2022-08-26, 14:54
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ska bli spännande att se när pontonbron sänks. Känns som ett meningslöst sisyfosarbete.

https://twitter.com/RALee85/status/1562940965853151232?t=h_cplMbm8sE4jwbeuF0LyA&s=19
Märkligt att de inte vågar köra på bron? Enligt putinrunkare i tråden har man ju reparerat den?

Varför då använda färjor?
Citera
2022-08-26, 15:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
1) Korrekt.
2) Hur vet du vad ”andra” pratar med Putte om?

De berättar om det. Det påstås att han har sagt det till Bush 2008 när det diskuterades om de skulle med i NATO. I princip kan Bush ha förvanskat det - ganska ointressant. Men intressant rent diskurs-mässigt, för de som är pro-Ukraina har tagit fatt i det. De älskar när Putin säger något som kan vävas in i deras Russia-bad-narrativ.
Citera
2022-08-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där var ju någon som förnekade att det finns kausala kedjor. Det som den säger är t ex:
1) Det finns fler aktörer än Putin som gör fel. Bara för att Putin gör fel, betyder inte det att alla andra gör rätt.
2) Att identifiera dessa, och förstå dem, är så klart viktigt för att lösa konflikten långsiktigt. Dessutom kan man förebygga andra konflikter som kommer.
Jo jag förstår du är hal dom vilken politiker som helst,, men om du läser mitt inlägg så är där några direkta frågor avseende dina ställningstaganden i Putins krig
Citera
2022-08-26, 15:15
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
De berättar om det. Det påstås att han har sagt det till Bush 2008 när det diskuterades om de skulle med i NATO. I princip kan Bush ha förvanskat det - ganska ointressant. Men intressant rent diskurs-mässigt, för de som är pro-Ukraina har tagit fatt i det. De älskar när Putin säger något som kan vävas in i deras Russia-bad-narrativ.

Vad finns det för något som över huvud taget skulle vara bra med RyZZland?
Citera
2022-08-26, 15:18
Medlem
Citat:
Det är en bra fråga. Jag har inte själv bestämt mig.
Nazister mest skuld:
- Allvarligare att ta ett helt land än en del av ett land.
- Allvarligt att förstöra demokratin
- Moraliskt korrupt doktrin (etniskt hat, militarism, förakt för demokrati)
- Först i kedjan
Putin mest skuld
- Bryter Budapest-avtal (förmildrande omständigheter finns men ändå)
- Eskalerar konflikt från gatukamper i Kiev till pansarvagnar
- bryter tabu om "land grab" war

Hur skulle du vikta ovanstående?

Jag skulle fördela skuld mellan 30-70 till 50-50. Men det är inte så lösningsorienterat att bestämma exakt vems fel något är, förutom när man ska beräkna skadestånd och liknande.

Enkelt. 100% skuld på Ryssland.
Citera
2022-08-26, 15:19
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Nu var det ju "Draken" som skulle komma med källor.

Du är
1) Inte speciellt rolig
2) Putin pratar privat med andra människor än mig.

Källor, säger den som nyss postade 10 punkter om orsaken till kriget, 10 punkter du bara drog ur din egen röv.
Citera
2022-08-26, 15:23
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Det här beteendet (Ge upp och åka hem ) kan tänkas blir viralt och nå kritisk massa inom bara några månader. Från det jag hört så rekryterar man soldater från avlägsna provinser i Ryssland typ Sibirien och dessutom handplockar dom ur olika etniska minoriteter. Det kan bli ett avgörande bakslag för bemanningen och accelererar ju närmare den mörka årstiden man kommer.

De lurar ju soldater att de ska till Syrien eller nåt annat ställe men så hamnar de förstås i Ukraina.

Här är två samtal på ämnet

https://youtu.be/0qDNv8zBSWA
Citera
2022-08-26, 15:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Jo jag förstår du är hal dom vilken politiker som helst,, men om du läser mitt inlägg så är där några direkta frågor avseende dina ställningstaganden i Putins krig

Mina ställningstaganden är tydliga.
1) Jag är mest intresserad av att analysera väst. Jag anser att denna konflikt kunde ha lösts vid många tillfällen med ett acceptabelt resultat även om Putin "är som han är". Anledningen att det inte görs, är framför allt USA. De är skadliga. Det vi kan lära oss till andra konflikter är att minimera deras inflytande. Reformera NATO. Gå inte med i NATO som svar på Ukraina-kriget om det inte finns stor risk att Sverige invaderas. (särskilt mainland-Sverige).
2) Ryssland har gjort fel i kriget. De skulle inte ha invaderat 2022. De skulle heller inte ha intrigrerat så mycket i Ukraina f ö. Men vem som har gjort fel är bara en del av ett ställningstagande, inte ens det viktigaste.
3) Vi bör vara tydligare med att vi inte ska samarbeta med några X(kalla dem vad ni vill, nazister/far right/whatever) i Ukraina.
4) Om man tror att allt står rätt till i Ukraina så får man se över sin analytiska förmåga/mediekonsumtion. Mitt ställningstagande är mot propaganda som försämrar vår förmåga att förstå samhället.
5) Ukraina ska få slåss om de vill. Vi behöver dock inte stödja dem. Om de inte har vapen, är det inte vårt problem.
6) Om hela Ukraina skulle förloras och tas upp i Ryssland (inte bara en militärkupp), är det dock humanitärt oroväckande. Det bör motarbetas.
7) En av Ryssland oberoende stat i de områden som nu är under rysk kontroll är att föredra framför annektering. Detta kommer tyvärr antagligen att bli omöjligt att uppnå.

Det är min position på det stora hela.
Citera
2022-08-26, 15:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Källor, säger den som nyss postade 10 punkter om orsaken till kriget, 10 punkter du bara drog ur din egen röv.

Det är händelser som är helt mainstream, om du är påläst håller du med om alla. Det du påstår behöver däremot refereras. Men det kan du inte.
Citera
2022-08-26, 15:29
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Enkelt. 100% skuld på Ryssland.

Varför? Ta gärna utgångspunkt i de faktorer jag tar upp och förklara varför de är betydelselösa.
Citera
2022-08-26, 15:34
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Latvia cancellerar gamla obsoleta CCCP-monument - detta hela 79 meter högt:

https://svt.se/nyheter/utrikes/har-rivs-sovjetiska-monumentet-i-riga

Just det här verkar ha varit en tummelplats för stäppmongoler den 9 maj varje år. Och sådan kosackdans vill man gärna slippa!

Letterna kan ju med fördel göra något fint där på den platsen istället.

Lettland har anledning att plocka bort monumentet. De utsattes för rysk ockupation och vidriga övergrepp av den av ryssarna tillsatta regimen.

Viktigare för Europa är vad som händer med ryssarnas monument i Berlin. Segerdagen i maj i år besöktes av putinister och stämningen var upphetsad.

Tyskarna känner sig inte bekväma med sitt förhållande till Ryssland. Efter nazisternas anfallskrig och brott i Ryssland har tyskarna ägnat årtionden åt att försöka uppträda som pacifister och sökt försoning.

Nu är de chockade när gasen stängs av och de skall pimpa sin krigsmakt med 1000 miljarder. Det finns krafter som drar åt olika håll.
Citera
2022-08-26, 15:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Stollen Solovyov jämförde igår Scholz med Hitler haha. Nu vill han attackera Tyskland igen med missiler. Den "intellektuella" eliten i Nazi-Ryssland verkar leva i en total drömvärld. Man är för evigt tacksam att Ukraina har dragit ner byxorna på de.

https://twitter.com/francis_scarr/status/1563094037728337920
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-08-26 kl. 15:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in