Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-26, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Säpo måste fan börja punktmarkera dessa nazister ännu mer, läskigt att vi har såna galningar bland oss

Nazister? finns inget som pekar på att han hade såna åsikter nu
Citera
2022-08-26, 14:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Nazister? finns inget som pekar på att han hade såna åsikter nu

När du uttrycker det så antyder du lite att han sedan han var nazist gjort en lång ideologisk resa. Det tror jag knappast.

Nu tycker jag det är ganska förlegat att tala om ”nazister” - annat än möjligen i akademiska sammanhang. MGM har skrivit för en nazistisk organisation, och efter det uppmanat till riksdagsröst på AfS (2018). (NMR och AfS, som slåss om samma väljare. Men det finns ju skillnader.)

Exakt hur han rört sig sedan 2018, och vad han har för syn på hitlerismen…är kanske inte så viktigt. Däremot relevant i eller av vilken miljö han inspirerats, och där kan man väl säga att Annie Lööf har utsatts en hel del hatisk propaganda från olika delar av extremhögern. Från rena nazister, till mindre salongsfähig sverigedemokrater och allt däremellan.
Senast redigerad av Troian 2022-08-26 kl. 14:24.
Citera
2022-08-26, 15:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Hur länge då?

Vet du vad Ing-Marie Wieselgren jobbade med INNAN hon fick denna nyckelroll? Hon kanske t o m jobbade i nära samarbete med just Bo Holmberg, då han innehade samma nyckelroll innan han tillträdde posten som landshövding?

Vi kanske, rent utav, lyckas hitta foton på dessa två, tillsammans, i deras gemensamma arbete för att stärka psykiatrivården i Sverige? Bo Holmberg, fångad på samma plats som Ing-Marie Wieselgren?

Någonstans på internet? Om vi letar riktigt noga. Och länge...

Eller?
Wikipedia ger ju en del information: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ing-Marie_Wieselgren

Jag vet inte när hon började som psykiatrisamordnare på SKL, men hon var det redan 2014. Jag har svårt att se vad en koppling till Bo Holmberg skulle tillföra.
Citera
2022-08-26, 16:12
Medlem
Gotlands TR B 808-22 Dagboksbladet

Dagboksbladet: 2022-08-26

https://delafil.se/8b3ff38605ed1892/Gotlands_TR_B_808-22_Dagboksblad_2022-08-26.pdf
Citera
2022-08-26, 16:21
Medlem
Efebofilkustens avatar
Om Annie var terroristens mål varför dödade han istället Wieselgren?
Citera
2022-08-26, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Wikipedia ger ju en del information: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ing-Marie_Wieselgren

Jag vet inte när hon började som psykiatrisamordnare på SKL, men hon var det redan 2014. Jag har svårt att se vad en koppling till Bo Holmberg skulle tillföra.

Det har du, ja. Svårt att se en sådan koppling.

Med andra ord, du är inte det minsta intresserad av att se en möjlig koppling mellan Holmberg och Wieselgren.

Men då ska inte jag tvinga dig. Du slipper. Ha en bra dag! 🤗
Citera
2022-08-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Hade man fått fått 100:- varje gång den frågan ställts i denna tråden så hade man kunnat köpa hela Almedalen!
Jag skulle säga att skillnaden är att det Mijailo Mijailović gjorde var ett vansinnesdåd i stundens ingivelse. Det fanns ju ingen som helst planering, utan han sprang ju på Anna Lindh mest av en slump. Vidare så har aldrig utredningen visat varför han mördade Anna Lindh och Mijailović själv har ju inte kunnat förklara detta på annat sätt än att han hörde röster.

Det var väl först 8 år efter händelsen som Mijailović trädde fram och började prata om politiker-hat som motiv osv. och då var ju domen sedan länge avkunnad, plus att han själv var så psykisk sjuk vid den tiden - så att det typ är omöjligt att veta om han är trovärdig i det han säger.

Japp, det kanske var samma för Theodor också att blev ett vansinnesdåd i stundens ingivelse på första bästa individ han såg när han inte hittade det rätta tilltänkta offret...
Citera
2022-08-26, 18:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efebofilkusten
Om Annie var terroristens mål varför dödade han istället Wieselgren?

Sannolikt misstänks han för att haft för avsikt att döda båda två.
Citera
2022-08-26, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
När du uttrycker det så antyder du lite att han sedan han var nazist gjort en lång ideologisk resa. Det tror jag knappast.

Nu tycker jag det är ganska förlegat att tala om ”nazister” - annat än möjligen i akademiska sammanhang. MGM har skrivit för en nazistisk organisation, och efter det uppmanat till riksdagsröst på AfS (2018). (NMR och AfS, som slåss om samma väljare. Men det finns ju skillnader.)

Exakt hur han rört sig sedan 2018, och vad han har för syn på hitlerismen…är kanske inte så viktigt. Däremot relevant i eller av vilken miljö han inspirerats, och där kan man väl säga att Annie Lööf har utsatts en hel del hatisk propaganda från olika delar av extremhögern. Från rena nazister, till mindre salongsfähig sverigedemokrater och allt däremellan.

Nu är inte AFS "nazister". Jag avskyr Lööf, men jag skulle aldrig komma på tanken att mörda henne. Och jag har varit i partier som du nämner, och där finns också avsky mot den ena och den andra men mord tillämpas aldrig på någon. Detta är en ensam, psykstörd pundare. Som valt detta på egen hand och för eget syfte
Citera
2022-08-26, 19:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Nu är inte AFS "nazister". Jag avskyr Lööf, men jag skulle aldrig komma på tanken att mörda henne. Och jag har varit i partier som du nämner, och där finns också avsky mot den ena och den andra men mord tillämpas aldrig på någon. Detta är en ensam, psykstörd pundare. Som valt detta på egen hand och för eget syfte

Det är precis min poäng. Det finns en våldsbejakande högerextrem miljö, men jag ser inte att det så ofta är poäng att dela in denna i subgrupper utifrån synen på hitlerismen. Men givetvis kan man i och för sig vara nazist och förespråka röst på AfS. 2018 var inte NMR lika hårda i polemiken mot AfS som de är idag. AfS är ju antagligen inte att betrakta som en del av den våldsbejakande högerextrema miljön, men sannolikt finns det en och annan i denna miljö som kommer röstar på AfS.

Att GM är ensam och psykstörd (möjligen även pundare) är förstås helt sant, och relevant. Men det är inte hela sanningen. Han är också radikaliserad, med all säkerhet av den politiska miljö han tillhört (jag utesluter i praktiken att han radikaliserats inom vänstern eller islamismen). Även det är viktigt för att förstå kontexten.

Faktiskt får jag intrycket av att han är ganska typisk för de ensamagerande gärningsmän som SÄPO och flera andra underrättelseorgan varnar för de senaste åren. Möjligen mer allvarligt psykiskt störd än vad som brukar vara fallet.
Citera
2022-08-26, 19:18
Medlem
Killen dödade alltså fel person? Det låter helt orimligt. Annie Lööf ser ju helt annorlunda ut än Wieselgren.
Citera
2022-08-26, 19:54
Medlem
densistasovjets avatar
Hur vet vi egentligen att MGM planerade att mörda Annie Lööf? Såvitt jag vet är det endast åklagarens och Annie Lööfs egen utsago. Försvarsadvokaten har inte uttalat sig alls tex.

vad hindrar denna psyksjuka man att dra en vals eller kanske nämna alla partiledare men att de väljer ut Annie Lööf som tydligt profiterade på mordet och tog med sig en fotograf för att fota henne där mordet ägde rum. Ingen annan partiledare gjorde samma sak.

Nu ligger Centerpartiet illa till i opinionen och vad vänder lagom till valet? Jo denna nyhet och alla beklagar sig och tydligen får inte Annie Lööf kritiseras nu fram till valet.

Luktar uppgjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in