. De skall alla ställas till svars.
Det är inte en fråga om nyanser eller gråskalor eller vad USA har gjort på andra platser och tidpunkter. Utan det är rysk ondska som skall utplånas. Besegras i grunden utan undantag. Inga kompromisser utan rysk villkorslös kapitulation. Om Ryska federationen upplöses i självständiga nationalstater är det en bonus. Om Ryssland fråntas sina kärnvapen är det en bonus.
Ser du var utgångspunkten för en förhandling är nu? Minns att Ryssland hade den utgångspunkten när de invaderade, nu får de den mot sig.